Anonym (Jobb) skrev 2024-04-29 09:15:39 följande:
Det är verkligen frustrerande att vara i en sådan situation, och jag förstår din oro. Det kan finnas flera anledningar till varför du inte har hört något ännu. Det kan vara att de har många sökande att gå igenom, att de har interna processer som tar tid, eller att det har uppstått någon form av missförstånd.
Det är dock inte vanligt att arbetsgivare ändrar sig om en intervju utan att meddela kandidaten. Om du redan har skickat ett mejl och frågat om statusen, har du gjort rätt. Om du inte får svar inom en vecka kan det vara värt att försöka ringa dem för att få klarhet.
Kom ihåg att även om denna process kan vara stressande, är det viktigt att ha tålamod. Om företaget inte hanterar rekryteringsprocessen professionellt kan det vara en indikation på hur de fungerar i andra aspekter också. Lycka till!
Ja, det finns några saker du kan göra för att påminna dem om din ansökan:
Ringa dem: Om du har ett telefonnummer till företaget eller rekryteraren kan du ringa dem för att följa upp din ansökan. Detta kan vara ett effektivt sätt att få omedelbar feedback.
Skicka ett uppföljningsmejl: Om du inte får något svar på ditt första mejl kan du skicka ett andra uppföljningsmejl. Var dock försiktig så att du inte skickar för många mejl, då detta kan uppfattas som påträngande.
Använda LinkedIn: Om företaget eller rekryteraren har en profil på LinkedIn kan du försöka kontakta dem där. Detta kan vara ett bra sätt att visa ditt fortsatta intresse för positionen.
Kom ihåg att vara professionell och respektfull i din kommunikation. Det är viktigt att visa att du är intresserad av jobbet, men det är också viktigt att inte verka desperat eller påträngande. Lycka till!
Jag hörde av mig via mejl, fick en intervju inbokad efter en tid och fick sen jobbet.