Inlägg från: Anonym (Vårdhem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vårdhem)

Erfarenhet av borderline?

Jag jobbade ett par år på ett vårdhem för lindrigare psykiskt sjuka i Skåne, ett s.k. LSS-boende där de boende skulle förbereda sig för att normalt liv ute i samhället. Där fanns en yngre kvinna som var manipulativ och spelade ut boende mot andra boende, och boende mot personal så fort hon inte fick som hon ville. Hon kunde vara väldigt trevlig och charmig ena stunden, för att andra förvandlas till elak och hämndlysten, och hon satte även vissa hämndtankar i verket, ibland med hjälp av andra boende som hon lyckades linda runt sitt finger. I början tyckte jag att de övriga i personalen var lite väl hård mot henne, men snart förstod jag varför de var det.

Där fanns en kille som var lite för snäll för sitt eget bästa på hemmet, men genom tjatande och manipulation lyckades hon få honom att tända eld utanför dörren till sitt eget rum, för att de sen skulle skylla det på en annan boende, som hon var tillfälligt i konflikt med. Det blev givetvis så att killen som tände eld fick henne emot honom + de flesta andra boende och personal. Hennes plan var alltså också att hämnas på killen hon bad tända elden, för att han inte hade gjort som hon hade velat en gång.

Hon kunde vara väldigt lömsk även mot andra boende och fick raseriutbrott mot personalen då och då.

Som flera säger så ska man springa för livet, för råkar du bli borderline-personens fiende så kan vad som helst hända. De drar sig inte för något om de har utsett dig till antagonist.

Svar på tråden Erfarenhet av borderline?