• Anonym (Kajsa)

Ni som inte anser att autism finns i olika nivåer

Jag är med i ett flertal grupper på Facebook för anhöriga och för personer med autism och har sett att det i många fall anses fel att prata om autism på olika nivåer.

Jag har sett personer med autism nivå 1 skriva att det förminskar deras problem och att de inom vissa områden kan ha lika stora svårigheter som personer med autism nivå 3. Det må så vara men på det stora hela har en person med autism nivå 3 otroligt stora stödbehov. Inte sällan rör det sig om ständig övervakning för att personen inte ska skada sig själv. Jag blir därför provocerad över dessa kommentarer men vill inte lämna ut mig eller framförallt mina barn för att gå i diskussionen kring detta. 
    Nyfiken på hur ni tänker här? Läste i någon grupp att en person skrev att den faktiskt behövde hjälp av sina föräldrar. Ja, för att få en diagnos krävs svårigheter i vardagen men skillnaden mellan nivå 1 och 3 är enorm. Givetvis kan det i många fall 
  • Svar på tråden Ni som inte anser att autism finns i olika nivåer
  • Anonym (J)

Jag är inte insatt i diskussionen men jag tycker själv att det tar emot lite att placera ut människor med spretiga begåvningsprofiler längs en skala.

Men det är ju absolut så att olika autister har olika hjälpbehov och det behöver man ju kunna beskriva på något sätt.

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (J) skrev 2024-01-29 11:50:43 följande:

Jag är inte insatt i diskussionen men jag tycker själv att det tar emot lite att placera ut människor med spretiga begåvningsprofiler längs en skala.

Men det är ju absolut så att olika autister har olika hjälpbehov och det behöver man ju kunna beskriva på något sätt.

Jag förstår vad du menar och givetvis är dessa nivåbedömningar inte helt vattentäta. Men samtidigt tycker jag det är riktigt knepigt att mena att det inte behöver vara så stor skillnad mellan en person som kan ha ett arbete och familj jämfört med en som inte klarar det mest basala utan stöd. 
  • Anonym (Qinn)
    Anonym (J) skrev 2024-01-29 11:50:43 följande:

För att kunna bedöma vilken hjälp någon behöver så måste man gradera på vilken del av skalan någon ligger. 

• Anonym (Mamma)

Men autism är ju en gråskala. Problemen kan vara allt ifrån gigantiska till i allra högsta grad hanterbara med rätt stöd. Har sk högfungerande autism i familjen. Har varit en krokig resa för den det gäller, men med mycket träning och rätt insatser under uppväxten har hen idag ett välfungerande självständigt liv med studier på hög nivå och ett välfungerande socialt liv. Det har inte kommit av sig självt dock, ligger mycket eget arbete bakoms om än fortgår. Det går ju inte att jämföra med en person med svår autism. Kan ju lika gärna vara jobbigt att "hamna i samma fack" som en grupp som inte klarar ett liv utan stödinsatser.

• Mentat
    Anonym (Kajsa) skrev 2024-01-29 11:27:46 följande:
    Ni som inte anser att autism finns i olika nivåer

Jag är med i ett flertal grupper på Facebook för anhöriga och för personer med autism och har sett att det i många fall anses fel att prata om autism på olika nivåer.

Jag har sett personer med autism nivå 1 skriva att det förminskar deras problem och att de inom vissa områden kan ha lika stora svårigheter som personer med autism nivå 3. Det må så vara men på det stora hela har en person med autism nivå 3 otroligt stora stödbehov. Inte sällan rör det sig om ständig övervakning för att personen inte ska skada sig själv. Jag blir därför provocerad över dessa kommentarer men vill inte lämna ut mig eller framförallt mina barn för att gå i diskussionen kring detta. 
    Nyfiken på hur ni tänker här? Läste i någon grupp att en person skrev att den faktiskt behövde hjälp av sina föräldrar. Ja, för att få en diagnos krävs svårigheter i vardagen men skillnaden mellan nivå 1 och 3 är enorm. Givetvis kan det i många fall 
    Nu rör jag mig inte på Facebook, men om det finns folk där som inte inser att det finns olika nivåer av autism, be dem kika på skillnaden mellan Kanner syndrom och Asperger syndrom!
  • Anonym (E)

Märkligt hur jag kunnat missa detta... Ok inte aktiv på FB men likväl andra ställen. Nivåerna som sätts vid diagnos nu är inget att bråka om även om folk ibland försöker få det till att nivå ett räknas som mild autism eller högfungerande vilket är totalt värdelösa begrepp som inte säger något. Mest förminskade. Självklart varierar förmågorna och autism är inte fullt så linjär som många verkar tro.

• Anonym (M)

Jag har också sett dessa diskussioner, men har slutat läsa i dessa grupper då jag känner att de handlar för mycket om hur kränkta man blir av det ena och det andra. Jag förstår att det måste vara svårt för de som har olika svårigheter att få en fungerande vardag men det blir lite tröttsamt och man uppfattar det mer att det handlar om att gnälla på orättvisor istället för konstruktiva förslag på lösningar. Man kan trots allt inte förvänta sig att en majoritet ska ha kunskap om en diagnos som ändå en väldigt liten del av befolkningen har (1-2%). 

Att man delar upp i olika grader av autism tycker jag ändå är bättre än att man bara klumpar ihop det som en enda stor diagnos. Det ger ju ändå en fingervisning om vilken nivå av stöd personen behöver, och jag upplever det faktiskt som en hjälp i diskussionerna med skolan, man har något att peka på, vilket tyvärr ofta behövs.

• Anonym (d)
    Mentat skrev 2024-01-29 12:35:10 följande:
    Nu rör jag mig inte på Facebook, men om det finns folk där som inte inser att det finns olika nivåer av autism, be dem kika på skillnaden mellan Kanner syndrom och Asperger syndrom!
    Vad konstigt att du fick tumme ner på detta inlägg, jag tycker detta var bra skrivet. Du får ialla fall en tumme upp av mig. Glad
  • Mentat
    Anonym (d) skrev 2024-01-29 13:14:44 följande:
    Vad konstigt att du fick tumme ner på detta inlägg, jag tycker detta var bra skrivet. Du får ialla fall en tumme upp av mig.  // Glad
    Tack. Det kanske handlade om vem som skrev snarare än vad som skrevs?
  • Anonym (E)
    Mentat skrev 2024-01-29 14:13:00 följande:
    Tack. Det kanske handlade om vem som skrev snarare än vad som skrevs?
    Drömmer

(nej men tas det direkt så är en förklaring inte lämplig)
Svar på tråden Ni som inte anser att autism finns i olika nivåer