-
Varning för långt inlägg:Min sambo o jag har varit tsm i 7år bor i hus. Hon har alltid haft körigt med jobb o pengar så oftast jag som stått för allt, samt bara jag som står på huset.Så fick hon för sig att hon ville starta eget företag då hon aldrig fick ett stabilt/fast jobb, hon tycker om trädgård o växter så hon ville starta ett företag inom det. Hon börja då klippa gräsmattan o fixa trädgård hos en familj. Efter någon månad fick hon hjälp utav denna äldre mannen som är gift att startat sitt egna företag.Det började med att ett par dyra hörlurar trillade in i brevlådan, hon tappa sina egna i deras trädgård, jag sa att de inte var jag som beställde dom och det kom fram sedan att de va han som köpt dom till henne, då sa jag till henne "du ska se detta är bara början, vrf köper han presenter till dig tror du".Sen trillade de in dyra trädgårdsmaskiner på vår uppfart. Då var det han som köpt detta till henne, kan tillägga att vi har egna maskiner i garaget till trädgård.Jag har blivit lurad o sviken innan så min tillit är redan svår att få, under tiden detta sker så kom vi överens om att jag kunde kolla vad dom skrivit om då hon sitter mycket med mobil, dagar, kvällar och nätter. Det jag kollade var ingen speciell flirt utan mer skämt hit o dit, vardags snack och jobb snack, lite flirtgubbar och gilla markeringar med hjärtan förekom, sa att jag inte tyckte om det så hon sluta med just dom smilyesarna.Jag hjälper henne med att skaffa körkort och inom kort hittar vi en bra första bil som hon då köper.Trillar en ny laptop i brevlådan som enligt henne "ska hjälpa mig att kunna skriva fakturor" Vi har en bra fungerande laptop sedan innan. Jag frågar henne återigen varför köper han saker hela tiden, hon svarar att de är till företaget. Vid detta laget så frågar jag om jag skulle kunna få se på hennes chatt igen då det var ett tag sedan och mycket har hänt sedan dess, då helt plötsligt svarar hon "Nä du har inget på min mobil att göra, du är kontrollerande". Typiskt svar om någon döljer något. Vi bråkar om göra slut o separera, går några dagar och tänker inte mer på det.Hennes vinterdäck blir kassa, jag säger till henne att jag hittat bra begagnade vinterdäck. Nästa dag säger hon att denna man köpt vinterdäck till henne, återigen "till mitt företag". Så på kvällen kommer hon hem med spitternya vinterdäck med bra märke. Dagen efter Julafton synar jag henne med att säga "jaha nu var det Julafton igår vad har du nu fått för presenter", Hon svarar att hon inte fått något men jag ser på henne att hon ljuger, när vi sedan sitter i bilen så säger jag återigen "Vad fick du nu då, fick du ny mobil imed du har en spricka i din", Mycket riktigt så hade det trillat ner den allra senaste och uppgraderade mobilen som finns på marknaden just nu. Jag svarade att jag skulle ju lämna in din mobil o fixa skärmen, men det blev aldrig av.Det går inte en enda dag jag utan jag tänker på detta, jag vet inte vad som händer bakom kulisserna, jag vet inte vad denna mannen är ute efter, uppenbarligen tycker han om henne, en yngre tjej att imponera på. Ska jag prata med mannen att jag inte tycker de är okej att han köper saker till min sambo? Jag känner mig förminskad och hotad utav honom, vad har dom gjort mer?, vad står egentligen i chatten?, Är det jag som är konstig? Vi pratar nu om att separera, hon säger jag är kontrollerande och jag anar att det är något som inte stämmer.
-
Svar på tråden Annan man köper presenter till min sambo
-
Ja, då får du lita på oss i tråden, vi är opartiska.Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-03 19:28:25 följande:Konstiga är att alla mina vänner tycker de är skumt, men sen min familj o hennes familj verkar helt blinda och tycker "han vill bara vara snäll"
Det är klart att hennes egen familj inte vill inse att hon är en otrogen parasit. Alt inser de det men vill inte att hon ska förlora sin sugardaddy (dig) innan hon fått en ny (dvs att den äldre mannen tar över hennes försörjning helt och hållet).
