• tbal0l

Dating 2024(?)

En uppriktig fråga till er alla där ute, både män och kvinnor. Jag har nyligen fyllt 36 och arbetar som IT-ingenjör (TechOPS Engineer) för ett företag i Stockholm, vilket har gett mig en framgångsrik karriär. Jag har starka relationer med min familj, vänner och kollegor. Detta tyder på att jag besitter en fantastisk personlighet ? ödmjuk, lätt att kommunicera med och öppen, med hög självmedvetenhet. Min fritid fylls av givande hobbies som snowboarding, årliga vandringar och träning.

Min fråga är: Hur tar ni kontakt med kvinnor (eller män)? Trots att jag har varit singel i två årtionden, känner jag mig på något sätt osynlig för kvinnor. Visserligen har detta givit mig möjligheten att fokusera på min karriär, vilket harmoniserar med min personlighet, men det börjar kännas långdraget. Jag har testat Tinder, Match.com och alla andra sidor som finns i Sverige sedan deras skapelse (ja, jag anstränger mig) med profilbilder och en mer än acceptabel bio.

Min bästa gissning är att jag ligger på en 6 till 7 på utseendefronten, och kombinationen av ekonomi, karriär, personlighet, tränad livsstil och god självmedvetenhet borde ge mig en hög 7a.

Jag förstår att det kan vara svårt att gå med i grupper eller aktiviteter med våra fullspäckade arbetsdagar. Personligen skulle jag vara nöjd med att träffa någon under helgerna och fortsätta bygga min karriär under veckorna. Om det skulle utvecklas till något mer, skulle jag aldrig tacka nej.

Men frågan här är, upplever andra samma utmaningar?
  • Svar på tråden Dating 2024(?)
  • Anonym (Klimp)
    tbal0l skrev 2024-01-25 23:00:57 följande:
    Det är definitivt en fantastisk idé, vilket jag själv har testat med både min syster och några av mina väninnor. Tyvärr verkade det inte hjälpa, även när de hade fullständig och öppen tillgång till alla möjliga dejtingsidor. Således är mitt genuina intresse från första början, men om det visar sig att jag är ensam om dessa utmaningar, så är jag mer än villig att acceptera den verkligheten.

Får du matchningar men inte lyckas ta det vidare eller är det dött? 

en syster eller kompis flickvän borde ju kunna hjälpa till och skapa en bra profil med trevliga bilder.

men om du får matchningar och inte lyckas ta det vidare så behöver du kanske jobba på hur du chattar och flörtar. Det finns massa fina personer i dejtingapparna som inte är så bra på att skapa den där första kontakten som krävs för att det ska skapas nyfikenhet och spänning.

• tbal0l
    Anonym (Klimp) skrev 2024-01-25 23:07:52 följande:

Får du matchningar men inte lyckas ta det vidare eller är det dött? 

en syster eller kompis flickvän borde ju kunna hjälpa till och skapa en bra profil med trevliga bilder.

men om du får matchningar och inte lyckas ta det vidare så behöver du kanske jobba på hur du chattar och flörtar. Det finns massa fina personer i dejtingapparna som inte är så bra på att skapa den där första kontakten som krävs för att det ska skapas nyfikenhet och spänning.

Tack för din återkoppling. Utmaningen ligger främst i bristen på matchningar. Om jag skulle gissa skulle min matchningsprocent på Tinder förmodligen ligga runt 0,1%, om inte lägre.

När det gäller de få matchningar jag får, är det oftast jag som tar initiativet och startar konversationen. Problemet uppstår när personerna jag pratar med verkar ha svårt att svara med något mer än "okej" eller "ok", eller en enkel "det låter bra". Det blir svårt att föra en meningsfull konversation, och jag tror att många kan relatera till det. Självklart förväntar jag mig inte djupa samtal på dejtingappar, men åtminstone mer än ett enkelt "ok" borde vara standard, skulle man kunna tycka.
  • Anonym (Frida)

Som vanligt är människorna i tråden här på FL bittra och otroligt otrevliga. Det är beundransvärt TS att du utbildat dig rannsakat dig och bidrar så mycket till samhället och gör saker du brinner för. 
    Personligen tror jag att dejting appar oftast inte är någonting att hänga i granen faktiskt. Det blir mycket korta svar och inte alls samma sak som att få kontakt på riktigt med någon. 

