• Anonym

Varför är reklamen full med fläskberg?

Varför är det så många fläskberg i reklamen nuförtiden?
    Istället för en elegant dam så ser man ett vulgärt fläskberg som är proppmätt.

• Svar på tråden Varför är reklamen full med fläskberg?
  • Anonym
    Anonym (fetmabullar) skrev 2024-01-23 22:05:34 följande:
    Därför att fetma och övervikt är normaliserat.
    Sorgligt
    Det är ohälsosamt
  • Anonym
    Anonym (Äldre?) skrev 2024-01-24 11:27:26 följande:
    Är du lite äldre? 60+? 50+? Övervikt är tyvärr mycket mer vanligt förekommande än det var på 60-, 70-, 80-talet. Synen på vad som är normal vikt har förändrats över tid. Ta en TV-serie som Saltkråkan till exempel. Då tyckte man Pelle var normal och Tjorven tjock. Nu är Tjorven normal och Pelle mager.
    Jag är 60-talist.
    I mina ögon är Tjorven tjock och Pelle normal.

Frågade min son, 90-talist, som var förbi nyss. Han har samma åsikt. Glad
  • Anonym
    Tukt skrev 2024-01-24 11:43:00 följande:
    Frågan är ju om Tjorven uppfattats så tjock om hon inte  kallats just för "Tjorven"?
    Skillnaden  i dag är väl att ingen skulle hitta på ett smeknamn/öknamn som för tankarna till fetma. I synnerhet om personen är lite mullig.
    Det tror jag att hon hade faktiskt.
    Hon var ju liksom tjock, det hade hon varit om hon kallas för snöret också.

Hon skulle nog ses som gullig med sina runda kinder, vet inte om det var beskrivet av Astrid Lindgren eller om det bara "blev" så.

Hade kanske inte varit lika roligt, på den tiden, när hon frågade Gud om hon fick ta en tårtbit till, om hon hade varit smal...
  • Anonym
    Anonym (mk) skrev 2024-01-24 11:47:04 följande:
    80-talist här.

Jag får absolut hålla med, Tjorven är rejält knubbig. Hade det varit min dotter, hade jag definitivt kollat över vår matlagning här hemma.
    Det känns som att vi är överens trots olika åldrar, inklusive min 90-talistson. 
    Jag håller med, som knubbigt barn var det jobbigt när man inser det. Talar av egen erfarenhet.
    Var dock inte så rund som Tjorven, men tillräckligt för att min smala bästis var tvungen att trycka upp det i ansiktet på mig.
  • Anonym
    Tukt skrev 2024-01-24 11:53:40 följande:
    Fast namnet hjälper ju till att leda läsaren/betraktaren åt ett håll. Är personen smal och kallas just för "snöret" så kommer man förstärka känslan. Ungefär som om det var en person med rötter i afrika och den kallades för "svarten". Det förstärker.
    När Astrid skrev sina böcker så var man inte alls lika medveten om det där, som man är i dag. Så det som passerade då, har svårare att göra det idag.
    Nu förstår jag att för en del är ord bara ett ord. Men för andra så har det symbolik, associationer och ett djup. Och där kan det såklart skilja lite.
    I ärlighetens namn ser jag inte namnet "Tjorven" som en tjock person inför mitt inre öga.
    Men som sagt, alla är vi olika.
  • Anonym
    Tukt skrev 2024-01-24 12:27:38 följande:
    Tjorven - korven. Att något "tjorvar sig", bylsigt, veckigt, besvärligt.
    Haha, så olika man tänker!
  • Anonym
    Anonym (Flodhäst) skrev 2024-01-26 16:39:04 följande:
    Jag anser inte att en övergödd flodhäst till kvinna är någon "skönhet". Glad
    Fast flodhästar är söta.

Hur snygg är du själv?
Svar på tråden Varför är reklamen full med fläskberg?