Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!

Anonym (M) skrev 2024-02-06 17:54:37 följande:
    Så du tycker det är rätt att du ska ta ett livsviktigt läkemedel från diabetiker som det dessutom är brist på, istället för att få ett läkemedel som är just för fetma. Ex Mysimba, som är för fetma och fungerar på liknande (nästan samma) sätt? 

Fetma är också en sjukdom. 

Det är bara en tidsfråga innan dessa mediciner blir rekommenderade till folk med obesitas. Det är endast en kostnadsfråga. När patentet blir fritt och priset går ner kommer rekommendationerna säkert ändras. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-02-06 18:54:39 följande:

Mrs Moneybags: Absolut är fetma också en sjukdom. Och just därför finns det läkemedel som bidrar till viktnedgång som är framställt art.anvöndas jusr för fetma. 

Nej, de kommer aldrig bli rekommenderade till folk med obsitas/fetma, eftersom de inte är framställda för detta ändamål och dessutom redan idag är en stor bristvara. 

Det är en bristvara eftersom det endast är ett fåtal fabriker som producerar medicinen - just nu. När patentet går ut kan de massproduceras i alla länder på jorden. 

Dessa mediciner sägs även ha effekten att påverka hjärtat positivt, så det finns fler fördelar än bara viktnedgång och kontroll av sockret. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 09:14:16 följande:

Ts: Du verkar inte ta in att även många typ 1 diabetiker får Ozempic för att kunna reglera bla blodsockret. Och nej, de hamnar inte i diabetesketoacidos. 

Och nej, det inte en livsstilssykdom för alla, men för många. Precis som obsitas. 

Så om även du ändrar din livsstil så lipper du både att ta ett viktigt läkemedel från diabetiker (som kan dö utan), du får ett normalt bra hälsosamt liv och en hälsosam vikt med en hälsosam BMI. 

Så varför ska inte du kunna göra en livsstilsförändring när du menar att typ 2 diabetiker ska göra det? 

Typ 1 diabetiker kan tycker inte få till en livsstillförändring för att slippa läkemedel. 

Du vet inte ens vad du pratar om. 

www.novonordisk.se/for-patient/ozempic-anvandning.html

Varningar och försiktighet: Ozempic ® är inte detsamma som insulin och du ska inte använda det om:

du har typ 1-diabetes
  • Mrs Moneybags

De flesta med typ 2 diabetes är överviktiga, så varför inte ge överviktiga chansen att gå ner i vikt innan de drabbas av följdsjukdomar såsom diabetes typ 2?

Det är ju i princip samma grupp människor vi pratar om?

Fetma kostar samhället mycket pengar i form av följdsjukdomar, så jag ser bara fördelar för individ och samhälle när man kan gå ner i vikt på ett bra sätt.

Överviktskirurgi är inte svaret för alla. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 09:51:24 följande:

Mrs Moneybags: Nej, det är inte samma som insulin. Men skrivs ut till många med typ 1 dom har svårt att reglera sitt blodsockret. 

Det finns redan mycket bra läkemedel som är framställda för just fetma. Överviktiga kan ta det istället. 

Och nej, alla med typ 2 är inte överviktiga och har inte fått typ 2 pga övervikt. 

Novo Nordic avråder människor med typ 1 diabetes att ta Ozempic. 

Det ges trots detta ibland till de som fortfarande har någon insulinproduktion kvar  under en period. 

Det finns inte "mycket bra" läkemedel för feta, för då skulle fetma inte vara ett problem i västvärlden (där vi har råd att köpa dessa mediciner). 

Det är inte heller bara att äta rätt och träna, precis som för människor med typ 2 diabetes. Om det vore så enkelt skulle knappt typ 2 existera och inte heller övervikt. Men nu gör det ju det och då behövs mediciner. 

Jag tycker att diskussionen är lite märklig när båda sjukdomarna är livsstilssjukdomar och båda kan leda till för tidig död och följdsjukdomar. Det finns en anledning till att typ 2 har krupit ner i åldrarna och ökat lavinartat i samma takt som övervikt och fetma har ökat. 

Självklart ska vi hitta en lösning på problemet med fetma som ju också är en folksjukdom av stora mått. Just nu försöker producenterna krama så mycket pengar ur sina mediciner som möjligt innan patentet går ut. Förståeligt, eftersom inkomsten överskrider Danmarks hela BNP (de tillverkas av danska läkemedelsföretag). 

Det är inte antingen eller, utan både och. Vi måste försöka hjälpa alla som lider av sjukdomar. Det ska inte behöva bli något krig mellan olika grupper av behövande. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 10:17:39 följande:
    Jag vet vad Novo Nordic gör. Men det hjälper inte när ozempic skrivs ut till typ 1 diabetiker just för att det fungerar. 

Det finns mycket bra läkemedel för fetma idag. Att vi fortfarande har ett fetma problem kan beror på att det är stigmatiserat och folk inte vågar söka hjälp. Inte vågar fråga läkaren om läkemedelshjälp för att gå ner i vikt. 

Eller ta läkemedel men fortsätter att leva som tidigare. Då fungerar inga läkemedel. 

För de med diabetes är ozempic en livsviktig läkemedelsbehandling. Det är det inte för de med obsitas. 

