• UhmYolo

Sonen vill ha vänner men vill inte leka med någon. Vad gör man?

Din son behöver inte nödvändigtvis hitta sina kompisar i skolan. Om han har aktiviteter/hobbies så kan han ju hitta vänner genom det och de har aktiviteten som knyter dem samman och på så sätt kan lära känna varandra.
    Skolmiljön kanske känns lite för stressig och livat för honom då han går på en stor skola med mycket människor runtom sig.
    Om han befinner sig i en lugnare miljö där fokus är att alla deltagarna ska göra något tillsammans så kanske han känner att det blir lättare och roligare att öppna upp sig till andra.

När jag var liten (i olika åldrar) så spelade jag fotboll, tränade kampsporter, gick i simskola och var med i scouterna. Träffade många människor och åkte på läger och hade det super roligt tillsammans med andra.
    När jag blev äldre så spelade jag mycket datorspel och pratade med människor online.
    Sen har jag även haft perioder då jag har varit mycket för mig själv och lärt mig att trivas med att vara ensam. Att jag kan hitta på roliga saker själv och inte är beroende av andra för att ha något att göra.

Din son kanske inte känner sig mogen för att ha så många vänner i sin egen ålder just nu. Han kanske känner sig tryggare med att vara med någon mer vuxen person som han tycker är rolig att vara med och hitta på saker med. 

Min granne som hade en tonårs dottar som mina föräldrar känner väl brukade sitta barnvakt åt mig när jag var liten. Vi brukade åka pulka i backen när det var snö och kallt. Vi spelade sällskapsspel och poppade popcorn och hade filmkvällar eller gick till kiosken och handlade tillsammans.

Det gäller att hitta det som känns rätt.
    Hoppas att din son i framtiden skaffar sig många bra vänner.

Svar på tråden Sonen vill ha vänner men vill inte leka med någon. Vad gör man?