• Anonym (SL)

Min pojk upplever sig som "annorlunda" - känner sig enbart som en i gänget på scouterna

Hej 
    Kan det vara så att din son har någon form av funktionsvariation? När jag läser din text så tänker jag på autism...

Jag tänker att skola är en ständigt föränderlig social värld där tillvaron och regler inuti den ständigt förändras. Din son har kanske svårt att hänga med  och förstå detta. Hans behov att skapa annorlundaskap och lite överlägsna attityd är kanske hans försvar.  Och tävlandet blir ett sätt att skapa mening, ett tydlig syfte i en annars väldigt otydlig omvärld.

Att han trivs i scouterna kan ju ha att göra att där är allt förutsägbart. Han har en uniform, alla är där av samma anledning, det finns sånger/uppgifter etc som följer samma mönster.
    Han blir trygg och behöver inte göra sig annorlunda eller skapa distans till de andra.
    Jag kan dock se en risk att han kommer att upptäcka att även scoutvännerna är som skolkamraterna med liknande intressen, att han bara ännu inte sett det (då de träffas mindre sällan och under mer ordnade former)...

Han ska ju såklart få vara sig själv men behöver kanske stöd i att se att det får alla andra också vara. Att ingens utryck är mer värt än någon annans bara för att man inte tycker lika.

Finns det någon bra elevhälsa att vända sig till? Skolkurator?

Svar på tråden Min pojk upplever sig som "annorlunda" - känner sig enbart som en i gänget på scouterna