Tink skrev 2024-01-26 09:14:53 följande:
Jag är varken lärare eller specialpedagog, så det är bara fråga om tjejgissningar från min sida och ni har säkert tusen gånger bättre koll än jag.
Men jag vet att det finns flera trappsteg i att lära sig att knäcka koden att kunna förstå hur man pratar. Alla dessa steg behöver tas i rätt ordning, och om något steg blir lite försenat, så hamnar allt efter lite.
Jag tänker att han eller hon kanske fortfarande inte förstått att språket kan brytas ner, alltså segmenteras, till enstaka stavelser och morfem, istället för att bara vara en lång och obegriplig serie av inflätade ljud.
Prova med att börja leka med ord, där ni uttalar ord och sedan bryter ner det till stavelser. T ex "kissekatt", "kis-se-katt". Det kan ge en känsla av segmentering, vilket ju är en grundförutsättning för att knäcka koden.
Ni leker säkert med rim redan nu, men det är väldigt bra att läsa så mycket ni kan där det förekommer rimmande ord, som "hatt" och "katt" eller "hus" och "mus".
Till sist kan det också fungera att leka med det som kallas "onset-rime", dvs första ljudet i ett ord (onset) som sedan följs av en avslutning (rime). T ex ordet "katt" så är "k" onset och "att" är rime. Ni kan leka med att betona och segmentera orden på detta vis så att han eller hon lättare kan våga sig på att prova uttala saker.
Än en gång, förlåt om jag skriver självklarheter för er.
Fina råd, tack! Kör redan en del segmentering men ska tänka mer på det.
Rim pratar jag väldigt mycket i, brukar sjungs och lekamed egna hittepåsånger där jag rimmar mig igenom vad vi håller på att göra, just för att sätta orden i ett lekfullt sammanhang med.