Inlägg från: Anonym (den tänkande narcissisten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (den tänkande narcissisten)

    Kan man bli "frisk" från en antisocial personlighetsstörning?

    Premisser

    1. Det är få personer som har en renodlad antisocial personlighetsstörning, det finns en rätt lång skala.
    2. Intelligenta individer som kan reflektera över sitt beteende kan konstatera själva att de har narcissistiska drag, och antingen njuta av dem eller försöka motverka dem, om de inser den negativa påverkan som det blir på deras relationer.
    3. Den intelligente narcissisten kan påverka människor med betydligt subtilare medel än våld och mental terror, livet lär en bättre sätt. Varför använda piska när en morot går bättre?
    4. Våldsamt temperament lägger sig oftast en del med ökande ålder.
    5. Det finns människor som en narc. har viss respekt för, och personer hen inte har respekt för. Hur dessa blir behandlade skiljer sig markant.

    **

    Utifrån ovan tror jag att ditt ex kan ha utvecklats och lugnat ner sig lite, även om han klart inte blir helt fri från sin grundpersonlighet. Jag tror också att den nya partnern inte alls skulle acceptera hans beteende. Därför aktar han sig för att kliva över hennes gränser, eftersom fördelarna i övrigt är så stora att han inte vill riskera något.

    Du har inte fått verktyg med dig för att hantera en våldsam narc (vem har det?), och det är aldrig ditt fel. Det är aldrig ditt ansvar att se till att en annan människa behandlar dig vettigt. Det kan på sin höjd vara ditt ansvar att i tidigt skede lyssna på de som ev. försöker varna, och att skaffa stöd och försöka ta dig ur relationen innan normaliseringsprocessen har gått för långt. Anser då jag.

    I den bästa av alla världar hade man inte behövt en ryggrad av rostfritt stål för att tackla världens skitstövlar, men nu är det som det är. Undvik dem när du kan och bygg på din rustning när du orkar. Lägg inte för mycket tid på gamla sorger, du behöver din energi till här och nu.

Svar på tråden Kan man bli "frisk" från en antisocial personlighetsstörning?