Inlägg från: Ozempiclover |Visa alla inlägg
  • Ozempiclover

Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!

Ni som får Ozempic utsktrivet mot typ 1 diabates - hoppas verkligen att ni inte får läkemedlet subventioberat eftersom det är off label / utanför indikation.

Semaglutid har indikationen fetma och typ 2 diabetes. Nu har diabetiker fått ha den exklusivt i flera år så det är dags att dela med sig!

Semaglutid ger större effekt på viktminskning än blodsockerreglering!

Till diabetiker som använder Ozempic - byt medicin till de övriga åtta klasserna läkemedel som finns! Ni kan också få stabila glukosvärden genom LCHF / Keto och periodisk fasta samt motion. Istället finns det många som fortsätter att proppa i sig godis och bullar trots diabetes. Jag säger bara, låt oss feta få ha vår medicin ifred!!! Många har väntat på den hela sin livstid.

• Ozempiclover
    Anonym (Anställd Läkemedelsverket) skrev 2024-02-07 12:03:21 följande:

TLV har nyligen gått igenom flera GLP-1 analoger (2023) och beslutat att även fortsatt ska dessa ingå i subvention enbart för typ 2 diabetes, ej obesitas, för det bedöms ej kostnadseffektivt i dagsläget. Det kan säkert ändra sig när flera av dessa blir generika/biosimilarer och billigare, men inte nu. Kommer också många nya substanser som går både på GLP1 och andra receptorer men dessa är just nu ej godkända eller ännu dyrare än Semaglutid. Tirzepatid t ex. Ännu mer effektiv. 

Du är inte ensam om att försöka komma runt det som är beslutat och få ett sådant här preparat inom förmån på indikation obesitas. Man försöker på olika sätt. Och ja, jag skulle kalla det att gå runt systemet när man försöker få något inom förmån som uppenbart är beslutat inte ska bekostas av det allmänna på den indikationen.

Att det fungerar är uppenbart. Frågan är snarare vem som ska prioriteras och vem som ska bekosta det hela. 

Det är faktiskt ni på Läkemedelsverket som orsakat denna soppa. Ni godkänner ett läkemedel för indikationen bmi 27 vilket ung hälften av sveriges befolkning har. Istället skulle ni satt gränsen på bmi 40 och sedan sänka i takt med att tillgången ökar. Istället sitter ni och skriver debattartiklar i Läkartidningen där ni uppmanar läkare att bara skriva ut Ozempic till diabetiker (typ 2). Ni går därmed läkemedelsbolagens ledband och tvingar de med obesitas att använda ett läkemedel som det är ännu mindre tillgång på (Wegovy) och betala 4 gånger mer (1000 kr/vecka) ur egen ficka. Detta trots att en person med bmi > 40 förmodligen har samma eller tom högre risk för akuta och livshotande sjukdomar som en T2D såsom stroke och kardiovaskulära sjukdomar för att inte tala om långtidssjukdomar såsom cancer, neurodegenerativa sjukdomar (för de som lyckas leva så långt) och förslitningsskador som kräver operation.

Och eftersom TLV endast säger att de med T2D ska få läkemedlet inom högkostnadsskyddet är det därmed logiskt att de typ 1 diabetiker som får läkemedlet off label mot sin T1D ska bekosta det själva. Observera att behandling av obesitas inte är off label och TLV yttrande är enkom politisk och visar på ekonomisk kortsiktighet.

Du som är anställd på Läkemedelsverket, har du någon koll på när din chef har funderat klart? Han efterlyste mer forskning, tydligen så räcker det inte med 35 år (Intervju med SR). Han skulle ha stannat kvar som kardiolog , det blir sällan bra när en fackman ska leka politiker (vilket generaldirektörer är).

Gör om, gör rätt! 

• Ozempiclover
    Anonym (Anställd Läkemedelsverket) skrev 2024-02-07 16:10:15 följande:

Det är mycket här du inte förstår uppenbarligen.

Företagen söker indikation. Det är upp till dem. Ansökan bedöms sedan  på EU-nivå/bedöms gemensamt av de olika läkemedelsverken/EMA för att göra en grov förenkling av hur det går till. Alla länder samarbetar kan man säga. Det är absolut inget generaldirektören beslutar om på svenska läkemedelsverket. 