Och din egen familj? Ja, antingen tycker de att hon är så gullig och trevlig att de inte vill tro något ont om henne. Eller, mer troligt, de vet att du är helt under toffeln och vill inte säga något. Säger man vad man tycker i en relationskonflikt och förhållandet sedan lappas ihop är det risk för att man sedan får ett sämre förhållande till sitt eget barn, som väljer partnern före sina föräldrar och syskon. -
Ja du har nog precis som du skriver varit för snäll och då har du i praktiken oxå gett din fru och den andra snubben fritt fram att hålla på så. Om du inte tycker det är ok så är det väl kanske på tiden att du slutar vara "för snäll" och ifrågasätter både hennes och den andra snubbens beteende?Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-04 17:12:57 följande:Nä vi har inga barn. Jag har väl varit för snäll som vanligt och tänkt "Ja då slipper jag betala det ist" Men nu har det eskalerat och vad kommer härnäst, vem vet händer egentligen, flirtar han o försöker kladda på henne, ligger dom med varandra? Man har ingenaning. Jag är inte konflikträdd, hade mycket väl kunnat gå o prata med mannen eller hans fru så fort jag insåg de hade eskalerat. Bara de hon kommer antagligen sabba de för mig då, så som jag sabbar de för henne, med att "förstöra" deras nuvarande relation.
Om du är mer rädd för att "sabba saker" än att sätta ner foten så ÄR du ju per definition konflikträdd.
Hade jag varit du hade jag odlat en ryggrad och tagit mig ett snack med både frun och den andra snubben och förklarat läget för båda två. Frun hade jag bett välja mellan presenterna eller mig och honom hade jag åkt hem till med en fin present till hans fru och förklarat för henne att eftersom han är så snäll att han köper fina presenter till min fru så är det inte mer än rätt att jag köper nåt fint till henne med. -
Hur gick det när ni pratade igår?Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-04 17:51:58 följande:Ja man ljuger väl för sig själv, sanningen svider. Vi ska ta och prata ut nu ikväll, ska bli intressant att se hur hon svarar och reagerar. Hon gör det väldigt svårt för mig så hon säger saker som , jag inbillar mig, har du fått psykos, varför tvivlar du, tvivlar du är de du som är otrogen. Så man blir lätt osäker o förvirrad vad som händer. Men efter jag läst i tråden så är det som jag trodde från första början, jag har inte varit blind jag har tänkt på detta hela tiden under året, bara undrat hur mycket det skulle eskalera till. Mobilen var droppen, 15K rakt ner i brevlådan. Grattis från jultomten, jo tjena
-
Gick som jag förväntade mig, känner inte alls igen henne. Det var inte den människa som jag träffade för 7år sen. Känns som han har klorna i henne tyvärr. Efter bara 1 år är hon mer öppen med en annan gubbe än vad hon är med mig som varit med henne i 7år. Enligt henne så blir jag sur för minsta lilla så därför hon inte vill visa chatten, har aldrig haft problem med ilska förens 1år sedan när han skulle börja "hjälpa" henne. Jag blir orolig, panikslagen och förvirrad när vi är inne på 4de året utan fast jobb, är orolig för framtiden och för pengar så jag är lite ostabil i dagsläget, och så döljer hon sin mobil för mig plus får gåvor/presenter som bara blir dyrare o dyrare från en annan gubbe.Unfortunate Barista skrev 2024-02-05 19:34:16 följande:Hur gick det när ni pratade igår?
Håller jag på att bli galen eller vafan händer?
Vi har bestämt oss för att separera och jag måste sälja huset pga jag tänker inte ha det såhär, jag nämnde några av punkterna du skrev och berätta hur jag känner mig och hur hon får mig att känna.
Enda hon kommer med sitt försvar är att jag är kontrollerande o för svartsjuk.
När det i själva verket är hon som blir manipulerad av denna gubbe. Han tog dessutom kontakt med mig före jag kunde ta kontakt med honom imed min partner öppnat sig helt å hhållet och tjallar för minsta lilla. Jag sa exakt det jag tyckte till honom vad jag tänkte om det hela och hur mycket det har sabbat vårt förhållande.
Men nu är det iallafall över, jag tänker inte leva såhär. Tänker inte bli lurad en gång till, detta kallas för "emotionell otrohet", och det är precis så jag känner. Jag känner mig förminskad, Förnedrad, inte tillräcklig, sviken, att jag inte duger och ingen självkänsla kvar.
