• Anonym (Besviken!)

Köpte färdiggrillad kyckling nästan helt utan kött - butiken påstår att den "ska vara så". What?!

De hade inpaketerade färdiggrillade kycklingar i en lokal butik idag. Tänkte att jag behöver lite snabba proteiner så jag köpte en för att ha till lunch. Det första jag lade märke till när jag sticker kniven i den är att det nästan bara är ben och nästan inget kött.  Jag ringde till butiken och påtalade detta, och de bad mig att komma dit med den. När de får se den säger en anställd i butiken att "den ska vara så". Det har aldrig hänt innan när jag köpt färdiggrillad kyckling sa jag och a att det vanligtvis brukar vara mer kött än ben. Hon påstred att det inte var något fel, och när jag frågade om man ska betala för ingenting, svarade hon inte. Butikschefen var inte där men tänker ringa till honom snarast. Känns ju som om jag slängt pengar i sjön. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Köpte färdiggrillad kyckling nästan helt utan kött - butiken påstår att den "ska vara så". What?!
  • Anonym (gg)

Jag hade tjatat om att få prata med butikschefen tills de gav sig, i butiken.

Det blir ju svårt om du ätit upp den?

• Anonym (Ann)
    Anonym (Besviken!) skrev 2024-01-26 13:28:00 följande:
    Köpte färdiggrillad kyckling nästan helt utan kött - butiken påstår att den "ska vara så". What?!

De hade inpaketerade färdiggrillade kycklingar i en lokal butik idag. Tänkte att jag behöver lite snabba proteiner så jag köpte en för att ha till lunch. Det första jag lade märke till när jag sticker kniven i den är att det nästan bara är ben och nästan inget kött.  Jag ringde till butiken och påtalade detta, och de bad mig att komma dit med den. När de får se den säger en anställd i butiken att "den ska vara så". Det har aldrig hänt innan när jag köpt färdiggrillad kyckling sa jag och a att det vanligtvis brukar vara mer kött än ben. Hon påstred att det inte var något fel, och när jag frågade om man ska betala för ingenting, svarade hon inte. Butikschefen var inte där men tänker ringa till honom snarast. Känns ju som om jag slängt pengar i sjön. Hur hade ni reagerat?

Hade reagerat på samma sätt. Jag köper också färdiggrillad kyckling ibland och vet hur den ska se ut. Jag har aldrig råkat ut för det du gjort. 
  • klyban

Hur mycket vägde kycklingen vid köpet?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Besviken!)
    klyban skrev 2024-01-26 13:50:13 följande:

Hur mycket vägde kycklingen vid köpet?

Har slängt den eftersom den dessutom luktade misstänkt dåligt, dumt, men tänker att 64 spänn kan vara ett bra pris för att veta att man inte ska handla kött i den butiken mer.

• Anonym (Besviken!)
    Anonym (gg) skrev 2024-01-26 13:48:34 följande:

Jag hade tjatat om att få prata med butikschefen tills de gav sig, i butiken.

Det blir ju svårt om du ätit upp den?

Det såg ju ut som om den var så gott som "uppäten", frånsett några tunna köttslamsor på sidorna.

Skiter i det nu, men tänker aldrig mer handla kött i den butiken.

• Anonym (gg)
    Anonym (Besviken!) skrev 2024-01-26 13:54:30 följande:
    Det såg ju ut som om den var så gott som "uppäten", frånsett några tunna köttslamsor på sidorna.

