Anonym (Kvinna ...) skrev 2024-02-04 07:13:26 följande:
Då får du leva med att vara olyckligt kär. Eller så tar du chansen att bli riktigt lycklig.
Jag har haft borderline för många år sedan och har haft en del långa extremt lyckliga förhållanden. Att borderline personer är manipulativa och saknar empati är ett rent missförstånd och ren lögn.
Tycker du ska vara väldigt glad och tacksam om hon väljer dig. Vilket hon tyvärr inte gjort.
Detta är helt fel. BPD kan inte botas. Har sjukdomen en gång manifesterats, så finns den kvar för resten av livet.
Tro mig, vi provade verkligen allt för att få bot på hennes fruktansvärda känslomässiga bergochdalbana, allt ifrån stämningshöjare och åratal av psykoterapi. Inget hjälper mer än bara för stunden innan paranoian, de sjukligt manipulativa beteendena och de växlande kärleks- och vredesutbrotten återkommer.
När vi till sist skildes, var det som om en elefant hade klivit ner från bröstet. Men det tog mig ändå själv nästan två år med samtalsterapi för att åter kunna ha ett förtroende för mig själv och en annan människa. Idag är jag lyckligt gift med en normal kvinna utan psykiska sjukdomar och jag ser tillbaka på mitt tidigare liv som ett rent helvete där varje dag var en känslomässig tortyr.
Så för alla som ens funderar på att dejta någon med borderline-störning, säger jag bara ... spring! Spring tills benen inte längre bär och sen kryp bort lite till och göm dig i en buske.