Har varit med om break ups innan, men inte efter såhär många år. Så känns ju piss.. -
Beklagar, men i det stora hela så är ett uppbrott kanske bäst ändå. Vet att det är svårt att se det så nu när du är mitt i skiten, men med tiden när du läkt och fått lite distans så kommer du nog se det för vad det är, ett trasigt förhållande men en olämplig partner.Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-06 02:07:11 följande:Gick som jag förväntade mig, känner inte alls igen henne. Det var inte den människa som jag träffade för 7år sen. Känns som han har klorna i henne tyvärr. Efter bara 1 år är hon mer öppen med en annan gubbe än vad hon är med mig som varit med henne i 7år. Enligt henne så blir jag sur för minsta lilla så därför hon inte vill visa chatten, har aldrig haft problem med ilska förens 1år sedan när han skulle börja "hjälpa" henne. Jag blir orolig, panikslagen och förvirrad när vi är inne på 4de året utan fast jobb, är orolig för framtiden och för pengar så jag är lite ostabil i dagsläget, och så döljer hon sin mobil för mig plus får gåvor/presenter som bara blir dyrare o dyrare från en annan gubbe.
Vi har bestämt oss för att separera och jag måste sälja huset pga jag tänker inte ha det såhär, jag nämnde några av punkterna du skrev och berätta hur jag känner mig och hur hon får mig att känna.
När det i själva verket är hon som blir manipulerad av denna gubbe. Han tog dessutom kontakt med mig före jag kunde ta kontakt med honom imed min partner öppnat sig helt å hhållet och tjallar för minsta lilla. Jag sa exakt det jag tyckte till honom vad jag tänkte om det hela och hur mycket det har sabbat vårt förhållande.
Men nu är det iallafall över, jag tänker inte leva såhär. Tänker inte bli lurad en gång till, detta kallas för "emotionell otrohet", och det är precis så jag känner. Jag känner mig förminskad, Förnedrad, inte tillräcklig, sviken, att jag inte duger och ingen självkänsla kvar.
Har varit med om break ups innan, men inte efter såhär många år. Så känns ju piss..
Hennes rektion är ganska typisk för otrogna människor, skylla ifrån sig, skylla allt på dig, på relationen på vafan som helst som pekar bort ifrån henne och hon slipper ta ansvar. Jag tycker du gör helt rätt i att separera, det går inte att lösa relationsproblem på ett moget sätt med en person som inte är mogen. Det blir som att försöka resonera med en obstinat 5-åring.
Att hon inte vill att du ska se hennes konversation med den andra snubben säger ju allt, det är nog betydligt mer än bara "presenter".
Nej TS, din fru har inte blivit "manipulerad" hon gjorde som hon gjorde för att hon VILLE det. Lägg inte ansvaret för hennes val på den andra snubben, han är en skithög som gillar att hålla på med andras fruar absolut, men din fru är absolut inget stackars litet offer för manipulation, hon är en vuxen kvinna som gjorde sina val fullt medveten om dess risker och konsekvenser.
Du skriver att du snackade med den andra snubben, vad säger han? Jag menar det är ju lätt för honom att pladdra på telefon och hålla hela soppan han varit med och skapat på distans utan att det drabbar honom och hans familj. Finns ju egentligen inte så mycket och säga till honom, både han och din fru visste precis vad de gav sig in i, men hans fru har ju inte valt det så det är väl på tiden att hon oxå får reda på det så hon får en chans att förhålla sig till det och göra egna val?
-
Tråkigt att höra, beklagar verkligen. Som du märker är alla svar samstämmiga, det här är inte ett acceptabelt beteende från hennes sida. Alltså, är det inte du som är galen.Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-06 02:07:11 följande:Gick som jag förväntade mig, känner inte alls igen henne. Det var inte den människa som jag träffade för 7år sen. Känns som han har klorna i henne tyvärr. Efter bara 1 år är hon mer öppen med en annan gubbe än vad hon är med mig som varit med henne i 7år. Enligt henne så blir jag sur för minsta lilla så därför hon inte vill visa chatten, har aldrig haft problem med ilska förens 1år sedan när han skulle börja "hjälpa" henne. Jag blir orolig, panikslagen och förvirrad när vi är inne på 4de året utan fast jobb, är orolig för framtiden och för pengar så jag är lite ostabil i dagsläget, och så döljer hon sin mobil för mig plus får gåvor/presenter som bara blir dyrare o dyrare från en annan gubbe.
Har varit med om break ups innan, men inte efter såhär många år. Så känns ju piss..
Tyvärr så visar din sambo tydligt att hon värderar relationen till den här gubben högre än vad hon värderar relationen och livet med dig. Det är allt du behöver veta egentligen. Det finns ingen anledning för dig att vara lojal mot någon som inte är lojal mot dig, hur mycket det än suger.
Det här är inte emotionell otrohet, det här är ett solklart fall av gaslighting, vilket klassas som psykisk misshandel. Det är därför bra att du agerar och inte låter situationen fortgå, för ju längre tid det här tar, dessto sämre kommer du att må.
