Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Överlevnad!!!

Förstår läget, är i Rusta och matcha hos Försäkringskassan som arbetslös.
    Fick ut 15 050 kr 26/1 - betalade räkningar och hade under 1000 kr kvar .... kom dock på att jag även har några autogiron, fackavgift bl.a så är väl 5-600 kvar till februari.
    Ska räcka till mat åt mig och varannan vecka mig och sonen. Har inte ens pengar till att ta mig till "obligatoriska" möten och samtal med min s.k leverantör.
    Kan sälja huset men avgiften för en lägenhet är i stort sett densamma som kostnaden bör dagens bolån, alltså ingen större skillnad. 
    Säljer jag bilen så gör jag en förlust och kan inte ta mig till att handla.
    Känns "sådär" just nu.....

• Anonym (Hmm)
    Anonym (... ...) skrev 2024-01-29 15:11:53 följande:
    Hur är det möjligt att räkningar kan bli så dyra, är det för en person?
    Är det uppvärmningen av huset som är så dyr?
    Tjaa, bolånen trillade ur bindningstid och blev i stort sett dubbelt så dyra som innan (men ändå något billigare än trea brf är i månadskostnad), uppvärmning med direktel och i december hemförsäkring och i januari kvartalsavgiftt till samfälligheten.
    Tecknade elavtal 6 månader med "vintersäkring". Kostnaden i december 2022. för el var nästan 8 000 - december 2022 ca 2 500. 
    Kan ju bara fundera över om hur det varit nu utan "vintersäkringen".......
  • Anonym (Hmm)
    Kosmos skrev 2024-01-30 21:27:29 följande:

Fyra veckor på 960 kronor blir 240 kronor per vecka. Handlar du som jag två gånger i  veckan blir det 120kr. Planerar du går det.

Går säkert om man är ensam. Har 19-årig kille varannan vecka och bor så jag behöver bil för att handla. Man kan ha olika förutsättningar, eller hur?
    Skulle jag nu mot all förmodan få en anställningsintervju så har jag inte råd att ta mig dit - häpp!
  • Anonym (Hmm)
    Mandel skrev 2024-01-31 11:25:43 följande:

Om sonen bor varannan vecka kanske du kunde höra om det är ok att han bara kommer på helgen pga matsituationen?

Hur långt har du till affären?
    Är du arbetslös så har du ju ganska gott om tid att cykla/gå och handla.
    Jag har pimpat min cykel med 3 korgar och tar den till affären och så här års tar jag min dramaten och går.

Kan det säkert vara men, om jag bara har honom på halvtid så vill jag också klara det på halvtid. Höll på att förlora min dotter p.g.a mitt en så är väldigt mån om tid med mitt/mina barn. De är trots allt det viktigaste, eller hur?
  • Anonym (Hmm)
    Lönnsirap skrev 2024-01-31 20:38:56 följande:

900:- är 30:- mat per dag och naturligtvis en utmaning om inte skafferi är välfyllt om man är van att äta billigt. 

Lite "slippa frysa" à 300:- kan väl vara värt det... Personligen hade jag dock prioriterar mat. Likaså hade jag prioriterat billig saft, men stekt upp fisken. 

Sen klarar jag ju havregryn så jag har ju helt andra förutsättningar. Likaså har jag ju vanligtvis en räkning, eller två där en påminnelse inte är hela världen.... 

Att ha förrådet fullt av pant är att tämligen nyligen slösat bort resurser och tämligen mänskligt. Likaså att faktiskt svälta några dagar när ekonomin är usel om man faktiskt inte klarar viss billig mat, eller klarar prioritera sådant som man både har råd med, och som man klarar äta. 

Personligen är jag långt borta från att ha rätt till socialbidrag, men spontant tänker jag att TS faktiskt kanske kan få nödbistånd till mat om hon ansöker. 

Nåja , jag klarar mig på det som finns i frysen med ibland ska det räcka till två också.