Jag undrar hur det sett ut när du går ut med vänner? Och hur ser ditt sociala liv ut liksom har du några vänner som gillar att gå ut, träffar du tjejer där? Eller på ditt jobb? 

Tror många brottas med detta problem tyvärr och det är tråkigt för finns så många fina bra människor därute. Livspusslet ska gå ihop och kommer ibland mellan oss och vår önskan och möjlighet att träffa någon. Hur är du som person? Några tips om du får kontakt med en tjej spontant och börjar träffa henne. Pejla in henne, var mycket nyfiken på henne och få henne att känna sig uppskattad. 

Var ändå dig själv och gärna stick ut lite, stå för dina egna ståndpunkter. Exempelvis är du väldigt intresserad av psykologi, dår kan du föra djupa diskussioner i ämnet. Lägg till en deal sex appeal och fånga in vad hon har för intressen. ställ dig själv ocksp frågan vad söker du och inte bara att du söker en tjej. Det är väldigt tråkigt som tjej att mötas av det. Det är inte fel att ha egna preferenser liksom. Bjud gärna på dig själv etc 

• Anonym (M)

Vill man ha ett förhållande så får man vara beredd att lägga ner tid på det. Jag har tappat räkningen på alla sena kvällar och alla gånger jag varit trött på jobbet. Har ändå haft en stabil karriär men har man som fokus att prestera fantastiskt på jobbet kanske man ska förbli singel. Sen tror jag inte på tinder och liknande, satsa istället på att träffa någon via jobbet eller dina intressen. 

• Anonym (Frida)

Big nonos 
    Föreslå att splitta på notan 
    vara för slätstruken och bara prata om tråkiga grejer 
    ha för tråkig stil 
    vara för torr 

tips 
    gör nåt roligt tillsammans 
    bjud till se det som en investering. 

ha kul humor skratta och skämta 
    dela med dig av egna erfarenheter 
    visa intresse och ödmjukhet för henne 
    ragga på henne om du är intresserad och det känns som rätt läge 

• Anonym (Frida)
    Anonym (M) skrev 2024-01-25 23:56:06 följande:

Vill man ha ett förhållande så får man vara beredd att lägga ner tid på det. Jag har tappat räkningen på alla sena kvällar och alla gånger jag varit trött på jobbet. Har ändå haft en stabil karriär men har man som fokus att prestera fantastiskt på jobbet kanske man ska förbli singel. Sen tror jag inte på tinder och liknande, satsa istället på att träffa någon via jobbet eller dina intressen. 

Håller med men nu har han ju skrivit flertalet tillfällen att han inte tänker karriären stå i vägen men just nu jobbar han mycket då han brinner för det. han poängterar att han gärna dejtar på helgen till en början och om det bär av gärna offrar en del av karriären för att spendera tid med en eventuell partner då
  • Anonym (Klimp)
    tbal0l skrev 2024-01-25 23:24:30 följande:
    Tack för din återkoppling. Utmaningen ligger främst i bristen på matchningar. Om jag skulle gissa skulle min matchningsprocent på Tinder förmodligen ligga runt 0,1%, om inte lägre.

När det gäller de få matchningar jag får, är det oftast jag som tar initiativet och startar konversationen. Problemet uppstår när personerna jag pratar med verkar ha svårt att svara med något mer än "okej" eller "ok", eller en enkel "det låter bra". Det blir svårt att föra en meningsfull konversation, och jag tror att många kan relatera till det. Självklart förväntar jag mig inte djupa samtal på dejtingappar, men åtminstone mer än ett enkelt "ok" borde vara standard, skulle man kunna tycka.