Indikation besitas är för vissa av dessa läkemedel off label. Det är tex off label för ozempic, för det som ska skrivas ut för obesitas om man förskriver semaglutid är wegovy. Många GLP1 analoger har olika doseringar och namn för olika indikationer. 

kostnaden sedan beror ju på dos och vad som är förhandlat med bolagen och TLV i just Sverige. Det har  inget med läkemedelsverket att göra. Wegovy är ju då en mycket högre dos och är det som är förhandlat på obesitas-indikation. Detta är situationen i Sverige. att man kan få det i andra länder och hur FDA bedömer har inget alls att göra med om du kan få det inom indikation och med subvention i Sverige.

Läkemedelsverken i Europa bedömer om ett läkemedel är effektivt och säkert samt för vilken indikation utifrån vad företagen ansöker om. Prissättning har Läkemedelsverket inget med att göra. TLV sköter detta i Sverige. I USA som Kommit upp upp som  exempel idigare här i tråden handlar det ju oftast om vilken försäkring du har och generellt är vård per capita extremt mycket dyrare i USA. 

Jag förstår mer än du tror. I Franke har man satt gränsen bmi > 35, mao kan uppenbarligen ett EU-land välja en striktare indikation: https://www.has-sante.fr/jcms/p_3398698/en/wegovy-semaglutide-obesite

Ja läkemedelsbolagen sätter sina priser och det är ju väldigt rimligt i en marknadsekonomi. Det jag menar är att när Läkemedelsverket ber läkare att endast skriva ut Ozempic till diabeker så innebär det samtidigt att feta förvisas till Wegovy. Båda innehåller Semaglutid i exakt samma doseringspenna, skillnaden är klisterlappen där det antingen står Ozempic eller Wegovy.

Ozempic finns i pennor 0,25 till 1,0 mg, de har alla samma pris - 1000 kr. Wegovy finns i samma styrkor men även 1,7 och 2,4 mg. Wegovy 1.0 mg kostar 3200 kr, det är 3x mer än Ozempic 1.0 mg. Även om man skulle köpa 2 st 1 mg + 1 st 0,5 mg Ozempic pennor så skulle det landa på 3000 kr jämfört med 4200 kr för 2,4 mg Wegovy. Är det rimligt och är det etiskt av Läkemedelsverket att tvinga feta människor att betala mer för exakt samma produkt?

Sen diskussionen om off-label är mest semantik. Det är som med Alvedon och Pamol där båda innehåller paracetamol.

Alvedon har indikationen ? Huvudvärk, tandvärk, feber vid förkylningssjukdomar, menstruationssmärtor, muskel- och ledvärk, som analgetikum vid reumatiska smärtor, hyperpyrexi.?

Pamol har indikationen ?
     Symtomatisk behandling av lindrigare smärttillstånd och feber.?

Men då menar du att den läkare som skriver ut Pamol mot huvudvärk gör det off-label? Även om det skulle vara så rent semantiskt så är det ingen som bryr sig eftersom det är samma aktiva substans och dos.
  • Ozempiclover
    Anonym (M): åternigen semantik, det finns en disktinktion mellan ordet smärta och värk. Du förstår min poäng.

Men, Ozempik har bara T2D som indikation, inte typ 1 som du får det utskrivet mot. Därför får du det off-label. Se t ex FASS. Det finns bara enstaka studier och med med väldigt få deltagare för Semaglutid för T1D. Men bra att det funkar för dig och jag unnar dig att få 10k per år i bidrag. För mig kostar Wegovy 50k/år i skattade pengar. Jag skiter i högkostadsskyddet men låt mig istället få köpa Ozempic för 12k/år
  • Ozempiclover

Svar till Läkemedelsverket:

1) Jo läkemedelsverket tvingar feta att köpa ett dyrare läkemedel om man säger åt läkare att inte skriva ut ett billigare läkemedel med samma substans. Det är bara etiketten som skiljer!

2) Stämmer

3) Det är samma aktiva substans i Wegovy och Ozempic - Semaglutid. I detta fall är det i inte bara den aktiva substansen som som är densamma utan innehållet är 100% lika, ja tom pennan. Skillnaden är etiketten och priset.

4) Du får gärna kolla med en kollega på juridik. Är rätt så säker på att Läkemedelsverket har samma befogenheter att sätta en (tillfällig) gräns på bmi 35 som sin franska motsvarighet (det vore ju märkligt om Frankrike hade en särstatus). Om ni skulle ha gjort det så skulle tillgången motsvara efterfrågan eftersom 3 % uppfyller detta villkor mot 50 % för bmi 27/30.

