Inlägg från: Zaro |Visa alla inlägg
  • Zaro

    Finsk eller finlandssvensk?

    Hej!
    En dum fråga men av nyfikenhet: hur vet man om någon är finsk eller finlandssvensk? Min läkare har finska namn och pratar svenska men med en sådan där ?brytning? eller om man kallar det för dialekt? Hur vet man? Känner mig okunnig och det känns ofint att fråga.

  • Svar på tråden Finsk eller finlandssvensk?
  • Zaro
    Sunflora skrev 2024-01-27 22:13:25 följande:

    Finlandssvenskar pratar med en dialekt medan finnar bryter på finska. 


    Aha! Kan inte på rak arm säga att jag vet hur brytningen låter men det låter som att läkaren är finlandssvensk då? Troligen flyttat hit i vuxen ålder? Det låter väldigt charmerande i alla fall.
  • Zaro
    Anonym (Ella) skrev 2024-01-27 22:22:26 följande:

    Generellt så betyder finskt namn att man är finsk och svenskt namn att man är finlandssvensk (om man kommer från Finland). Men sedan kan man ju ha lite blandade anor, så det är inte lätt att veta säkert utan att fråga.

    Finlandssvenska låter för övrigt annorlunda än svenska med finsk brytning. Men även där kan det variera. 


    Jaha! Intressant information. Då är det sannerligen inte lätt att veta. Både förnamnet och efternamnet ifråga är helt säkert finskt...
  • Zaro

    Men finlandssvenskar är väl finländare som pratar svenska? Så då är ju både dem och finländare = finländare helt enkelt? Eller blir det annorlunda om man växer upp i Sverige?

  • Zaro
    Sunflora skrev 2024-01-27 22:30:34 följande:

    Det här är finlandssvenska: 
    ">

    H
    är är lite finska politiker som pratar svenska. Det står i beskrivningen vilka som inte har det som modersmål. Lyssna exempelvis på Sari Essayah.
    https://svenska.yle.fi/a/7-10049335


    Jamen, nu hör jag skillnaden och då låter det som att läkaren är finsk. Förvirringen är total. Jag antar att detta hör till allmänbildningen och att man är respektlös om man frågar. 
  • Zaro
    Mackan1978 skrev 2024-01-28 02:53:02 följande:

    Finlandssvenskar har svenska som modersmål. 


    Ja, så långt hänger jag med!
  • Zaro
    Sunflora skrev 2024-01-27 22:42:01 följande:
    Finlandssvenskar är de som kommer ifrån svenskspråkiga delar av Finland exempelvis Vasa. Finländare är de som har finska som modersmål och lärt sig svenska i skolan eller som vuxna (på samma sätt som vi lärt oss engelska) 
    Men är inte alla i grunden från Finland då? För finländarna är väl bosatta i Finland men har lärt sig svenska i skolan?
  • Zaro
    Anonym (Ella) skrev 2024-01-28 12:56:39 följande:
    Båda finnar och finlandssvenskar är finländare. Men de har olika modersmål. 

    Finnar läser oftast svenska i skolan, men det är mindre än hälften av dem som kan så pass bra svenska att de kan föra en konversation på språket. Det är vanligare att finlandssvenskar kan prata finska - inte så konstigt då de är en minoritet i landet. 

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A5k_i_Finland
    Länken fungerade inte men jag tror jag börjar förstå lite och att det utgår ifrån språket ibland.
  • Zaro
    fultextad användarhandbok skrev 2024-01-27 22:47:45 följande:

    Jag är finländare med svenska som modersmål, alltså finlandssvensk. Det här med namn kan vara lite lurigt men är nog en god fingervisning, det finns annars finskspråkiga som har svenska namn men som inte kan språket. Nå, så här är det: Finskspråkiga som bor i Sverige kallas för sverigefinnar, svenskspråkiga finländare i Finland kallas som du vet finlandssvenskar, finskspråkiga finländare i Finland kallas finnar. Tillsammans bildar vi då gruppen finländare.

    Vi talar svenska utan brytning, men våra dialekter skiljer sig en hel del från de ni talar i Sverige. Dessutom blandar vi sinsemellan in ord, finlandismer och även rena finska ord. Exempelvis dödö, kiva, kaveri, roskis osv. Ofta bor vi i kustnära områden, som Nyland, Egentliga Finland eller Österbotten, vad gäller de sistnämnda området talar de där snarast ålderdomliga mål av olika slag, som avviker en del från de dialekter vi talar i södra Finland. Lyssnar du till finlandssvenska dialekter respektive brytning kommer du snart att höra skillnaderna. 


    Att säga nå är väl rätt finskt? Skrattande Jag känner tex en person från Åland, hon har svenska namn och pratar enbart svenska, hennes etnicitet är ju finländsk men då kanske hon räkna som finlandssvensk enligt definitionen? Känner mig riktigt trög, men tänker också på två gamla lärare, de har invandrat från Finland men pratar ju svenska nu, ingen aning om de kunnat det sedan tiden i Finland. Men det var en bra förklaring på finländare som grupp.

    Det där med namn och dubbla vokaler. Om man heter tex Nikkilä, Salonen eller Hovilainen, kan man säga något om det då? Eller är det som några av er säger lite kluriga än så?
  • Zaro

    Intressant med all fakta och tack för att ni delat med er! Jag fortsätter njuta av min läkares röst helt enkelt? Skrattande

  • Zaro
    Anonym (Peo) skrev 2024-02-14 08:29:10 följande:

    Och i finlandssvenska säger man oftast de och dem istället för dom, och uttalar varje bokstav i tex stjärna istället för ett sje-ljud i början. Och jag har nog aldrig hört en svensk använda ordet nå som de som pratar finlandssvenska. 


    Jag hittade den här fina sammingen med finlandssvenska ord och uttryck. :) 
    https://www.gunnarsberga.com/products/alskade-finlandismer


    Intressant vad ni kan! Hur kommer det sig? Jag frågade om ordet nå tidigare för jag använder det (svensk men har invandrarföräldrar) och en åländare kommenterade en gång att hon gillade det. Kändes som att det var ovanligt, ja. Men nå och nåväl är kanske bara lite gammalmodigt att säga i Sverige.
  • Zaro
    Anonym (Tecken) skrev 2024-02-14 09:03:10 följande:
    Menar du nå = nog?
    Jag kommer no(g) om jag e frisk.
    Nå ska ja väl försöka
    Etc.

    Eller av typen:
    Nå, inte e de så farligt.
    Jag menar den andra varianten! Nå, inte är det så farligt!
Svar på tråden Finsk eller finlandssvensk?