Be om hjälpmatt putsa på din profil. Kanske något behöver tonas ner eller upp, kanske behöver du visa lite humor och personlighet i din text. Väldigt många män saknar personlighet i sina texter och det gör det lätt att svepa förbi. Du behöver något som gör att de stannar upp på din profil.

vet hur svårt det är att få igång en bra chatt, det är kanske 1 av 10 matchningar som leder till en bra chat. Det är bara på och försöka igen. Hitta bra frågor att ställa som kan utveckla samtalet vidare. Tex Du frågar var hon jobbar och när hon svarar att hon jobbar på en tidning så svarar du att det låter spännande, den brukar ju du läsa ibland eller liknande och ställer följdfrågor på det. Förhoppningsvis så lossnar det så hon börjar ställa frågor tillbaka. Sen kan man hoppa och berätta något om en själv som att jag ska gå och se Lars Winnerbäck spela nästa vecka, gillar du honom? Så hallar ni in på musik eller film eller liknande. 

fungerar det ändå inte så är mitt råd att försöka vara mer flörtig i vardagen. Våga prata med kvinnor i olika sociala sammanhang. Du jobbar mycket, kanske det finns singelkvinnor i din jobbsfär? Din kompis kanske vill vara vingman i en bar nästa fredag osv.
    du lever bara en gång så våga lite, du verkar ju ha självförtroende för det och är säkert bättre irl än på nätet.

• Anonym (M)
    Anonym (Frida) skrev 2024-01-26 00:00:20 följande:
    Håller med men nu har han ju skrivit flertalet tillfällen att han inte tänker karriären stå i vägen men just nu jobbar han mycket då han brinner för det. han poängterar att han gärna dejtar på helgen till en början och om det bär av gärna offrar en del av karriären för att spendera tid med en eventuell partner då
    Ja förvisso men fick känslan av att det ändå var mycket fokus på karriären. Önskar dock TS lycka till.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (M) skrev 2024-01-26 00:09:00 följande:
    Ja förvisso men fick känslan av att det ändå var mycket fokus på karriären. Önskar dock TS lycka till.
    Ja det kan låta lite torrt sådär spontant håller med om det 
    tror dock det handlar om brist på annat och att han rätar in sig i ledet om han väl träffar nån 
  • tbal0l
    Anonym (Frida) skrev 2024-01-25 23:55:45 följande:

Som vanligt är människorna i tråden här på FL bittra och otroligt otrevliga. Det är beundransvärt TS att du utbildat dig rannsakat dig och bidrar så mycket till samhället och gör saker du brinner för. 
    Personligen tror jag att dejting appar oftast inte är någonting att hänga i granen faktiskt. Det blir mycket korta svar och inte alls samma sak som att få kontakt på riktigt med någon. 

Jag undrar hur det sett ut när du går ut med vänner? Och hur ser ditt sociala liv ut liksom har du några vänner som gillar att gå ut, träffar du tjejer där? Eller på ditt jobb? 

Tror många brottas med detta problem tyvärr och det är tråkigt för finns så många fina bra människor därute. Livspusslet ska gå ihop och kommer ibland mellan oss och vår önskan och möjlighet att träffa någon. Hur är du som person? Några tips om du får kontakt med en tjej spontant och börjar träffa henne. Pejla in henne, var mycket nyfiken på henne och få henne att känna sig uppskattad. 

Var ändå dig själv och gärna stick ut lite, stå för dina egna ståndpunkter. Exempelvis är du väldigt intresserad av psykologi, dår kan du föra djupa diskussioner i ämnet. Lägg till en deal sex appeal och fånga in vad hon har för intressen. ställ dig själv ocksp frågan vad söker du och inte bara att du söker en tjej. Det är väldigt tråkigt som tjej att mötas av det. Det är inte fel att ha egna preferenser liksom. Bjud gärna på dig själv etc 

Hej Frida,

Tack så mycket för ditt svar och dina vänliga ord. Det är verkligen uppskattat!

Jag delar helt dina tankar när det gäller dejtingappar. De verkar vara något man inte bör ta alltför allvarligt, samtidigt som det inte heller bör tas alltför lättvindigt. När det kommer till att träffa vänner eller kollegor är det oftast väldigt avslappnat för mig. Med andra ord, jag umgås med vänner och återvänder hem på kvällen. Jag är verkligen inte en person som går fram till varje kvinna jag finner attraherande, utan snarare en som uppskattar att vara i nuet och umgås spontant.