Nu pratat jag inte om högkostnadsskyddet som TLV beslutar, det kan vi prata om senare. Det jag pratar om att personer med bmi över 35 ska kunna få Ozempic utskrivet utanför högkostadsskyddet och betala 1000 kr per mg istället för att tvingas köpa Wegovy för 3200 kr per mg. Om Semaglutid endast skulle skrivas ut till personer med T2D eller bmi > 35 så skulle det räcka åt alla. Sedan när Novo har kommit ikapp med produktionen kan man sänka gränsen till 30 och eventuellt lägre än så. Det är hela min poäng.

• Ozempiclover
    Anonym (M) skrev 2024-02-07 21:57:20 följande:

Ozempiclover: Nej, jag får inte Ozempic utskrivet off label. 

Var det svårt för dig att läsa och ta till dig? 

Och alvedon och pamol har exakt samma indikation, dvs de är framställda för samma ändamål. 

Du skrev att du har typ 1 diabetes. Ozempic har bara typ 2 diabetes som indikation. Om du tror att jag inte förstår så förklara istället.

• Ozempiclover

Anonym (M): Diabetes 1 och 2 är helt olika sjukdomar. Novo Nordisk har inte testat Ozempic/Semaglutid för typ 1 diabetes och enligt Fass så så är indikationen endast typ 2 diabetes. Det står tom så här under Varningar:

?Semaglutid ska inte användas till patienter med typ 1-diabetes mellitus eller vid behandling av diabetesketoacidos. Semaglutid är ingen ersättning för insulin. ?

• Ozempiclover
    Anonym (Trötter) skrev 2024-02-08 08:06:21 följande:
    Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!
    Att fetma kan bero på sjukdom är inte samma sak som att det alltid gör det.

Alla feta är sjuka. Alla stökiga har en diagnos. Alla våldsamma är psykiskt sjuka. Det ingen av dem har är något eget ansvar.
    Spelar verkligen patogenesen så stor roll? Om man är beredd att ta en medicin, speciellt om man betalar ur egen ficka, så tycker iaf jag att man tar eget ansvar för sin situation. Men du håller inte med? Den håller hungern och suget borta när man har ett kaloriunderskott och därmed går man ner i vikt. Om man slutar med medicinen så kommer hungern tillbaka därför kommer behandlingen i många fall vara livslång. För vissa kommer dock kostomläggning att räcka för att stävja hungern när de sedan ligger på normalt kaloriintag så att de kan sluta med sin medicinering. Där spelar sannolikt patogenes och varaktighet för sjukdomen roll. Det handlar inte att man ska kunna fortsätta äta fel mat och för mycket med hjälp av medicin som många tycks tro.
  • Ozempiclover
    Anonym (M) skrev 2024-02-08 09:24:10 följande:

Ozempiclover: Du behöver inte tala om för mig att typ 1 och typ 2 är olika typer av diabetes. Jag har haft diabetes i nästan hela mitt liv. 

Sedan är det också så att man skriver ut ozempic även till de med diabetes typ 1, och detta utan att skrivs ut off-label eftersom indikationen fortfarande är diabetes. 

Jag vet att ozempic primärt inte är mot dia typ 1, men man har kommit fram till att detta fungerar utmärkt för många med typ 1. 

Ingen som har sagt att ozempic är en ersättning för insulin. Jag har insulin till vanligt och ozempic en gång i veckan. Nu har ozempic var slut en längre period, pga säna som ts, och då har blodsocker var svår regulerat. 

Bra, då befinner vi oss i liknande situation. Jag har varit fet hela livet förutom vid de tillfällen då jag har bantat ned mig. Orlistat och Mysimba funkade inte för mig. Med Saxenda (Victoza/Liraglutid) gick jag ned 10 kg, med Wegovy (Ozempic/Semaglutid) ytterligare 40 kg. Det har tagit mig ett år och kostat mig ungefär 1000 kr/kg. Fortsatt medicinering ska säkerställa att jag inte går upp igen. En stor ökad risk för bl a stroke gör att jag anser det vara en livsviktig medicin för mig.

