Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Svenska kyrkan?

Hobgoblin skrev 2024-01-31 20:28:10 följande:
    Svenska kyrkan?

Hur många har aktivt lämnat kyrkan?
     Var bland et första jag gjorde som 18-åring och faktiskt min son också trots att han inte blivit påverkad an varken mig eller morsan (som tycker olika) Hans eget val.
    Vad skulle man kunna vinna på att vara medlem?

Om man aktivt går ur Svenska kyrkan borde man redan funderat över detta.  Du ser inga fördelar med att tillhöra men vill få svar på vad du går miste om.  

Detta är omöjligt att besvara eftersom medlemskapet betyder olika saker för olika individer, precis om medborgarskapet i Sverige betyder olika saker för oss alla. 

De flesta som går ur Kyrkan gör det av ekonomiska orsaker. Medan de flesta som stannar kvar gör inte det. Vinsten är därmed inte ekonomisk utan känslomässig.
  • Tyra myra
    Virriga Vera skrev 2024-02-01 10:05:28 följande:
    Man kan både gifta sig och få en begravningsgudstjänst i Svenska kyrkan även om man inte är medlem. Jag är inte medlem i Svenska Kyrkan och har haft både lysning och bröllop i Svenska kyrkan t.o.m i en församling som min man inte tillhörde. Vi fick betala för både kyrka och präst, men gifte oss det gjorde vi. Min mamma var inte medlem och hade sin begravningsgudstjänst i kyrkan. Samma där, vi fick betala för både präst och kyrka.
    Du menar alltså att prästen jobbar svart eller kanske extraknäckerCool
  • Tyra myra

Man kanske  borde tillägga att man är medlem i en församling som i sin tur tillhör Svenska kyrkan. Skatten man betalar går till församlingens arbete som flera skribenter redan redovisat.  Många gånger kan man se församlingen som ett extra skyddsnät som man behöver inte vara religiös för att nyttja. Samtalsstödet 
    välkommet för dem som inte känner sig bekväma att vända sig till kommunen eller vården. är bara ett exempel

• Tyra myra

Man glömmer lätt bort att FÖRSAMLINGEN  historiskt sett fungerat som en geografisk indelning av de LÄN som Sverige består av. Genom århundraden har församlingar slagits ihop och bildat administrativa enheter KOMMUNER. Det handlar alltså lika mycket om tillhörighet som religion. Medan vi hade en STATSKYRKA var kopplingen tydlig. Då var den främsta anledningen till att man gick ur SVENSKA KYRKAN  att man tillhörde en annan religion eller frikyrka, endast ett fåtal stod helt utanför.

När man skilde kyrkan från staten uppstod förvirring och man började ifrågasätta sin kyrkliga tillhörighet. Frågor som, måste man vara religiös för att tillhöra SVENSKA KYRKAN?, Måste man tro på Gud för att tillhöra den?

Från kyrkligt håll fortsatte man att döpa, konfirmera, viga och begrava sina medlemmar. Annan verksamhet är fortsatt öppen och oftast avgifts fri för alla. 

Idag är anledningen att gå ur SVENSKA KYRKAN många gånger en ekonomisk fråga, man ifrågasätter varför individen ska betala skatt för service och för verksamheter man själv inte nyttjar.

Som medlem i SVENSKA KYRKAN känner jag stolthet över att bidra till den fina och många gånger nödvändiga verksamhet som bedrivs.

Svar på tråden Svenska kyrkan?