Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

HUR slutar man tänka så mycket??!

Hej 😊

Du kanske tänker mycket för att du försöker söka svar på varför du känner den ångest som pågår just nu i ditt nu. 😊 Men att du kanske känner att du fastnat i för att du inte finner någon förståelse för vad din ångest säger. 

Jag tror inte på att distrahera tankarna med någonting annat eftersom det bara gör en utmattad i längden och tillslut hamnar man i samma läge som man befann sig i innan ens distraktions försök och då har ens tanke-snurror och obearbetade ångest blivit ännu värre.

Jag har själv svårt att inte distrahera mig när jag känner ångest och total hjälplöshet i att inte veta vad jag känner, men numer orkar jag inte göra det lika länge som jag kunde förr som gör att jag inte har något annat val än att uppleva ångesten som den är och i den nöden försöka söka efter svar att förstå vad den säger. Ångest är egentligen det tillstånd man upplever innan en känsla ska komma till uttryck och inför det känns det alltid obehagligt.

I det kan t o m tankarna bli ett sätt för en själv att försöka kontrollera upplevelsen av ångestkänslan. Till en början kan det kännas bra och bedövande, men tillslut orkar inte kroppen och då kan det kännas som att man håller på att förlora förståndet. 

Jag har också gått till olika psykologer som jag upplevt inte förstått mina problem eftersom de själva inte har upplevt / eller ej tillåtit sig själva att uppleva sina egna ångesttillstånd. De har främst läst om mina symtom i en bok och lösningen på dessa symtom är dessa olika distraktions metoder för att enbart dämpa och ej förstå mina symtom. 

Det som hjälper mig är att skriva ner det jag känner. Det är en väldigt läkande effekt eftersom man då kan skingra dimman bättre och få tag i insikter kring varför man känner som man gör. För mig hjälper det även att prata med någon som själv har upplevt det jag känner. 

Jag önskar Dig all kraft! 

• Anonym (T)
    Anonym (Tips) skrev 2024-02-03 21:43:06 följande:
    Tyvärr det där hjälper inte! Har provat att skriva ner som du säger men det hjälper ej. Snarare blir jag ännu mera fast i tankarna? jag vet varför jag känner och tänker som jag gör. Jag måste koppla bort mig från huvudet på nåt sätt - och då tror jag mkt på att köra sig vara närvarande i nuet genom olika tekniker. 
    Om du redan vet varför du tänker och känner som du gör så kan ju ditt fastnande i tankarna vara en väg mot en klarare känslo-insikt om detta, men som du av någon anledning inte vill kännas vid för att det innebär smärta och ett lämnande. 

Risken med att "stänga av" huvudet i detta läge innebär att man tillslut blir en levande bomb som kan explodera när som helst och då blir man farlig för sig själv och sin omgivning.
    Om inte annat så märker omgivningen av ens "avstängnings-försök" eftersom de känner att man inte är ärlig i sitt uttryck. 

Det bästa skulle kanske vara om du kunde prata med någon i dessa känslo-upplösningstillstånd så att du kan sätta ord på känslorna och därmed lättare kunna komma igenom dina redan insedda insikter. 🙂 
Svar på tråden HUR slutar man tänka så mycket??!