• Anonym (Anonym1)

Det sårar mig som mamma till pojkar…

?när mammor med döttrar eller både söner och döttrar skriver att de är sååå glada för att de fått en dotter så de kommer ha en kompis och nån som besöker dem som äldre. Och att de kommer få såååå mycket bättre kontakt med barnbarnen än den stackars farmorn.

Det sårar. Jag har två ljuvliga söner på 5 och 3 år, kan inte få fler barn heller pga förlossningskomplikationer. Älskar mina barn och skulle aldrig byta dem. Hade aldrig haft en tanke på att det av en del anses finare med ett annat kön till jag ramlade in här på Familjeliv och såg trådar om det. Jag var glad för mammaskapet och alla äventyr vi har ihop.

Det känns. Går de här kvinnorna runt och tycker synd om mig när vi ses? Möter jag nån med den här tanken att jag är sämre när vi hämtar på förskolan? Hur ser de på mina pojkar - ?fin pojke, men tur jag inte fick pojkar??

• Svar på tråden Det sårar mig som mamma till pojkar…
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-02-01 12:45:14 följande:
    Det är dock såna kommentarer jag tar illa vid mig av eftersom de signalerar att en farmor är lite svagare liksom.
    Det blir ju så av rent biologiska skäl, och så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Men om du blir en vettig svärmor, som inte kritiserar din svärdotter och läxar upp henne angående hur hon ska sköta sina barn och sitt hem, så tror jag att hon kommer att bli väldigt glad för barnvakt! I alla fall när barnen blir lite större, och hon har lärt känna dig ordentligt och vet att du är pålitlig. 

Jag hade en väninna vars svärmor brukade ringa varje dag i början när de hade flyttat ihop, och fråga: "vad ska du laga för mat till Henrik idag? Korv Stroganoff? Bara så att du vet det, så tycker Henrik inte om lök i maten, och han kan även få problem med magen..." SÅ ska du inte bli!  Drömmer
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-01 13:36:34 följande:
    Det blir ju så av rent biologiska skäl, och så har det alltid varit och kommer alltid att vara. Men om du blir en vettig svärmor, som inte kritiserar din svärdotter och läxar upp henne angående hur hon ska sköta sina barn och sitt hem, så tror jag att hon kommer att bli väldigt glad för barnvakt! I alla fall när barnen blir lite större, och hon har lärt känna dig ordentligt och vet att du är pålitlig. 

Jag hade en väninna vars svärmor brukade ringa varje dag i början när de hade flyttat ihop, och fråga: "vad ska du laga för mat till Henrik idag? Korv Stroganoff? Bara så att du vet det, så tycker Henrik inte om lök i maten, och han kan även få problem med magen..." SÅ ska du inte bli!   // Drömmer
    Om du läser svaren ovan verkar alla dock faktiskt inte hålla med dig.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (En lite pojke är det finaste man kan få) skrev 2024-02-01 13:55:15 följande:

Sjukaste jag hört ! Tror du späder på, hittar på, du låter ju helt paranoid när du ska DNA testa dina barnbarn samtidigt som du ger lektioner i hur man INTE ska agera mot sin svärdotter. Värsta dubbelmoralen jag hört. Du låter inte frisk ! 

SNÄLLA ts lyssna inte på XXX det kmr ju inte ett sunt ord ur denna mänska. 

Det spelar ju ingen roll om svärdottern inte vet om det. Är allt som det ska vara, så får hon aldrig veta att testet gjorts.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-01 19:12:23 följande:
    Det spelar ju ingen roll om svärdottern inte vet om det. Är allt som det ska vara, så får hon aldrig veta att testet gjorts.
    Alltså jag blir nästan bestört när jag hör om människor som dig. Skulle jag någonsin få veta att min svärmor gjort det vore tilliten till henne borta för all framtid. Vilket fruktansvärt beteende.
  • Anonym (Olika)

Det där är olika .Men visst är jag lycklig att jag fick uppleva både en son och dotter!

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Olika) skrev 2024-02-02 08:18:38 följande:

Det där är olika .Men visst är jag lycklig att jag fick uppleva både en son och dotter!

Okej?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Olika) skrev 2024-02-02 08:18:38 följande:

Sånt här känns. Det är lite som om jag skulle säga att en av varje ju är bra också men visst är jag glad att jag får uppleva två av samma, med undertonen att det är något finfint ni med en av varje går miste om.

Förstår du?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-02-02 09:08:24 följande:
    Sånt här känns. Det är lite som om jag skulle säga att en av varje ju är bra också men visst är jag glad att jag får uppleva två av samma, med undertonen att det är något finfint ni med en av varje går miste om.

Förstår du?
    Fast det är ju bara du i hela världen som har fått uppleva dina söner. 
    Tycker du att dina söner har samma personlighet för att de båda är killar?

Eller är det så att de är rätt olika till personlighet och humör, intressen mm? Precis så är det ju med en son och en dotter också, eller två döttrar. Det är individer som är helt olika varandra. Det är inte könet som avgör vad man har för personlighet eller intressen. 
  • Gullvivor
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-02-02 09:08:24 följande:

Förstår du?
    Fast det är väl en självklarhet att man är glad över att få uppleva båda könen? Det betyder inte automatiskt att någon som har barn med samma kön har det sämre. Sedan behöver man såklart inte trycka upp sådana kommentarer i ansiktet på folk men nu har du ju själv startat tråden.
    Känns som om du tar illa upp av minsta lilla som rör barnens kön och då handlar det nog snarare om dig än om vad andra uttrycker/tycker. 

Du är väl glad över dina pojkar? Fortsätt vara det istället för att ta illa upp av andras kommentarer. 
Svar på tråden Det sårar mig som mamma till pojkar…