Nu ska jag börja med Ozempic off-label. Både du och Läkemedelsverket har visat att jag inte behöver ha några etiska betänkligheter och att okunskapen är stor.  Bara för att många T1D får Ozempic utskrivet så betyder det inte att det är on-label. Semaglutid har i kliniska studier visat sig vara effektiv för viktminskning och obesitas är en giltig indikation till skillnad från behandling av T1D som inte stöds av Novo Nordisk vilket samtidigt kan innebära att om du får allvarliga komplikationer kan du få problem med att få ersättning från läkemedelsförsäkringen (här kan Läkemedelsverket rätta mig).

En parantes är att en av de två aktiva substanserna i Mysimba utvecklades bl a för depression (SNRI) och säljs under varumärket Voxra, den andra mot alkoholmissbruk. Båda har visats ge en viss apetitsänkande effekt och kan därför ordineras för viktminskning. Det var därmed inte utvecklad som ett fetmaläkemel utan indikationen har breddats. Ja det var ju ett av dina argument, men även där hade du fel.

Som sagt, jag unnar dig Ozempic (även inom högkostadsskydd) men önskar att du också skulle kunna unna mig och andra (t ex TS) i liknande situation en penna i månaden istället för att förolämpa oss.

Nu tycker jag att vi lägger ner denna debatt och fokuserar på det positiva hur Ozempic kan hjälpa obesa personer, vilket var TS ursprungliga intention.
  • Ozempiclover
    Anonym (M) skrev 2024-02-08 11:10:06 följande:
    Övervikt och diabetes är inte samma sjukdom. Så nej, vi befinner oss verkligen inte i samma situation. 

Jag är i behov av ozempic (tillsammans med insulin) för att överhuvudtaget överleva. Du är inte i behov av ozempic för att överhuvudtaget överleva. 

Återigen, nej jag får inte Ozempic off-label utan on-label, eftersom jag har diabetes. 

Just Mysimba är framställd för jusr viktnedgång. Att en av de aktiva substanserna också finns i läkemedel mot depression är irrelevant. (Vilket förövrigt inte var någotn nyhet för mig). 

Förolämpa er? Nej, det gör jag inte. Men ni tar ett livsviktigt läkemedel från oss med diabetes. Ni gör så att läkemedlet är en bristvara och som leder till att vi med diabetes inte får den behandlingen vi är i behov av. Med andra ord så riskerar ni diabetikernas liv. Känns det bra att riskera någon annans liv för att ni inte klarar att varken gå ner eller hålla er vikt? 

Personligen så hade det inte känns bra om jag var överviktig och tog livsviktiga läkemedel från en diabetiker. Jag hade skämts ögon ur mig. 

Ok då fortsätter vi?

Du vet inte vad du pratar om.

T2D och obesitas är båda metabola sjukdomar. T1D är snarare en genetisk eller autoimmun sjukdom. Du har T1D vilket innebär att du har för få eller får lite insulinproducerade beta-celler. Semaglutid fungerar bara så länge du har några beta-celler kvar, den gör att de utsöndrar insulin med turbo. Eftersom läkemedlet inte är testad för T1D så kan man inte veta om de på sikt påskyndar progressionen av din sjukdom (förmodligen inte, killgissar).

Du skriver att subkutant insulin inte hjälper tillräckligt men det är ju samma protein som dina beta-celler inte producerar i tillräcklig hög grad. Det finns ju också ett antal analoger. Så om det inte funkar för dig så tycker jag att du ska byta endokrinolog eftersom det förmodligen handlar om dosering. Du kan inte helt förlita dig till Ozempic eftersom risken är stor att den slutar fungera för dig så småningom.

Mysimba är ett varumärke där tillverkaren har gjort kompletterande fas iii studier som visar att de två aktiva ingredienserna ger tillräcklig nytta/risk-kvot för viktminskning. De Ursprungliga indikationerna var något annat. Liknande är det för Wegovy men skillnaden är att Wegovy och Ozempic tillverkas av samma fabriker.

Nej, jag har inte längre några etiska bekymmer med att ta ett läkemedel som har en indikation för T2D. Varför ska jag som patient behöva göra dessa etiska överväganden? Novo Nordisk har ett etiskt ansvar som producent, sedan Läkemedelsverket som kan skärpa indikationen (som jag skrev tidigare) och slutligen läkarna där läkaretiken/föreskrifterna säger att den med störst behov ska få vård först. Så om en läkare har skrivit ut medicinen till mig så utgår jag ifrån att har hen gjort bedömningen att jag har ett tillräckligt stort behov trots denna bristsituation.