Jag tycker att du ska känna sig stolt över hur du har hanterat det så här långt. Det kommer att stärka dig och din självkänsla när du tittar tillbaka på det efter en tid.
Samtidigt måste jag säga att den här gubbens beteende är sjukt suspekt, vad i helsike ringer han dig för? Det är nästan det mest störda i hela historien. Vad sa han när han ringde? -
Alltså det låter på dig som om du behöver "bevis" för att hon varit fysiskt otrogen. Men bevis för att hon inte bryr sig om dig har du redan, det räcker. Att hon inte vill visa sina konversationer med mannen är talande. Är hon inte fysiskt otrogen så är hon emotionellt otrogen och det är möjligt att de chattar om sex.Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-04 17:12:57 följande:Nä vi har inga barn. Jag har väl varit för snäll som vanligt och tänkt "Ja då slipper jag betala det ist" Men nu har det eskalerat och vad kommer härnäst, vem vet händer egentligen, flirtar han o försöker kladda på henne, ligger dom med varandra? Man har ingenaning. Jag är inte konflikträdd, hade mycket väl kunnat gå o prata med mannen eller hans fru så fort jag insåg de hade eskalerat. Bara de hon kommer antagligen sabba de för mig då, så som jag sabbar de för henne, med att "förstöra" deras nuvarande relation.
Det där att hon kan "sabba för dig" låter om något en teveserie med ständiga intriger och hämnder. Dina vänner och din familj känner ju redan till vad hon gör. Varför skulle dina chefer och arbetkamrater tro på vad hon säger? I så fall kan du redan nu berätta för dem vad som hänt och att du funderar på separation.
Ingen kvinna med stolthet och integritet skulle ta emot presenter av en man när hon samtidigt bor ihop med en annan. Varför är du fortfarande ihop med henne? Varför tror du att hon är ihop med dig? -
Jag läste något häromdagen som jag tror är väldigt talande i den här situationen. det lyder så här:
"If there is one kind of person you should stay away from, it is the one who acts as a victim in the problem they have created." -
Anonym (Förvirrad) skrev 2024-02-03 17:10:28 följande:Annan man köper presenter till min samboVarning för långt inlägg:Min sambo o jag har varit tsm i 7år bor i hus. Hon har alltid haft körigt med jobb o pengar så oftast jag som stått för allt, samt bara jag som står på huset.Så fick hon för sig att hon ville starta eget företag då hon aldrig fick ett stabilt/fast jobb, hon tycker om trädgård o växter så hon ville starta ett företag inom det. Hon börja då klippa gräsmattan o fixa trädgård hos en familj. Efter någon månad fick hon hjälp utav denna äldre mannen som är gift att startat sitt egna företag.Det började med att ett par dyra hörlurar trillade in i brevlådan, hon tappa sina egna i deras trädgård, jag sa att de inte var jag som beställde dom och det kom fram sedan att de va han som köpt dom till henne, då sa jag till henne "du ska se detta är bara början, vrf köper han presenter till dig tror du".Sen trillade de in dyra trädgårdsmaskiner på vår uppfart. Då var det han som köpt detta till henne, kan tillägga att vi har egna maskiner i garaget till trädgård.Jag har blivit lurad o sviken innan så min tillit är redan svår att få, under tiden detta sker så kom vi överens om att jag kunde kolla vad dom skrivit om då hon sitter mycket med mobil, dagar, kvällar och nätter. Det jag kollade var ingen speciell flirt utan mer skämt hit o dit, vardags snack och jobb snack, lite flirtgubbar och gilla markeringar med hjärtan förekom, sa att jag inte tyckte om det så hon sluta med just dom smilyesarna.Jag hjälper henne med att skaffa körkort och inom kort hittar vi en bra första bil som hon då köper.Trillar en ny laptop i brevlådan som enligt henne "ska hjälpa mig att kunna skriva fakturor" Vi har en bra fungerande laptop sedan innan. Jag frågar henne återigen varför köper han saker hela tiden, hon svarar att de är till företaget. Vid detta laget så frågar jag om jag skulle kunna få se på hennes chatt igen då det var ett tag sedan och mycket har hänt sedan dess, då helt plötsligt svarar hon "Nä du har inget på min mobil att göra, du är kontrollerande". Typiskt svar om någon döljer något. Vi bråkar om göra slut o separera, går några dagar och tänker inte mer på det.Hennes vinterdäck blir kassa, jag säger till henne att jag hittat bra begagnade vinterdäck. Nästa dag säger hon att denna man köpt vinterdäck till henne, återigen "till mitt företag". Så på kvällen kommer hon hem med spitternya vinterdäck med bra märke. Dagen efter Julafton synar jag henne med att säga "jaha nu var det Julafton igår vad har du nu fått för presenter", Hon svarar att hon inte fått något men jag ser på henne att hon ljuger, när vi sedan sitter i bilen så säger jag återigen "Vad fick du nu då, fick du ny mobil imed du har en spricka i din", Mycket riktigt så hade det trillat ner den allra senaste och uppgraderade mobilen som finns på marknaden just nu. Jag svarade att jag skulle ju lämna in din mobil o fixa skärmen, men det blev aldrig av.Det går inte en enda dag jag utan jag tänker på detta, jag vet inte vad som händer bakom kulisserna, jag vet inte vad denna mannen är ute efter, uppenbarligen tycker han om henne, en yngre tjej att imponera på. Ska jag prata med mannen att jag inte tycker de är okej att han köper saker till min sambo? Jag känner mig förminskad och hotad utav honom, vad har dom gjort mer?, vad står egentligen i chatten?, Är det jag som är konstig? Vi pratar nu om att separera, hon säger jag är kontrollerande och jag anar att det är något som inte stämmer.
