• Anonym (Lilli)

Han vägrar ge tillbaka sakerna

Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 12:07:19 följande:
    Han tycker jag kan köpa nytt att ha här, för "dealen är att jag står för hennes saker och han för syskonets"... jo, men det gäller ju större saker som ytterkläder, busskort etc... inte som det här som är hårsaker, laddare, färgpennor... småsaker mest, men det är ändå inte hans att bestämma över. Jag har ju köpt det för att det ska vara här.
    Är hårsaker, laddare, färgpennor osv något att bråka om? Jag förstår att det är pappan som är problemet men jag hade svalt det och köpt nya saker och sagt till dottern att inte ta med dem dit. Om dottern inte saknar sakerna hos dig hade jag om jag var du inte gjort något alls åt saken. 

Laddaren följer väl med tillbaka och om inte kan hon ju låna din.
  • Anonym (Lilli)
    Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 12:53:34 följande:

Nej det är pappan som stoppar henne att ta med sig det tillbaka och jo hon saknar det här. Det är inte mitt ansvar att utrusta henne med det hon behöver hos honom. Hon har redan sånt där som jag också köpt, men hon tar med sig det jag köper för att det ska finnas här också. Sluta läsa in saker som inte finns. Det finns ingen anledning att ta med sakerna och pappan använder det som ett sätt att göra det svårare för mig.

Ibland får man svälja det och vara den bättre föräldern.

Mina barns pappa har inte träffat dem på 5 år, köper inget till dem och hör aldrig av sig. Betyder det att jag inte ska ge dem något för att inte han gör det?

Om jag var du hade jag åkt till något billigt ställe som typ dollarstore.
    Lagt 200 kr på färgpennor, papper, lite pyssel, hårsnoddar.

Sedan hade dottern fått ta med de sakerna till sin pappa så att hon har något där också. Då slipper hon ta med det andra du köpt och som du vill att hon ska ha kvar hos dig.

Det är pappan som gör fel men det är dottern som får lida. Var den bättre föräldern, ta inte striden. Då förlorar han även makten han har över dig.
  • Anonym (Lilli)

Hur gammal är flickan?

Om allt finns hos pappan och du köper nytt att ha hos dig och hon tar med det till pappan och sedan inte får ta tillbaka det till dig

Så är väl det enklaste då att hon inte tar med det till pappan? Och gör hon det ändå och pappan vägrar låta henne ta med det till dig igen, då får hon väl stå sitt kast? 

Att hon är autistisk ska väl inte spela någon roll, hon kommer ju då snabbt förstå att det man tar med sig till pappa stannar där och tar hon med sig saker från dig så kommer de inte finnas hos dig.

Jag hade köpt nytt och en låda och lagt i och sagt att om detta tas med till pappa så ersätts det inte. Curla inte för att hon är autistisk!
    Tvärtom! Autistiska får ju ofta lära sig den hårdare vägen men de lär sig.

• Anonym (Lilli)

Det enda som kommer fixa detta är att du pratar med din 14-åriga dotter om att sluta ta med saker till pappa!

Hon fattar väl själv att de blir kvar där eftersom hon inte vågar säga emot honom när han talar om att hon inte får ta med dem tillbaka.

Hon är 14 och även om hon är disträ och fixerad vid sakerna får hon ju som sagt lära sig den hårda vägen?

Antingen tar hon med sakerna till pappan och då har hon inga hos dig

eller

Så tar hon INTE med saker till pappan, och då har hon saker hos båda två.

I värsta fall får väl du också gå igenom hennes väska innan hon åker till sin pappa, så att hon inte får med sig några saker dit.

Du kan inte ändra på pappan och din dotter får helt enkelt lära sig att inte ta med sina saker dit om hon vill att de ska finnas hos dig också.

• Anonym (Lilli)
    Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 19:13:11 följande:
    För att jag vill ha tillbaka det som är köpt för att finnas här?
    Varför vill du inte hjälpa din tonåring så hon inte tar med saker till sin pappa?
    Hur ska du hantera det i framtiden?
  • Anonym (Lilli)
    Anonym (Less mamma) skrev 2024-01-28 19:58:38 följande:
    Va? Vadå vill inte? Vi har pratat om det flera gånger och nu är ju största problemet att hon inte får ta tillbaka sakerna.
    Ok så hon har alltså slutat ta med saker till pappan nu?

Köp nya saker hem till dig. 
    Hon tar inte med dem.
    Saker finns på båda ställena.
    Problemet löst.
  • Anonym (Lilli)

Sen fattar jag inte varför dottern inte bara kan lägga pennorna och hårborsten i väskan och ta med dem till dig igen, hur skulle pappan ens märka det?

Svar på tråden Han vägrar ge tillbaka sakerna