• Anonym (T)

Inget självförtroende!

Är det självkänsla du syftar på? Eftersom självförtroende bygger på det man gör och visar upp för omvärlden som blir godkänt när man lyckas befinna sig på samma nivå som alla andra i dess norm.

Jag har själv erfarenhet av att visa upp ett självförtroende genom text där jag även kunnat måla upp en illusionistisk bild av mig själv, men som jag sen IRL haft svårare att kunna bibehålla eftersom omvärlden bara sett igenom mig.

Att visa sig själv som den man verkligen är, är att våga visa sig skör, hjälplös, vilsen, känslig och autentisk ? det som ÄR att vara människa. Men då samhällskulturen tyvärr bygger på denna självförtroende-norm så har alla därefter sina fasader som de idogt visar upp för varann för att inte bli avslöjade som de människor de är.

Självkänsla är verkligen något som måste komma inifrån en själv som bygger på att man har sig själv och lever rätt. Det kräver att man söker förståelse för sina beteendemönster, tillkortakommanden och ens identitet. Det är ett pågående arbete eftersom man hela tiden utvecklas.

Det kanske skulle kunna hjälpa dig att bli lugnare i att försöka söka dig själv i detta och att du blir tillfreds med att ditt människovärde ej bygger på prestation och andras beröm. 🙂

Önskar Dig all kraft! 🙂

Svar på tråden Inget självförtroende!