Diabetes riskerar sitt liv för att ozempic är en bristvara. Det gör inte de med obsitas. 
    Fast det stämmer ju inte att det finns mycket bra andra mediciner. Folk är ju inte rädda för att fråga efter exvis Ozempic, så det stämmer inte heller att folk inte vågar fråga och söka hjälp. 

Jag tror inte det finns något sätt att stoppa användandet av Ozempic och liknande mediciner av överviktiga. Så länge folk är intresserade av att gå ner i vikt och betala för det kommer det fortsätta. 

FDA i USA har redan godkänt semaglutid mot övervikt och det är som sagt bara en tidsfråga innan det sker i Sverige också. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Biet) skrev 2024-02-07 11:44:45 följande:

men var går gränsen till att får kalla sig fet och tycka sig ha rätt till att ta till detta som hjälpmedel?
    jag ser alldeles för många i min omgivning som tar till detta för att bli av med 15kg och inte 50kg. Jag tycker inte att 15-20kg för mycket är något som borde kräva läkemedel.

om man lider av en så pass liten övervikt så behöver man försöka ändra sina vanor till en sundare livsstil och acceptera att det inte är något man kan förändra över en natt. Blir mörkrädd hur stor betydelse 10kg har för vissa, sitter hela er självbild verkligen i ett tal på vågen?
    lämna läkemedlen till de som i första hand behöver dom, de med diabetes och grov övervikt (nej, 15-20kg är inte grov övervikt).

När det gäller övervikt kan även en mindre nedgång ge stora effekter på hälsan. Det är inte alls nödvändigt för alla som lider av fetma att gå ner till normalt bmi. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 12:25:54 följande:

Ts, du pratar om fetma/onsitas, något du inte ens har eller har haft. För nej, 18kg övervikt är inge fetma oavsett bmi. 

De 18kg kunde du gått ner utan läkemedel, men du du valde att ta den lätta vägen. Varför bad du inte direkt om en överviktsoperation? Då hade vi diabetiker fått ha våran medicin ifred och du hade uppnåt samma mål. 

Men nej, eftersom du inte är eller var överviktig så hade du inte ens fått överbiktsoperstion av samhället och du har inte råd själv. 

Hon skrev ju att hon oftast väger mellan 90-100 kilo. Det är definitivt obesitas. 18 kg kan dessutom vara fetma beroende på din längd. 

Jag förstår att det upprör, men som jag och flera andra har skrivit så kommer det läkemedel i år med exakt samma substans som Ozempic samt ytterligare en medicin (Mounjaro) som ger upp till 25% viktminskning. Dessa läkemedel är ej till för diabetiker, utan skapade för överviktiga.

Det kanske inte är så svårt att förstå att många inte vill lägga sig under kniven när de kan uppnå samma resultat med en enkel injektion. Det är trots allt en läkare som har skrivit ut medicinen till henne, det kan man inte göra på eget bevåg.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 12:57:27 följande:
    Nej, det är inte obsitas i ts tillfälle. Då hade hon klarat att gå ner mer än så lite som 18kg. 

Superbra att det kommer flera läkemedel för de med obsitas. Då kan kanske vi kan få ha våran medicin i fred. 

Man kan dock inte få samma resultat med sprutor/läkemedel som med kirurgi utan att aldrig kunna avsluta läkemedelsbehandling. Ts är beroende och kommer aldrig kunna sluta med ozempic. Så får hon inte får köpt det, pga det är slut så går vikten upp igen. 
    Så är det, vissa mediciner måste man ta hela livet. Jag kommer t ex alltid få ta blodtrycksmedicin och statiner pga mitt dåliga hjärta. 

Även insulin är på livstid för de allra flesta.

De som gjort kirurgi går många gånger upp i vikt igen på samma sätt som alla som börjar äta mer gör. 

Tror man vinner på att vara lite förstående och ha medkänsla. Det finns inte bara en sjukdom i den här världen och det är inte bara synd om en sorts person. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-02-08 09:24:10 följande:

Ozempiclover: Du behöver inte tala om för mig att typ 1 och typ 2 är olika typer av diabetes. Jag har haft diabetes i nästan hela mitt liv. 

Sedan är det också så att man skriver ut ozempic även till de med diabetes typ 1, och detta utan att skrivs ut off-label eftersom indikationen fortfarande är diabetes. 

Jag vet att ozempic primärt inte är mot dia typ 1, men man har kommit fram till att detta fungerar utmärkt för många med typ 1. 

Ingen som har sagt att ozempic är en ersättning för insulin. Jag har insulin till vanligt och ozempic en gång i veckan. Nu har ozempic var slut en längre period, pga säna som ts, och då har blodsocker var svår regulerat. 

Använder du insulinpump och sändare osv? Mitt syskonbarn har fått stabilt blodsocker med hjälp av detta. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (M) skrev 2024-02-08 10:01:01 följande:

Mrs Moneybags: Ja, har insulinpump och sensor. Men mitt blodsocker är ostabilt. 

Jag förstår. Tur ändå att du har hittat något som hjälper. Jag hoppas för allas skull att dessa mediciner produceras i lite större mängder så att alla kan få den hjälp de behöver. 
Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!