Lyckligtvis har jag många goda vänner och kollegor (som också är vänner) som jag träffar dagligen, även om det kanske inte blir lika ofta under helgerna när vi bor på olika platser i Sverige (Nyköping och Stockholm). Utöver det är det enkelt för mig att ringa vem som helst av dem och ta en öl på stan om jag skulle vilja det.

Som person skulle jag säga att jag är ambitiös, lugn, ärlig, lättsam att vara runt, aktiv med en vilja till utveckling och förbättring i vardagen, men också med förmågan att förstå att alla inte är lika ambitiösa och energifyllda. Jag har inga problem med djupa konversationer och ärliga samtal över ett glas vin eller en kopp kaffe.

Jag skulle inte påstå att jag har svårigheter att få en kvinna att känna sig uppskattad eller att förmedla mitt intresse. Däremot får jag inte chansen att göra det, vilket är delvis anledningen till att jag startade den här tråden från början.

Tack för dina tips och idéer, jag uppskattar dem verkligen och kommer absolut ta dem till hjärtat när tillfället är rätt. Däremot verkar problemet, som jag nämnt tidigare, vara att jag inte lyckas fånga eller väcka intresse hos kvinnor generellt sett. Jag påstår inte på något sätt att jag är perfekt, men jag försöker på mitt eget sätt och gör mitt bästa. Jag tror verkligen inte att kvinnor är skyldiga mig en "dejt" eller något liknande, men det hade varit trevligt att åtminstone få en chans från början. Det verkar dock vara den största utmaningen och därför skapade jag tråden för att se ifall andra hade, eller har, samma utmaningar.

• tbal0l
    Anonym (Klimp) skrev 2024-01-26 00:07:44 följande:

Be om hjälpmatt putsa på din profil. Kanske något behöver tonas ner eller upp, kanske behöver du visa lite humor och personlighet i din text. Väldigt många män saknar personlighet i sina texter och det gör det lätt att svepa förbi. Du behöver något som gör att de stannar upp på din profil.

vet hur svårt det är att få igång en bra chatt, det är kanske 1 av 10 matchningar som leder till en bra chat. Det är bara på och försöka igen. Hitta bra frågor att ställa som kan utveckla samtalet vidare. Tex Du frågar var hon jobbar och när hon svarar att hon jobbar på en tidning så svarar du att det låter spännande, den brukar ju du läsa ibland eller liknande och ställer följdfrågor på det. Förhoppningsvis så lossnar det så hon börjar ställa frågor tillbaka. Sen kan man hoppa och berätta något om en själv som att jag ska gå och se Lars Winnerbäck spela nästa vecka, gillar du honom? Så hallar ni in på musik eller film eller liknande. 

fungerar det ändå inte så är mitt råd att försöka vara mer flörtig i vardagen. Våga prata med kvinnor i olika sociala sammanhang. Du jobbar mycket, kanske det finns singelkvinnor i din jobbsfär? Din kompis kanske vill vara vingman i en bar nästa fredag osv.
    du lever bara en gång så våga lite, du verkar ju ha självförtroende för det och är säkert bättre irl än på nätet.

Tack för ditt svar, Kimp.

När det kommer till dejtingappar har jag som tidigare nämnt haft min syster och väninnor som har hjälpt till med profiltexter och bilder, men tyvärr har det inte verkat vara till någon större nytta. Jag inser själv att det kan vara utmanande både att få och hitta potentiella dejter. Trots det hade jag, som många andra, förhoppningar om att andras insatser skulle kunna vara till hjälp.

När det gäller konversationerna anser jag själv att jag är mer än kapabel att hålla dem igång och föra dem vidare (även om det inte nödvändigtvis säger något om deras intressanivå). Dock förväntar jag mig på något sätt att den person som valt att höger-swipa åtminstone har förmågan att också visa intresse och delta i konversationen. Tyvärr har mina erfarenheter från dejtingappar varit tvärtom.

När det kommer till kollegor eller väninnor i vardagen blir det naturligtvis lite knepigare, särskilt eftersom de flesta redan är i förhållanden. Trots det har jag inga problem med att flirta "in real life", om man får uttrycka det så, och min personlighet kommer mer till sin rätt offline, utan att detta ska missförstås. Jag kommer att ta till mig av de idéer du föreslog och se om det finns något jag kan förbättra i min vardag.

