Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-05 18:16:56 följande:
Jag vill tillägga att även jag lider en del med våra pensionärer. Jag avsåg i min trådstart människor som är yngre och har barn, men som inte ens har råd med mat och blöjor till dem. Och folk som skaffar kostsamma abonnemang som de inte har råd med.
Tror att samtliga av oss lider med fattigpensionärerna.  
Tycker att den här tråden är väldigt intressant.  Läser den ofta och tar till mig av det som lärs ut.  
Jag är själv en lågavlönad, får ungefär 13 000 ut i månaden.  För mig så år det väldigt mycket pengar.  Men jag tror att jag räknas som lågavlönad, har sjukersättning, bostadstillägg och habersättning. 
Trots att jag är vuxen så bor jag fortfarande med min mamma.  Jag betalar 4500 till henne för mat och hyra varje månad.  Plus 2356:- i amortering på vår bostadsrätt. 
efter att jag betalat mina räkningarna så sparar jag pengarna som blir kvar.   Lever ett väldigt monotont liv, det är lite som att vara i en hamsterbur, men jag trivs där, och det är nog det som hjälpt mig.   Äter havregrynsgröt till lunch på min dagliga verksamhet.  Så där lyckas man spara in lite riksdaler. ❤️.  
Jag tror att det som hjälper mig att inte slösa (för stunden) är att våga möta mig själv i det monotona.  Jag vet vad som händer, och det jag gör är gratis.  Ser på SVTs app, plutotv, och så.  Där kan man se filmer och serier gratis.  Jag älskar lyxfällan.  Ser det med mamma varje dag.  Har lärt mig väldigt mycket rent psykologiskt av Filip Diab. 
För en gång i tiden så var jag en sådan som tog mycket på avbetalningar på klarna.  Jag hade ett lån där på 48 000. Så jag har inte alls varit ekonomisk under hela mitt liv. Utan mer blivit det efter corona tiden. 
Man vill hela tiden vara förberedd på att ha något
att göra vid nästa rastlöshet, så var det för mig.  Jag ville vara garderad med saker, så att jag inte skulle kunna känna den känslan.  Idag sparar jag pengar men vet inte alls till vad.