• Anonym (Undrar)

Flytta permanent till varmt land?

Skulle ni kunna tänka er att permanent bo i ett varmt land?

Sverige har ju skyddsnät (välfärd) men för mig är min släkt rätt så kall trots förmögenhet.

Ifall jag inte har ngt hem bryr sig ingen.

Är det stor nackdel att flytta permanent utomlands? 

Har universitetsutbildning och jobbat mycket. 

• Svar på tråden Flytta permanent till varmt land?
  • Anonym (Skynda mandeln)

Varför bryr sig din familj inte om dig? Börjar de bli trötta på att du tjatar om att flytta, men faktiskt aldrig flyttar?

Jag tycker att du ska flytta genast. Skynda skynda!

• Anonym (Beror på)

Det beror såklart på vad du är ute efter och vart du flyttar. De flesta länder inom EU har liknande välfärd som Sverige. Utanför EU hittar du allt från Australien som är välorganiserat, till Afghanistan som är totalt kaos. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-02-04 20:28:38 följande:

Det beror såklart på vad du är ute efter och vart du flyttar. De flesta länder inom EU har liknande välfärd som Sverige. Utanför EU hittar du allt från Australien som är välorganiserat, till Afghanistan som är totalt kaos. 

Hur är det på Sri Lanka?

Grekland är inom EU men hört att det är korrupt och dåliga löner och svårt med bra struktur i sjukvården.

Så det verkar vara väldigt olika i välfärd inom EU. 
  • Anonym (Beror på)

Sri Lanka kan jag inte mycket om, men det verkar hyfsat organiserat. 

Vi svenskar är väldigt vana att staten tar hand om allt och alla, men det betyder inte att andra lösningar är helt värdelösa. Men flyttar man någon stans där det tex gäller att ha en privat sjukvårdsförsäkring för att få vettig vård, så måste man såklart ha koll på det och skaffa den där försäkringen. Vissa som flyttar utomlands gör det just för att de gillar lite mer motstånd, och att man måste passa på sig själv mer. 

• Anonym (Drömmen)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-02-04 20:20:00 följande:
    Flytta permanent till varmt land?

Skulle ni kunna tänka er att permanent bo i ett varmt land?

Sverige har ju skyddsnät (välfärd) men för mig är min släkt rätt så kall trots förmögenhet.

Ifall jag inte har ngt hem bryr sig ingen.

Är det stor nackdel att flytta permanent utomlands? 

Har universitetsutbildning och jobbat mycket. 

Det blir nog Nya Zeeland, nordön för oss. Vi reste runt där för några år sedan. Fantastiskt landskap, underbara människor, som svensk är man mycket välkommen då vi talar bra engelska och anses ha god arbetsmoral. Ska bara slutföra min utbildning här.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Drömmen) skrev 2024-02-04 21:07:38 följande:
    Det blir nog Nya Zeeland, nordön för oss. Vi reste runt där för några år sedan. Fantastiskt landskap, underbara människor, som svensk är man mycket välkommen då vi talar bra engelska och anses ha god arbetsmoral. Ska bara slutföra min utbildning här.
    Men som 45 åring, är det för gammalt att flytta till Nya Zeeland? 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-02-04 21:57:33 följande:
    De har åldersgräns på 55 år på vissa typer av visum, men än har du tid på dig.
  • Anonym (A)

Beklagar att du känner dig utsatt

Jag gillar inte värme så det skulle inte fungera men jag hoppas att du kommer på något som fungerar för dig

Lycka tillGlad

• Anonym (Undrar)

Har jobbat för många skräpföretag och aldrig fått pensionssparande så det spelar ingen roll om jag bosätter mig utomlands och ingen kommer sakna mig här i Sverige ändå. 

• OlgaElvira
    Anonym (Undrar) skrev 2024-02-04 21:57:33 följande:
    Vad har du för utbildning och erfarenhet. Du har minst 20 yrkesverksamma år framför dig. Hur är din kunskaper i engelska.
Svar på tråden Flytta permanent till varmt land?