Återigen, tack för att du tog dig tid att svara.
  • tbal0l
    Anonym (M) skrev 2024-01-26 00:09:00 följande:
    Tack för ditt svar! Visst, det finns definitivt mycket fokus på min karriär, men samtidigt har jag inte haft någon anledning att skifta mitt fokus. Om jag träffar någon (vilket jag verkligen vill), skulle jag utan tvekan vara villig att omfördela min uppmärksamhet mot förhållandet istället för karriären. Jag är övertygad om att jag kan balansera både min karriär och ett förhållande utan problem.
  • Anonym (Surstrumpan)

Oftast på dejtsidor. Senaste jag försökte med irl var yngre och en f.d. kollega. De flesta tyckte det var fel av mig. När kvinnor är intresserade av kollegor så är det rätt.
    Senaste jag träffade var via dejtsida. Hon var också yngre. Det var hon som kontaktade mig. Många tyckte att jag gjorde fel där också, som ens svarade henne. 5 år sen nu, och jag har inte träffat nån sen dess. Skrev till några jämnåriga, så där gjorde jag rätt. Tyvärr så fick jag inte svar. Så jag måste nog jobba med mig själv, så att jag blir mer attraktiv.

• Anonym (Gh70vrb)
    tbal0l skrev 2024-01-25 21:43:21 följande:
    Dating 2024(?)

En uppriktig fråga till er alla där ute, både män och kvinnor. Jag har nyligen fyllt 36 och arbetar som IT-ingenjör (TechOPS Engineer) för ett företag i Stockholm, vilket har gett mig en framgångsrik karriär. Jag har starka relationer med min familj, vänner och kollegor. Detta tyder på att jag besitter en fantastisk personlighet ? ödmjuk, lätt att kommunicera med och öppen, med hög självmedvetenhet. Min fritid fylls av givande hobbies som snowboarding, årliga vandringar och träning.

Min fråga är: Hur tar ni kontakt med kvinnor (eller män)? Trots att jag har varit singel i två årtionden, känner jag mig på något sätt osynlig för kvinnor. Visserligen har detta givit mig möjligheten att fokusera på min karriär, vilket harmoniserar med min personlighet, men det börjar kännas långdraget. Jag har testat Tinder, Match.com och alla andra sidor som finns i Sverige sedan deras skapelse (ja, jag anstränger mig) med profilbilder och en mer än acceptabel bio.

Min bästa gissning är att jag ligger på en 6 till 7 på utseendefronten, och kombinationen av ekonomi, karriär, personlighet, tränad livsstil och god självmedvetenhet borde ge mig en hög 7a.

Jag förstår att det kan vara svårt att gå med i grupper eller aktiviteter med våra fullspäckade arbetsdagar. Personligen skulle jag vara nöjd med att träffa någon under helgerna och fortsätta bygga min karriär under veckorna. Om det skulle utvecklas till något mer, skulle jag aldrig tacka nej.

Men frågan här är, upplever andra samma utmaningar?

Jag upplever inte såna utmaningar. Sen är det värt att notera att de flesta som betecknar sig själva som sjuor har fel. Det ligger en psykologisk aspekt i det hela. Att du berättar hur du själv är indikerar att du troligen inte är så ödmjuk egentligen. (Då det egentligen är upp till andra att göra den bedömningen)

Jag betvivlar att din egentliga fundering handlar om hur andra har det. Den här sortens trådar brukar traditionellt handla om att "allt är kvinnors fel", "kvinnor behöver sänka sina krav" men jag hoppas det inte är det den här gången. Är du ute efter tips?

