• Ezmeraldah

Han vågar inte

Anonym (Deppig) skrev 2025-02-23 07:03:05 följande:

Förlåt hörni. Jag var trött och ledsen igår och så otroligt stressad över hela situationen. 
    Det är mycket bättre idag, jag har sovit gott och är inte lika trött.

Och tack för att ni håller mig sällskap i den här vansinnigt långa tråden.

Folk i den här tråden lägger ner massor av tid och engagemang på att hjälpa och stötta dig och du kallar det hat? Okej... Vad vill du att du att de ska säga då? Uppriktig undran. Svara gärna på den frågan! 

Du vill prata. Ja, det har du ju gjort i över ett år i den här tråden. Du startade tråden i början på februari 2024 och redan då hade det gått några månader sen han dumpade dig så snart ett och ett halvt år sen borde det vara nu...

Jag tycker att folk i den här tråden är helt underbara som engagerar sig så i en främmande människa. "Jag orkat inte med hatet i den här tråden" är ditt tack. Jag ser inget hat. Avsluta tråden då om du inte orkar med den. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-23 07:59:53 följande:

Jag är otroligt tacksam till alla som engagerar sig i den här tråden. Jag tror inte ni förstår hur mycket hjälp jag har fått. Det jag blir ledsen över är att många verkar tro jag är dum i huvudet, men någon som inte varit i samma sits förstår nog inte. Några gör det, några har liknande erfarenheter.

Ja, det är lite drygt ett år sedan han försvann första gången. Sen fick vi kontakt igen och hade det där bra avslutet jag ville ha. Ville bara att han skulle säga att det inte var mitt fel, för jag förstod inte vad jag hade gjort. Det var så jag kände då. 
    Sen har han hållit kontakten med mig. Och avslutat och tagit upp på nytt. Jag betonar igen att jag aldrig kontaktar honom. Jag tänker inte jaga någon som inte vill, ett nej är ett nej och det förstår och respekterar jag. Men så hör han av sig igen. Och igen. Det är DET som gör det så svårt, annars hade det här ju varit avslutat för länge sen. 

Det kommer inte bli han som gör det, det måste bli jag. Men som någon här tidigare skrev, det är svårt för mig för jag vill känna att jag gjort vad jag kunnat. 
    Om det är omedvetet, eller medvetet kanske, men jag klarar det inte. 

Jag är inte korkad, men han får mig att känna att det är jag som är felet.

Kontakt är en annan sak. Det är alltså över ett år sen han bodde hos dig. Och han har inte lämnat sin fru. Har de barn? 

Jag tror inte att du är dum i huvudet. Jag har liknande erfarenheter. Därför vet jag mer än väl att man behöver ett wakeupcall. Det hjälper inte att jamsa med, då förlänger man lidandet. 

Du fick ditt "avslut". Blockera honom för alltid nu. 

Vad säger er gemensamma vän om hur den här gubben behandlar dig? 

Jag tycker att du ska fundera på vad det här är för man... OM han nu skulle bli utkastad av frun (om hon kommer på honom med att åka på sexträffar och trekanter och bo hos älskarinnor när han jobbar) och knacka på din dörr och berätta hur mycket han älskar dig - vill du ha en sån man? För han kommer ju inte sluta åka på trekantsträffar och sova hos älskarinnor bara för att han flyttar in hos dig igen. 
  • Ezmeraldah

Jag är inte korkad, men han får mig att känna att det är jag som är felet.

Felet är att han är känslokall och skiter i andra människor. Till exempel dig, hans fru och alla andra kvinnor han jonglerar med. 

Det är en sak att råka bli kär i nån annan och inte kunna stå emot känslorna. Men att åka på trekantsträffar med främmande kvinnor när man är gift? Är det en sån man du vill ha? 

Om ni bodde ihop - hur kunde han "dra sig tillbaka utan förklaring"? Han måste väl ha haft en massa grejer hos dig? Var han skriven på din adress? 
  • Ezmeraldah

Om det är omedvetet, eller medvetet kanske, men jag klarar det inte. 

Då finns det bara en en enda sak du kan göra och det är att söka professionell hjälp. 

Jag sörjer också nån. Han lever inte längre. Jag vet och jag förstår. Mer än väl. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (o) skrev 2025-02-23 02:40:08 följande:

Ju mer jag tänker på det så påminner detta faktiskt om ett misshandelsförhållande. Finns en del gemensamma nämnare och det förklarar även att TS aldrig lämnar trots att hon vet vad hon borde göra och vad som är rätt.