Hade inte kunnat sova om jag var du och förstår dina känslor till fullo.
Hade rakt av sagt att jag behöver se deras kommunikation. Hade motiverat det om jag behövde, men hade inte varit ett förslag utan ett krav. Om du då är "kontrollerande" är det snarare hon som är manipulativ och försöker skicka skit åt ditt håll för att du ska må dåligt. Osäker på alla nya fancy ord men tror att det är det som räknas som "gaslightning".
Oavsett, stå på dig för om du tar detta kommer du ta så mycket mer stryk mentalt än om du bara ta tjuren vid hornen och kanske behöver sälja hus och annat. Prata även med den gubben och konfrontera honom (dock inte fysiskt såvida han inte börjar) och kommer det till det fysiska och han svingar först så är det värsta som händer att det gör lite ont, men då vet du i alla fall var du har de båda och kan därefter släppa henne och gå vidare.
Är det däremot så att de mot all förmodan inte gör något sinsemellan hade jag ändå övervägt att gå vidare då jag sett det som respektlöst mot mig om min sambo kommit hem med nya prylar från en annan man. Jag kan förstå att det är nice att få saker, men det är inte okej enligt mig att ta emot den typen av gåvor. Det är ett maktspel från hans sida för att vinna över dig som man även om de inte ligger med varandra, tro inget annat och att hon låter det hända signalerar bristande respekt mot dig och det hade jag haft svårt för.
Så för din egen skull och framförallt för att de inte ska få komma undan med sin skit, stå på dig och tar det slut så tar det slut men då är det för det bättre.
Lycka till och beklagar att du är i denna situationen!
-
TS har ju redan skrivit att de ska separera! Vilket givetvis är det enda rätta.Anonym (Rak på sak) skrev 2024-02-06 14:52:20 följande:
Hade inte kunnat sova om jag var du och förstår dina känslor till fullo.
Hade rakt av sagt att jag behöver se deras kommunikation. Hade motiverat det om jag behövde, men hade inte varit ett förslag utan ett krav. Om du då är "kontrollerande" är det snarare hon som är manipulativ och försöker skicka skit åt ditt håll för att du ska må dåligt. Osäker på alla nya fancy ord men tror att det är det som räknas som "gaslightning".
Oavsett, stå på dig för om du tar detta kommer du ta så mycket mer stryk mentalt än om du bara ta tjuren vid hornen och kanske behöver sälja hus och annat. Prata även med den gubben och konfrontera honom (dock inte fysiskt såvida han inte börjar) och kommer det till det fysiska och han svingar först så är det värsta som händer att det gör lite ont, men då vet du i alla fall var du har de båda och kan därefter släppa henne och gå vidare.
Är det däremot så att de mot all förmodan inte gör något sinsemellan hade jag ändå övervägt att gå vidare då jag sett det som respektlöst mot mig om min sambo kommit hem med nya prylar från en annan man. Jag kan förstå att det är nice att få saker, men det är inte okej enligt mig att ta emot den typen av gåvor. Det är ett maktspel från hans sida för att vinna över dig som man även om de inte ligger med varandra, tro inget annat och att hon låter det hända signalerar bristande respekt mot dig och det hade jag haft svårt för.
Så för din egen skull och framförallt för att de inte ska få komma undan med sin skit, stå på dig och tar det slut så tar det slut men då är det för det bättre.
Lycka till och beklagar att du är i denna situationen!