Inlägg från: Fossil |Visa alla inlägg
  • Fossil

Svenska kyrkan?

Jag gick ur Svenska Kyrkan när jag skilde mig för 20 år sedan. Mest pga kostnaden då jag för tillfället bara hade en timanställning och inte visste hur det skulle utvecklas framåt. Det är trots allt en del pengar det handlar om.

Iofs hade jag gått ur senare ändå, då SvK gömde illegala flyktingar. Att de vill hjälpa människor i nöd är jättefint, men där gick min gräns.

Båda mina (idag vuxna) barn är döpta i kyrkan. Den äldsta har lämnat, den yngsta tänker stanna kvar som medlem pga sin kristna tro.

Som fossil är man in i helvete gammal
  • Fossil
    Cathariiina skrev 2024-02-01 07:38:35 följande:
    ...och detta var en orsak till att hängde mig kvar i SvK så länge som jag gjorde. Men sedan tänkte jag, att ska det vara någon av SvK:s präster som ska förrätta begravningsgudstjänsten, så är chansen liten att den "gills" ändå. Om det nu skulle finnas någon där uppe... Så det kan lika gärna vara. Det skulle till exempel kunna bli den här figuren som förrättar begravningsgudstjänsten... och då kan man ju lika gärna be om en svart mässa på en gång:
    Om jag inte missminner mig så får man välja eller välja bort prästen.

En sak att tänka på om man nu vill bli begravd själv i kyrkan när dagen är kommen, är att om man inte är medlem så kostar det en rejäl slant att få ceremonin genomförd.
    Så en sparade slant, eller en försäkring som täcker dessa kostnader bör man ha med tanke på sina efterlevande.
  • Fossil
    Cathariiina skrev 2024-02-01 09:20:47 följande:
    Ja men då är man ju död. Svårt att välja då. 

När min mamma skulle begravas valde jag dock en manlig präst som inte viger homosexuella par, för min mamma hade väldigt bestämda åsikter om de två frågorna (kvinnopräster och homovigslar). Vilket jag också har, för delen. 
    Man kan skriva in det i sitt vita arkiv om man väljer att ha ett sånt.

För min del kvittar det, men eftersom mitt yngsta barn är kristen så lär det sluta i kyrkan för mig. Jag är troende också för den delen, men kan inte stå bakom mycket av det du nämnde tidigare i tråden. Och det jag själv skrev. Dock har jag inget emot kvinnliga präster.

Min mamma begravdes av en kvinnlig präst, en helt underbart medkännande människa. Min mamma var mycket öppenhjärtad, trots sin höga ålder försvarade hon alla människors rätt att leva som de är. Inklusive sexuell läggning, religion, ursprung osv. Så länge man är på rätt sida av lagen vill säga.

Kommer att tänka på en sak... när jag var ung (runt 20) hade jag en liten flirt med en kille som var 17, det blev inget av det iofs pga hans ålder. Men fin var han och jag tänkte på honom då och då, som ett fint minne bara, ganska länge efteråt.
    Sedan kom reportaget i lokaltidningen... han hade gift sig i kyrkan. Med en man. Då grusades hela minnesbilden, och han var sedan inget att ha som en gulligt ungdomsminne. Han var säkert tänd på killar redan då, vem vet... jag kanske var ett redskap för att få bort dessa känsor?

Så, jag är också emot homovigslar i kyrkan.
  • Fossil
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-01 09:43:27 följande:
    Man får inte ha ceremonin i kyrkan om man inte är medlem. Man får vara i något litet kapell eller i en fritidsgård eller i ett församlingshem, det är olika i olika församlingar, men man får normalt inte  ha sin begravningsceremoni i kyrkan. 
    Jodå, det får man. Men kyrkan måste inte per automatik ställa upp på det.
    Detta sa prästen till mig då vi planerade min mors begravning, men bara för att styrka mitt påstående så bifogar jag en länk.

Just det, prästen nämnde en kostnad på runt 20 k för en ceremoni inklusive allt, för en ickemedlem.

www.begravningar.se/att-ordna-begravning/kostnad-begravning/kostnad-ej-medlem-svenska-kyrkan
  • Fossil
    Fossil skrev 2024-02-01 09:53:29 följande:
    Jodå, det får man. Men kyrkan måste inte per automatik ställa upp på det.
    Detta sa prästen till mig då vi planerade min mors begravning, men bara för att styrka mitt påstående så bifogar jag en länk.

Just det, prästen nämnde en kostnad på runt 20 k för en ceremoni inklusive allt, för en ickemedlem.

www.begravningar.se/att-ordna-begravning/kostnad-begravning/kostnad-ej-medlem-svenska-kyrkan
    Framgick inte riktigt som jag ville i länken såg jag i efterhand, får leta vidare. För jag har svårt att tro att prästen, en kvinna i 70-årsåldern, inte skulle veta vad hon pratade om.
  • Fossil
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-01 09:43:27 följande:
    Man får inte ha ceremonin i kyrkan om man inte är medlem. Man får vara i något litet kapell eller i en fritidsgård eller i ett församlingshem, det är olika i olika församlingar, men man får normalt inte  ha sin begravningsceremoni i kyrkan. 
    Här framgår det tydligare.

www.skillingarydsbegravningar.se/begravningen/inte-medlem-i-svenska-kyrkan
  • Fossil
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-02-01 10:30:32 följande:

Det är upp till församlingen , det finns ingen skyldighet för församlingen. 

Varför vill du gifta dig och begrava dig i kyrkan när du inte vill vara medlem? För att det blir billigare att köpa tjänsterna separat?

Frågan är inte ställd till mig men eftersom jag har skrivit om samma ämne så tar jag mig friheten att besvara din fråga ändå.

Varför man vill gifta sig i kyrkan om man inte är medlem kan jag inte svara på då det inte är eller har varit aktuellt för mig.
    Men angående begravning då, för mig är det inte jätteviktigt var jag får min ceremoni. Men, för mitt troende barn gissar jag att det är viktigt. Och det blir inte varken dyrare eller billigare än en borgerlig ceremoni oavsett.

Jag är troende men inte medlem. Undrar du varför så får du läsa mina tidigare inlägg.
Svar på tråden Svenska kyrkan?