Kan inte cykla till butik än mindre gå. Kommer att få vägra att komma till "jobbklubb" och personliga samtal i grannbyn - har inte råd helt enkelt.
    Men det fattar väl varken Lernia eller FK.
    Funderar verkligen på att skita i det och låta det bli vad det blir. Lernia har gett mig precis ingenting. Är bara uppehåll, intet stöd eller någonting. 
  • Anonym (Hmm)
    Tow2Mater skrev 2024-01-31 21:23:24 följande:
    En lagom promenad för den arbetslöse och hans vuxne son at ta ett par kassar pantburkar i vardera händerna.
    Så skriver den som inte har en jävla aning ...
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Oo) skrev 2024-01-31 22:16:09 följande:

Är HeiHei och anonym (Hmmm) samma person?

En kasse pant är inte tung och skär inte in i handen. 

Är bara jag .. Får väl leva på pant helt enkelt. 
    Kan sälja min sommarbil men blir ju till underpris, sonens moppe som jag betalat får han också sälja. 
    Har en husvagn  med min särbo som hon skulle kunna lösa mig från men - inte läge just nu tyvärr. Inte mycket pengar heller i dagens läge. Och då ska ju hon kunna lösa ut mig också.
    Börjar kännas lite mer än jobbigt kan jag tycka..
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (D) skrev 2024-02-01 19:13:06 följande:

Hmmm- finns det något sätt att få in extra pengar? Hundvakt? Hjälpa någon att skotta snö? Är det bara den här månaden som är extra tuff, eller är det lika illa alla månader framöver?

Jobbar 19-åringen eller studerar han?

Junior går sista terminen på gymnasiet.Bor i  en mindre ort med få tillfällen till deltid eller ens det. 
    Behöver bil för att handla. Handlade mat idag för torsdag, fredag och lördag (blir minst ett par matlådor till mig nästa vecka) - 496 kr. Alltså ca 150 kvar till tre veckor. 
    Nedräkning ....typ.
    Mat har blivit löjligt dyrt faktiskt, dessutom har kvaliteten gått ner något vansinnigt på samma gång.
  • Anonym (Hmm)
    HeiHei skrev 2024-02-01 21:04:36 följande:
    Ja, inte lätt.
    Jag har själv 9 mil kvar i min tank, kommer att välja bort bilen några dagar, kliva upp tidigare och gå till min praktik.
    Försökte förklara för min handledare på Rusta/Matcha idag att jag nog inte kommer att kunna ha råd att ta mig in till möten/samtal under februari - noll förståelse.
    Då riskerar jag ju att bli utan ersättning från FK och ersättningen blir då 0:- nästa månad. Häpp....
  • Anonym (Hmm)
    HeiHei skrev 2024-02-01 21:21:02 följande:
    När brukar dom mötena vara på veckordagarna?
    Torsdagar. Har lyckats få personligt samtal  efter jobbklubb så jag bara behöver åka en gång den veckan. 
    Buss funkar inte och bil kostar även parkering.
  • Anonym (Hmm)

Vi är inte samma person. Jag är jag.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (H) skrev 2024-02-03 19:46:51 följande:
    Det beror på vilken väg man åker.
    Där jag jobbade tidigare tog det 30 minuter med bil , 43 minuter med buss och 5,5 timmar att gå?
    15 minuter med bil, 45 med cykel och ca 1.5 timme till fots - och lika lång väg tillbaka. Funkar inte helt enkelt,
    Cykla eller gå på oplogade isgator i 1.5 mil ... näää.
    De får tycka precis vad fan de vill, är ju inte genomförbart.
  • Anonym (Hmm)

Funkar väl om de plogar i tid. Om det snöar under natten och de kommer på em eller dagen efter - not so much.
    Kan in te ens backa ut bilen!
    Sparar ju soppa i och för sig.....

Svar på tråden Överlevnad!!!