Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Sambo prioriterar datorn över våran nyfödda son

Studentpappa skrev 2024-01-29 20:45:55 följande:

Nerds gonna nerd, inget nytt under solen. Kasta ut dumburken eller mannen. Finns ingen mjuk mellanväg som kommer lösa det.

+1
  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2024-01-29 20:52:27 följande:

Fast de ggr han håller barnet men kanske spelar något spel samtidigt kan du ju använda tiden till att bli just avlastad istället för att bli arg och upprörd? Låt honom sköta barnet på sitt sätt.

Han ska ägna sig åt barnet som han är pappa till och inte sitta och spela
  • Anonym (A)
    Anonym (Kitty) skrev 2024-01-30 15:42:30 följande:
    Ja faktiskt.

När man inte har barn så har man ju inga barn att ta hand om. Hur skulle ts kunna veta att bara skulle sitta vad datorn när barnet var fött?

När jag själv fick barn hade jag aldrig ens hållt i en bebis. Innan barn satt jag typ 100% vid datorn min lediga tid. Skulle min sambo låtit bli att skaffa barn med mig för det? Jag är mamman.
    Har samma erfarenhet
  • Anonym (A)
    olof 45 skrev 2024-01-30 16:16:52 följande:

Du måste prata med karln!

Säg att du uppfattar situationen som att barnet är lite tråkigt, och att han kanske förväntar sig att det blir lättare senare när barnet är större och kan prata?

Säg sedan att din uppfattning är att om man inte skapar ett aktivt band nu, som kommer av att man vaggar barnet, ger barnet uppmärksamhet utan att titta på telefonen etc. så blir det jätteproblematiskt när barnet blivit några månader äldre, för då kommer "bara mamma duga" och det kommer bli ett helvete för dig som mamma! 

Säg att det är väl ganska lyxigt för honom att veta att han KAN gå in till datorn och vara borta från barnet timmar i sträck - har han ens tänkt på att du inte har samma möjlighet? Tycker han att det är rättvist? Har han alltid haft den synen, att det är du som kvinna som ska bära hela föräldraskapet.

Berätta att dels så behöver han lära sig att ta hand om bebis, och att vänja barnet vid sin pappa. varje dag, mer och mer, tills ni är två likvärdiga föräldrar som barnet känner sig trygg med.

Sedan måste han också göra dig som mamma trygg! Du måste ju kunna lita på att han som pappa kan ta ansvar! Du ska inte behöva dusha med hjärtat i halsgropen i rädsla för att barnet ska rulla av soffan för att han som pappa inte förstår att man måste hålla koll på barnet! Förstår han det?

OCH: om han inte håller med om detta, och aktivt börjat ändra sin attityd till föräldraskapet, då vill du veta det NU. För det blir lättare för dig att vara ensamstående på riktigt, än att vara ensamstående i praktiken och samtidigt försöka få honom engagerad! Den känslomässiga bördan klarar du dig utan, plus att man får mer hjälp av samhället som officiellt ensamstående! 

STÄLL KRAV! VÅGA SKAPA DÅLIG STÄMNING!

Om han blir sur och försvinner iväg flera timmar, så berätta för honom när han tittar fram igen "Känner du att du betett dig schysst nu? Bara dykt undan och undvikigt mig och ditt barn i tre timmar? Ska jag behandla dig på samma sätt, tycker du? Nu tycker jag att vi pratar klart - och om det inte passar dig då är vi nog färdiga med det här förhållandet, så lite respekt som du visar mig!

+1
Svar på tråden Sambo prioriterar datorn över våran nyfödda son