När är det dags?
Min dotter var nog 10-11 år när hon ringde mig på jobbet och ville steka pannkakor till sig och en kompis.
Jag blev både glad och lite orolig men en arbetskamrat hejade på min dotter gör initiativet så då gav jag mitt medgivande med att hon ringde upp med g när de hade stekt pannkakorna klart för att påminna om att stänga av spisen.
Därefter blev det många pannkakor till mellis och många många kladdkakor!
Tändstickor fick hon nog tända i 8-års ålder men endast vid vuxet sällskap.
Sopor fick hon ta ut från 10 årsåldern då vi bor i flerfamiljshus och högst upp samt med porttelefonen.
Hade vi bott i hus ännu tidigare.
Städat efter sig sedan hon kunde gå och lägga smutskläderna i tvättkorgen sedan hon kunde klä av dig själv.
Började laga lättare mat i 14 årsåldern tillsammans med kompisar men aldrig till en familjemiddag?är idag nästan 16 år.
Har tvättat kläder i hemmets tvättmaskin sedan 12 årsåldern men inte varit i gemensamma tvättstugan på egen hand ännu pga svårare moderna maskiner, men kommer att bli tränad där under sommarlovet.
Kan på eget initiativ städa och dammsuga hela bostaden och det är dit jag alltid har velat komma,att se vad som behöver göras och att ta egna initiativ.