Skiter i det nu, men tänker aldrig mer handla kött i den butiken.
    Har haft en liknane situation md dåligt kött, där de försökte säga att om jag öppnat den och haft den ett dygn gick det inte att bevisa att den varit dålig i butiken, jag fick efter stort drama dubbla summan tillbaka när chefen kom. Bara jobbigt att behöva vara dramatisk, tycker ofta butikspersonal nuförtiden tappat bort att kunden (nästan) alltid har rätt.
  • Anonym (G)
    Anonym (Besviken!) skrev 2024-01-26 13:28:00 följande:

Well, kycklingen kanske hade anorexia när den levde, slutat äta, det skulle jag också gjort om jag var kyckling på en kycklingfabrik. Jag skulle tänkt att jaha, ska ni bara slakta mig och äta upp mig så ska jag visa er ett och annat. Och gått på hungerstrejk. Fukk itt, jag ska minsann jävlas tillbaka. 
  • klyban
    Anonym (Besviken!) skrev 2024-01-26 13:53:07 följande:
    Har slängt den eftersom den dessutom luktade misstänkt dåligt, dumt, men tänker att 64 spänn kan vara ett bra pris för att veta att man inte ska handla kött i den butiken mer.

Tyvärr kan vi då inte längre avgöra om du har en poäng eller inte.
    Varför skulle man inte handla kött i butiken mer?

Nu har jag höga kunskaper om hur kyckling och dess storlek har för köttmängd.
    Och tyvärr är det så desto mindre den är, desto än mer mindre kött är de på dom.

Om kycklingen var ur rotisserie, så bör den varit okey.
    Och var den i en påse i värmeskåpet som en del affärer har, ja, då kan det vara så den var dålig.

Men alltid när man köper såna här saker, så ska man alltid kolla datum.
    För om man inte gör, så kommer man en dag köpa en som inte är bra och speciellt i affärer som inte är noga.
    Jag köper bara färdiggrillad kyckling från en affär där jag bor, då de alltid har den bra och aldrig gått dålig eller luktar misstänkt.

Och jag försöker alltid köpa den allra största kycklingen de har, då den är oftast mer saftig och har bra mängd med kött.

Synd du inte visste vikten, för där kunde vi ha en förklaring för dig och vad att förvänta sig.
    Jag misstänker det var en lite kyckling, och de är ofta en besvikelse i mängd kött.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Besviken!)
    klyban skrev 2024-01-26 17:22:13 följande:

Tyvärr kan vi då inte längre avgöra om du har en poäng eller inte.
    Varför skulle man inte handla kött i butiken mer?

Nu har jag höga kunskaper om hur kyckling och dess storlek har för köttmängd.
    Och tyvärr är det så desto mindre den är, desto än mer mindre kött är de på dom.

Om kycklingen var ur rotisserie, så bör den varit okey.
    Och var den i en påse i värmeskåpet som en del affärer har, ja, då kan det vara så den var dålig.

Men alltid när man köper såna här saker, så ska man alltid kolla datum.
    För om man inte gör, så kommer man en dag köpa en som inte är bra och speciellt i affärer som inte är noga.
    Jag köper bara färdiggrillad kyckling från en affär där jag bor, då de alltid har den bra och aldrig gått dålig eller luktar misstänkt.

Och jag försöker alltid köpa den allra största kycklingen de har, då den är oftast mer saftig och har bra mängd med kött.

Synd du inte visste vikten, för där kunde vi ha en förklaring för dig och vad att förvänta sig.
    Jag misstänker det var en lite kyckling, och de är ofta en besvikelse i mängd kött.

Ja, fast detta var extremt. Kycklingen såg stor ut men bestod till 95% av bara ben.Då blir det ju som att betala för ingen mat. Jag var i samma butik idag och pratade med en annan i personalen om det och även hon sa att det kan vara så och att det inte är något de kan göra åt. Samtidigt var jag i en annan butik igår och berättade detta och den i personalen som jag pratade med där säger att de försökte blåsa mig, och att jag var välkommen att handla grillad kyckling hos dem istället.
  • klyban
    Anonym (Besviken!) skrev 2024-01-28 12:27:37 följande:
    Ja, fast detta var extremt. Kycklingen såg stor ut men bestod till 95% av bara ben.Då blir det ju som att betala för ingen mat. Jag var i samma butik idag och pratade med en annan i personalen om det och även hon sa att det kan vara så och att det inte är något de kan göra åt. Samtidigt var jag i en annan butik igår och berättade detta och den i personalen som jag pratade med där säger att de försökte blåsa mig, och att jag var välkommen att handla grillad kyckling hos dem istället.

