Inlägg från: Sunflora |Visa alla inlägg
  • Sunflora

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:26:23 följande:
    Just precis! Många väljer dessutom en bostad som de inte har råd med, bara för att "man måste ju ha lite utrymme" eller att man vill ha en fin bostad. Ja, vill man det så får man ofta faktiskt jobba för det. Är man lågavlönad kan man faktiskt bo i en billigare hyreslägenhet. Men många anser sig "för fina" för att bo så "simpelt": Jag och min sambo bodde i varsina hyresbostäder som yngre, dvs vi förstod redan då att man måste rätta sig efter sin ekonomi.
    I vilken värld lever du? Billiga hyresrätter är skitsvårt att få, för att överhuvudtaget få en hyreslägenhet (vilken som helst) krävs flera år i bostadskö vill man ha en billig lägenhet får man räkna med minst 10 års kötid. Man måste vara 18 år för att få ställa sig i kön så ingen under 28 kommer få dessa lägenheter. 
  • Sunflora
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 13:20:09 följande:
    De som får sämre tänder av mediciner brukar inte sällan överkonsumera dem. Man ska aldrig ta mer än rekommenderad dos på förpackningen, det kan man vinna en del på!
    Vadå rekommenderad dos på förpackningen, vad menar du med det? Man tar givetvis den dos läkaren skrivit ut. Behöver man en viss dos kan man inte sänka den även om tänderna tar skada. Jag äter själv en medicin med muntorrhet som biverkan jag har inte fått det själv men vet andra som har riktiga problem fast de inte ens är i närheten av maxdosen. 
  • Sunflora
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 15:20:21 följande:
    Det beror väl på om man bor på större eller mindre orter? Min dotter fick en lägenhet hos en privat hyresvärd direkt efter hon hade bett om att få komma och titta på den. Och jag vet andra som inte behövt stå i kö alls länge. Men det är säkert så i vissa större städer.
    Hur gammal är din dotter? Flyttade hon hemifrån innan 2015 är hennes erfarenheter inte relevanta längre. Befolkningen har ökat oproportionerligt mycket de senaste 10 åren pga invandring och det har inte byggts i motsvarande takt därför är det skitsvårt att få bostad även på mindre orter idag. Det finns såklart avbefolkningskommuner också men där finns det inga jobb. 
  • Sunflora
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 15:43:30 följande:
    Har du själv eller folk du känner sökt bostad de senaste åren så att du "vet" att det är så eller är det bara något du konstaterat för att vissa har påstått att det är så?
    Lever du under en sten? Det har varit en av de hetaste politiska frågorna under flera år. Det är också väldigt enkelt att själv gå in på valfri bostadskös hemsida och titta på köstatistik. När jag flyttade hemifrån för 10 år sen var snittkötiden för det området jag flyttade till 4 år idag är snittkötiden i samma område 10-12 år. 
  • Sunflora
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 17:36:37 följande:
    Precis, och då är ändå Växjö en större stad.
    Växsjö är INTE en större stad, det bor ca 100 000 personer där. 
    Anonym (Polka) skrev 2024-02-03 17:35:09 följande:
    Och ändå fick min son boendes i Växjö ny hyreslägenhet utan att stå i kö. Flyttar in i mars 2024. 
    Är det en nybyggd lägenhet? De är lättare att få eftersom hyran är svinhög. 
  • Sunflora
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 18:00:40 följande:
    Det är en relativt stor stad. De största städerna i Småland är Växjö, Kalmar och Jönköping.
    Den ligger inte ens i topp 20 över Sveriges största kommuner. En större stad är exempelvis Uppsala, Linköping och Västerås. 
  • Sunflora
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 18:15:27 följande:
    Jag pratar inte om städer som ligger i "topp 20". Säger bara att det är en relativt stor stad.
    När man pratar om städers storlek måste man ta det i förhållande till någonting annars betyder ord som stor och liten ingenting. Och i förhållande till andra orter vi har i Sverige är inte Växsjö stort. 
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?