Inlägg från: Anonym (Bumbi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bumbi)

Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!

Japp, det som är till för diabetiker. 

• Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!
  • Anonym (Bumbi)

Gick ned på egen hand från 95-87. (Vilket jag gjort många ggr... och gått upp allt igen. Ja ni som vet ni vet). Sen 87 till 68/70 med läkemedel. 

• Anonym (Bumbi)
    Anonym (D) skrev 2024-02-06 16:54:40 följande:

Gå ner är inga problem. Återkom när du lyckata hålla vikten i flera år. 

Jag kommer äta den förmodligen livet ut, precis som Zelda säger. Går sedan i höstas på en underhållsdos. Så har hållit vikten i ett halvår cirka.
  • Anonym (Bumbi)
    Anonym (Zelma) skrev 2024-02-06 16:52:46 följande:
    bravo! Måste kännas skönt! 
    Hur gick du ner de första kilona? 
    Tack! Körde på vanligt sätt, räkna kalorier nitiskt osv. Men livet kommer emellan... som alltid innan.  Nu med medicinen (tar underhållsdos) är det lätt att äta lagom och mina tankar funkar helt annorlunda. En befrielse. Tänker att det är så här det "ska" vara.
  • Anonym (Bumbi)
    Anonym (S-G) skrev 2024-02-06 16:59:17 följande:
    Har du diabetes?
    Nej.
  • Anonym (Bumbi)
    Anonym (S-G) skrev 2024-02-06 17:04:24 följande:
    Vem skriver då ut medlet åt dig? Eller käkar du medicin utan läkares input?
    Det skrivs ut off label som det heter när ett läkemedel skrivs ut för något som det inte har indikation för som det kallas. Det är jättevanligt och görs med många olika läkemedel i vår värld idag. USA finns redan samma läkemedel men med indikationen Fetma (och då nytt namn). Så det är alltså samma substans men olika namn. Tror vi är ett år eller två från detta i Sverige också och då kommer det bli slut på de tröttsamma diskussionerna om fetma vs diabetes. 
  • Anonym (Bumbi)
    Anonym (M) skrev 2024-02-06 17:54:37 följande:
    Så du tycker det är rätt att du ska ta ett livsviktigt läkemedel från diabetiker som det dessutom är brist på, istället för att få ett läkemedel som är just för fetma. Ex Mysimba, som är för fetma och fungerar på liknande (nästan samma) sätt? 

Det finns flera felaktiga påståenden i din text. Vi börjar med det om att Mysimba fungerar på nästan samma sätt. Det fungerar oerhört, oerhört mycket sämre. Nu pratar jag inte om mig själv då för jag har aldrig provat. Utan på gruppnivå. Finns inget som kommer i närheten av att hjälpa så många människor som dessa nya läkemedel. 

Ja jag säger hjälpa, eftersom fetma är en sjukdom, vilket tar mig till ditt andra påstående eller snarare fråga om jag tycker det är rätt att ta ett livsviktigt läkemedel från diabetiker. Först - du blandar väl inte ihop diabetes typ 1 med 2? Typ 2, som dessa läkemedel skrivs ut till, är en livsstilsrelad sjukdom. En förkrossande majoritet av de som har Diabetes typ 2 - som alltså läkemedlet skrivs ut för - skulle slippa medicin om de bara förändrade sin livsstil. Så varför tar de sig inte i kragen och börjar leva mer hälsosamt istället för att ta medicin? (See what I did there : )

• Anonym (Bumbi)
    Anonym (M) skrev 2024-02-06 18:52:29 följande:

Mysimba fungerar otroligt bra på gruppnivå. Så jag märker att du inte vet vad du pratar om. 

Och ja, det har samma verkningssätt men är framställt för just fetma. 

Ja, att fetma är en sjukdom är sant. Därför finns det också läkemedel som är framställda för just femta. 

De diabeteslälemedlena som viktnedgång som biverkningar skiva inte enbart ut till typ 2-diabetiker utan även till många med typ 1. 

Varför tar du inte vara dig i kragen och förändrar din livsstil, så lipper du också läkemedel? Och du slipper framförallt att ta ett bristläkemedel från diabetikerna. 

1. GLP-1 analoger som är det jag tar (ozempic, trulicity osv) fungerar oerhört mycket bättre än Mysimba. Alltså det är astronomisk skillnad. Vi talar om siffror som kommer påverka världsfetman, det kommer inte Mysimba göra. 

2. GLP-1 analoger som vi pratar om här är för diabetes typ 2. Så vad yrar du om? Går ditt argument så här eller; "vi flyttar argumentet till att handla om andra läkemedel än tråden handlar om, så att jag kan säga att det gäller diabetes typ 1 också". Är nästa grej att du ska säga "cancer-läkemedel har också viktnedgång som biverkning, så därför ska vi tala här om att det är omoraliskt att ta dem för viktnedgång"?!

3. Pratar du till de som har diabetes typ 2 nu eller? Ja, jag håller med dig. De skulle verkligen kunna slippa läkemedel om de bara förändrade sin livsstil. Men som tur är finns det fler sätt för dem att välja mellan : D

• Anonym (Bumbi)
    Anonym (M) skrev 2024-02-06 18:54:39 följande:

Mrs Moneybags: Absolut är fetma också en sjukdom. Och just därför finns det läkemedel som bidrar till viktnedgång som är framställt art.anvöndas jusr för fetma. 

Nej, de kommer aldrig bli rekommenderade till folk med obsitas/fetma, eftersom de inte är framställda för detta ändamål och dessutom redan idag är en stor bristvara. 

Alltså detta är fel? Det är nästan chockerande fel? Dessa läkemedel SKRIVS REDAN UT TILL FOLK MED FETMA. Dels skrivs de ut i Sverige, till sådana som mig, då off label (vet du inte vad detta är läs ovan), men även on label, dvs de är till för fetma och skrivs ut för fetma, i till exempel USA, Danmark, Storbrittanien och Norge. Det är bara en tidsfråga innan det är samma i Sverige. Forfarande chockad hur fel folk kan ha när all info finns tillgänglig en knapptryckning bort...
  • Anonym (Bumbi)
    Anonym (Siv) skrev 2024-02-06 18:42:42 följande:

Jag också. 98-79 på 12månader.

Grattis! Visst har man fått ett nytt liv < 3
Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!