Hur ska dom lura dig ens?
    En kyckling är ju vad den är, är den liten så är det mycket ben och då borde ju du sett det själv.
    Och man kan inte tillaga bort köttet på kycklingen, så den kycklingen låter som en vaktel istället.

Nu har jag ju gedigna kunskaper om mat och kyckling, och jag hade aldrig köpt en så liten kyckling och just för jag vet hur lite mat det är på dom.
    Själv är jag rätt perplexad, för detta måste varit en galet liten kyckling för vara som du säger den var.

Hoppas du har bättre lycka i den andra affärer, för det är ju tråkigt att inte få det man hoppas och önskar.

• Anonym (Besviken!)
    klyban skrev 2024-01-28 12:45:15 följande:

Hur ska dom lura dig ens?
    En kyckling är ju vad den är, är den liten så är det mycket ben och då borde ju du sett det själv.
    Och man kan inte tillaga bort köttet på kycklingen, så den kycklingen låter som en vaktel istället.

Nu har jag ju gedigna kunskaper om mat och kyckling, och jag hade aldrig köpt en så liten kyckling och just för jag vet hur lite mat det är på dom.
    Själv är jag rätt perplexad, för detta måste varit en galet liten kyckling för vara som du säger den var.

Hoppas du har bättre lycka i den andra affärer, för det är ju tråkigt att inte få det man hoppas och önskar.

Jag är inte en sån som börjar skära i kycklingen direkt i butiken och den såg okej ut på utsidan, den var inte liten utan typ medelstor (till det yttre). Jag har som sagt köpt en hel del färdiggrillad kyckling innan och har aldrig varit med om detta tidigare.

• klyban
    Anonym (Besviken!) skrev 2024-01-28 12:51:26 följande:
    Jag är inte en sån som börjar skära i kycklingen direkt i butiken och den såg okej ut på utsidan, den var inte liten utan typ medelstor (till det yttre). Jag har som sagt köpt en hel del färdiggrillad kyckling innan och har aldrig varit med om detta tidigare.

Kanske var en svårt missbildad kyckling, för svårt hitta logik i din beskrivning annars.
    För hur skulle affären ha avlägsnat köttet?

• Anonym (Casanova)

Fattar inte hur en kyckling kan vara något annat än en kyckling. De har ju en viss vikt och då kan ju inte hälften vara ben. Den kycklingen skulle ju inte leva och växa.

Men som butik är det bästa i dylika lägen att bara betala tillbaka pengarna. Ge kunden lite pappersarbete och fylla i någon lapp eller liknande. Börjar samma kund återkomma så får man väl säga ifrån.

Herre jösses det är 60 spänn ink moms och inköpspriset hälften av det. Inte värt bad-will. Missnöjda kunder spyr galla lite här och var. Gör jag själv som kund om jag känner mig lurad.

• Anonym (Matfusk?)

Matpriserna har stigit rejält under lång tid nu. Har noterar att förutom att korvarna blir kortare och olika förpackningar har fått minskat innehåll har även kvaliteten gått ner.
    Min särbo har svårt med kött om det innehåller senor och "daller" Vi har därför köpt en hel del rostas.Förr var det aldrig problem med Icas egenpackade rostas.
    Det som säljs idag - man kan tro att djuret dog av sendrag istället för slakt.

Dessutom har min lokala Ica Kvantum (som alltid haft bra sortiment och en utmärkt deli) börjat fasa ut märkesvaror och ersätter med Icas egna.
    Färskpasta finns idag nästan uteslutande Icas egna, och den är inte lika bra.
    Oliver - olika varianter av märkesvaror är helt borta och ersatta av Icas.

Vet ju att det är upp till den lokala handlaren att styra sitt sortiment men ...
    Jag vill kunna välja ett varumärke jag vet är bra - mat är för dyrt för att acceptera låg kvalitet.

Svar på tråden Köpte färdiggrillad kyckling nästan helt utan kött - butiken påstår att den "ska vara så". What?!