• culaccino

Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?

Vad krävs för ensam vårdnad för mig samt endast dagumgänge för den andra?

Mina skäl:
    Dom på misshandel mot mig.
    Arbetslös/byter ständigt jobb.
    Bostadslös(är Inneboende)/flyttar ständigt.
    Träffar barnet endast när det passar. 
    Skuldsatt.
    Häftigt temperament. 
    Ej delaktig i barnets intressen.
    Följer inte barnets rutiner. 
    Ständig psykisk misshandel mot mig. 
    Pratar illa om mig till barnet. 

Alltså allt annat än den perfekta förälder som skådespelades inför familjerätten.

• Svar på tråden Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?
  • Anonym (?)
    culaccino skrev 2024-01-25 08:38:34 följande:
    Var ju det jag trodde men alla andra här verkar säga annat..
    Har han stämt?

Har du ombud?
  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-25 07:13:07 följande:

Människan kan inte ens ha koll på sin egen ekonomi ens, ska jag behöva tömma barnets konto för att pengarna är i tryggt förvar? Jävla system alltså
    Aldrig haft egen lägenhet någonsin, byter jobb och bostad ständigt, betalar inget för barnet, flera gånger inte ens haft råd att köpa mat då jag fått skicka med en macka. Och då ska man låta mäniskan ansvara över någon annan när han inte ens kan vårda över sig själv?! Fyfan!

Nej, det räcker att båda VH måste godkänna uttag från bankkonto.
    culaccino skrev 2024-01-25 07:39:41 följande:
    Jag håller mig alltid lugn, och allt sker via sms. Håller mig lugn även när han skriver att han är hårdare i sin uppfostran och att det inte gör ngt om man tar hårt tag i barnens arm och de får blåmärken utan viktiga är att de uppfostras.
    En stabil människa misshandlar inte. En stabil människa är inte så lättirriterad. Han försummar allt runtomkring, hur ska han då fatta viktiga beslut kring någon annan?
    Om du får bevis för att han skadar barnet måste du göra en orosanmälan.

Hur kommer det sig att du har enskild vårdnad öht?

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (?) skrev 2024-01-25 07:48:30 följande:
    Har du EV och ni har stora samarbetsproblem ska det rätt mycket till att en domstol ska döma till gemsnamvårdnad,

Däremor lär han få någon form av umgänge. Men, se till att det blir tydligt regelrat och följd det. Du behöver t ex inte gå med på umgänge utanför de beslutade tillfällena,
    Sant, men vad som räknas som "stora samarbetsproblem" skiljer sig mot vad gemene man kan tro. Det kan t ex vara att man vägrar kommunicera när det gäller viktiga saker kring barnets vårdnad, vägrar skriva under viktiga papper, vägrar barnet nödvändig vård mm. Inte bara att man är sur och otrevlig.
  • Anonym (alltså)

Min pappa fick gemensam vårdnad och fastställt umgänge för mig trots att han var/är ett riktigt creep och har samma problem som TS ex, och trots att han rörde vid mig på ett för mig obehagligt, sexuellt sätt. Men eftersom jag var ett barn så ansågs jag "missförstå" och "överdriva" när han klämde på mina bröst och smekte vid byxlinningen och högt upp på låret och pratade om att någon kille kommer bli väldigt lycklig en dag när jag släpper in honom. Men se, det var bara kramar och klappar och inte sexuellt för pappor kramar och klappar på sina 12åringar osexuellt och nej, det har pappa aldrig sagt, han har bara sagt att killar kommer svansa efter mig för jag är så söt. Detta var inte på 70-talet utan 2016.

TS ex kommer knappast nekas varken umgänge eller gemensam vårdnad, han verkar inte ha utsatt barnet för något direkt.

• Agda90
    culaccino skrev 2024-01-25 07:39:41 följande:
    Jag håller mig alltid lugn, och allt sker via sms. Håller mig lugn även när han skriver att han är hårdare i sin uppfostran och att det inte gör ngt om man tar hårt tag i barnens arm och de får blåmärken utan viktiga är att de uppfostras.
    En stabil människa misshandlar inte. En stabil människa är inte så lättirriterad. Han försummar allt runtomkring, hur ska han då fatta viktiga beslut kring någon annan?
    Det där med ta tag i arm och blåmärke är misshandel och det ska polisanmälas!
  • culaccino

Pratat med advokat, det är svårare att få gemensam vårdnad om den ena haft ensam vårdnad och det funkat bra sa hon.

Men alla verkar tycka olika..

• Anonym (?)
    culaccino skrev 2024-01-25 16:49:06 följande:

Pratat med advokat, det är svårare att få gemensam vårdnad om den ena haft ensam vårdnad och det funkat bra sa hon.

Sällan det kommer till stämning, oftast tomma hot för att vinna någon annan fördel

Håll dig stenhårt till schemat. Vill ha ha umgänge annan tid  säg nej
  • Anonym (?)
    culaccino skrev 2024-01-25 16:49:06 följande:

Vem litar du mest på. En advokat som du träffat på riktigt eller oliaka anonyma på nätet?
  • culaccino
    Anonym (?) skrev 2024-01-25 16:55:39 följande:
    Vem litar du mest på. En advokat som du träffat på riktigt eller oliaka anonyma på nätet?
    Tack. Ja jag ska inte låta honom ändra schemat mer.

Fick hopp efter att ha pratat med dvokaten idag. Inte kul när alla (utom du) endast skrivit hopplösa svar. Men nu känns ju som att det finns ändå en schans nu.
  • Anonym (Tyvärr)
    culaccino skrev 2024-01-25 17:24:47 följande:
    Tack. Ja jag ska inte låta honom ändra schemat mer.

Fick hopp efter att ha pratat med dvokaten idag. Inte kul när alla (utom du) endast skrivit hopplösa svar. Men nu känns ju som att det finns ändå en schans nu.
    Varför har du enskild vårdnad?
Svar på tråden Hur får jag ensam vårdnad & han 0 övernattning?