Definitivt ja! Den här mannen verkar inte direkt bry sig om nån annans känslor. Hans fru har det nog inte heller så lätt... Och samtidigt åker han runt och utnyttjar trasiga kvinnor och tycker synd om sig själv. Han har trekanter med en killkompis och en främmande kvinna, trots att han själv är gift. Kanske gillar han grövre sexlekar med inslag av våld också. Eller så stannar det vid psykisk misshandel, manipulation och kontroll. För han blev ju ganska upprörd när TS skulle dejta deras gemensamma bekant... Då var det minsann honom det var synd om och TS som gjorde fel. Trots att de inte träffats på ett halvår och han är gift, så kontrollerar han vilka män hon träffar och försöker styra henne genom fula knep. 

Ja, TS är definitivt medberoende. Det är inte hennes fel. Hon är inte dummare än nån annan. Vemsomhelst kan hamna i en sån situation.

TS får jag fråga om han betalade hyra och räkningar när han bodde hos dig? För han bodde väl inte gratis? 
  • Ezmeraldah
    Lynx123 skrev 2025-02-23 16:34:22 följande:

Om du går fram till en hund och den biter dig så kommer det ta ett tag att läka. Om du sedan går fram till samma hund och blir biten igen - vem är det då.som har skadat dig?

Fast så funkar det inte i en destruktiv relation. Det finns massor av forskning på området för den som är intresserad. Det hjälper inte att skuldbelägga TS. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-23 16:12:20 följande:
    Vad gör det så svårt? Jo, att då visar jag honom att jag är sårbar, att han faktiskt betydde något och att jag trodde jag var värd att älska. Och det är så jävla svårt att ta de orden i min mun. Det är lättare att spela med - jag får ta det jag får. Ska vara glad om någon vill ha mig även om det bara är sporadiskt och jag får gråta ögonen ur mig miljoner gånger. 
    Så många gånger jag har fått höra det - var glad att någon vill ha dig, förstår att du inte har någon, att ingen vill vara med dig, förstår att du inte har vänner. 
    Det är lätt att börja tro på det, när det sägs av någon som borde älska en villkorslöst. 
    Det kunde varit jag som skrivit raderna ovan. Jag kan relatera till allt der där och känner igen mig allt för väl. Jag vet EXAKT hur det är att känna så. Jag känner fortfarande så. Jag har haft flera destruktiva relationer och jag har tänkt och agerat precis som du. Men jag är hellre ensam än tillsammans med nån som behandlar mig illa. Mycket hellre. Öm jag är värd så lite enligt de där männen så får de klara sig utan mig. Jag är inte deras slav och ingen har rätt att utnyttja mig. Jag behöver inte vara tacksam. Aldrig mer. Better off alone. 
  • Ezmeraldah
    Lynx123 skrev 2025-02-23 17:04:07 följande:
    Handlar inte om skuldbeläggande utan om att förstå att det här är ett självskadebeteende. Det behöver TS hjälp för. Alla dessa ursäkter leder absolut ingen vart. 
    Jag tror tyvärr inte att TS blir hjälpt av ditt hundexempel. Hon vet nog att hon skadar sig själv. Hon behöver nog snarare verktyg för att lyckas förändra sitt beteende..
  • Ezmeraldah
    Anonym (Varit där) skrev 2025-02-23 16:53:48 följande:

Jag tror att problemet ligger i att TS inte engagerat sig i någon ny relation. Det brukar vara ett effektivt motmedel. 

Har själv varit i hennes situation och det är mycket lättare att "tänka bort" det gamla om man engagerar sig i någonting nytt

Jag tror att hon är för trasig för att ha en relation just nu. Hag tror att hon behöver hjälp med att läka och bygga upp sig själv. Annars upprepar hon samma mönster. Hon var ju på väg att dejta den andra mannen i trekanten. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-23 11:49:15 följande:
    Angående det där när han försvann, en dag kom han bara inte efter jobbet som han brukade. Han hade tagit sin jobbresväska och flyttade in på hotellet. 
    Men resten av hans grejer då? Betalade han hyra och räkningar den månaden? 

Om han inte kunde förklara varför han flyttade in på hotell så var det väl för att frun kom på honom eller för att han träffade nån annan tjej? Vad skulle det annars kunna vara? 

Frun visste alltså inte att han bodde hos dig i flera månader? Trots att de har barn? Låter som en riktigt sjuk människa.
Svar på tråden Han vågar inte