• Anonym (Surstrumpan)
    Anonym (Gh70vrb) skrev 2024-01-26 15:24:07 följande:

Jag upplever inte såna utmaningar. Sen är det värt att notera att de flesta som betecknar sig själva som sjuor har fel. Det ligger en psykologisk aspekt i det hela. Att du berättar hur du själv är indikerar att du troligen inte är så ödmjuk egentligen. (Då det egentligen är upp till andra att göra den bedömningen)

När man gör en profil på en dejtsida så ska man beskriva sig själv. Samma om man söker jobb, personligt brev.
    Du menar att man inte känner sig själv? Andra ska skriva presentationen åt en?
  • Anonym (fdPåJakt)

TS, är du hundra % på att du är attraktiv? Jag funderar på om det kan vara ditt problem. Det kan vara svårt att veta, för vänner och de som är dig nära kanske inte är helt subjektiva och inte vill såra dig.

Jag föreslår att du testar något foto på dig själv på en web-site för ändamålet. Det finns en hel del sådana, som t ex photofeeler, där du kan välja åldergrupp på det motsatta könet och välja att få en dating-bild bedömd.

Jag dejtade en hel del tidigare, och även om jag är äldre än dig, så hade jag stor framgång på Tinder och annat. Det gick även oftast väldigt bra när det var dags för kemi-träff. Jag är precis som du inom IT och jag får ofta höra att jag ser bra ut. Jag har dock inte så mycket folk som jag umgås med, och när jag dejtade någon så lade jag 110% av mitt fokus på den personen... kanske försakade mina egna intressen en del. Kanske det som gör skillnad? Hur mycket energi du lägger ned på de du ska dejta, och kanske på interaktionen med dem.... lite svårt att säga. :)

• Anonym (Gh70vrb)
    Anonym (Surstrumpan) skrev 2024-01-26 15:31:18 följande:
    När man gör en profil på en dejtsida så ska man beskriva sig själv. Samma om man söker jobb, personligt brev.
    Du menar att man inte känner sig själv? Andra ska skriva presentationen åt en?

Skriver du att du är "snäll" "ödmjuk" "trevlig" osv så uppfattar andra det som att någon de facto inte är dessa adjektiv.

Skriv en presentation som handlar om dina intressen, kanske något humoristiskt. det är upp till andra att göra bedömningen huruvida du är exv snäll. Man kan förutsätta att någon annan faktiskt är dessa saker. Behöver någon skriva det så indikerar det motsatsen. Det uppvisar en stark egoism.

• Anonym (T)

Jag har en familjemedlem (manlig) som är supertrevlig, smart, intressant att prata med, mycket vänner, men singel. Han har vältränad kropp och ser bättre ut än medelmåttig men är inte så snygg att massor med tjejer kommer fram och tar initiativet till att flörta med honom, händer kanske 1 gång i halvåret och då är det ofta en tjej som han inte tycker är jättewow så han tar det inte vidare.

När jag läser din beskrivning om dig själv tänker jag på den här killen och som en i kretsen runt honom så kan jag säga att anledningen till att han inte har flickvän är att han är för avvaktande i kontakten med tjejer, han visar för lite intresse i inledningsskedet. Tjejer vill känna sig speciella och utvalda och det får han inte tjejer att känna sig, tänker lite att det kanske är så för dig också, att du behöver visa mer intresse. Inte intresse genom att vara för på eller vilja gå för fort fram, men visa intresse för hennes person, uppvakta på ett snyggt sätt, visa intresse för hennes liv och visa med ditt sätt att vara att du verkligen gillar att tillbringa tid med henne (när du träffar en sån tjej genom dina intressen,  jobb eller på en pub). Tänk inte att du ska vänta tills det blir något mellan er innan du visar det intresset, då kommer det inte heller bli något mellan er.

För att få tjejer utan att själv visa intresse eller "uppvakta" behöver en kille vara väldigt attraktiv, då kommer tjejerna oavsett och söker kontakt. 
    Men de allra flesta killar har det inte så lätt utan behöver charma tjejen genom sin personlighet och genom att få henne att känna sig speciell. Nätdejting är väldigt speciellt och svårt för många som inte ens har det svårt i verkligheten med dejting. Nätdejting är väldigt utseendefixerat, och om du inte får matcher så anar jag att du inte valt bilder där du ser tillräckligt snygg och/eller skriver något i din presentation som gör att det skiner igenom att du haft svårt att träffa någon. 

Lycka till

Svar på tråden Dating 2024(?)