• Ozempiclover

Anonym (M): hur känns det nu att få Ozempic off-label som försökskanin nu när du borde ha förstått att det inte har gjorts några kliniska studier för T1D (källa clinicaltrials) och det finns bristande evidens för din patientgrupp?

Anonym(kvinna50+): Ja exakt samma hormon (Glp-1) är dysfunktionellt hos Bumbi och mig. För oss yttrar det sig genom patologisk hunger, slutar vi med medicineringen så kommer den tillbaka. Som det framgår från tidigare inlägg så har vi försökt med annat tidigare men det har alltid slutat med att vi har återfått ursprungsvikten.

Jag sitter inte och försvarar bikinibantarna, de kan gärna få vänta ett år till tills tillverkarna kan möta efterfrågan, men det jag säger är att feta och diabetiker är två heterogena grupper och det finns feta där det är motiverat med Ozempic samtidigt som det finns diabetiker som kan klara sig med annan medicin eller lägga om sin kost.

• Ozempiclover

Anonym(B): Intressant observation men är du bitter för att du tycker att de går ner i vikt genom fusk? Är det någon prestige i att lyckas gå ner i vikt fast man är hungrig? Tänk på att upplevd hunger är högst individuell.

Anonym(kvinna50+): Jo detta hormon minskar också hunger/aptit, det är därför den också är effektiv för viktminskning. Hormonet verkar på många av kroppens organ inte minst hjärnans hungercentrum i hypothalamus. Det har man bl a sett mha avbilningsteknik (PET).

Anonym(M): det är för att du verkar aldrig få in i din skalle att Ozempic aldrig har varit godkänd för typ 1 diabetes för det har aldrig gjorts några kliniska studier. Din patientgrupp kan inte vara mer än ett par tusen på global nivå som får detta läkemedel off-label under okontrollerade former och ni har fått det under en kort tid. Därför tycker jag att det är lite kul att kalla dig för försökskanin men faktum är att tom labbråttorna hos Novo Nordisk får bättre omvårdnad och kontroll än vad du får av din läkare. Tror du mig inte? Ring din doktor!

• Ozempiclover

Anonym (M) Bara för att läkaren har kryssat i rutan för förmånsrätt så innebär det inte att du har rätt att få det subventionerat enligt TLV. Hoppas att du blir återbetalningsskyldig så att du blir mer ödmjuk och slutar tro att du vet allt.

• Ozempiclover

Nä återbetalningsskyldig kan du aldrig bli om du har rätt att få den subventionerad. Och det verkar inte heller föreligga någon risk att du blir mer ödmjuk eller mindre puckad eftersom det också verkar vara patologiskt i ditt fall. Men tack för att jag har fått möjligheten att vässa min argumentation och att jag nu vet att typ 1 diabetiker också får Ozempic off-label och därmed inte ska få det subventionerat enligt TLV och inte heller få det utskrivet enligt Läkemedelsverkets rekommendation. Men du kan trösta dig med att EMA nyligen har godkänt en SGLT2-hämmare som adjuvant behandling till insulin för typ 1 diabetiker och då slipper du samtidigt oroa dig för läkemedelsbrist eller leka försökskanin. Och så kan du samtidigt låta oss fetton vara ifred, där flera har ett större (av läkare bedömt) medicinskt behov än många som har typ 2 diabetes men som pga politik och giriga aktieägare tvingas att betala 3 gånger mer än de som råkar ha en annan etikett i sin patientjournal. Jag önskar dig all lycka i framtiden!

• Ozempiclover

Anonym (Korkat): Jo jag vet att man med T2D riskerar att på sikt få dessa komplikationer därför skrev jag ?än många med typ 2??. Om man mha metformin eller läkemedel inom de övriga 7 klasserna lyckas hålla plasmaglukosen inom normalintervallet så bör inte riskerna vara större än för normalpopulationen trots att man har kronisk diabetes.

3% av sveriges befolkning har bmi > 35. Det är rimligt att anta att många av dessa också har andra sjukdomar såsom kronisk njursjukdom, hjärtsjukdomar, fettlever, neurologiska sjukdomar eller andra systematiska och autoimmuna sjukdomar. I dessa fall kan det säkert vara mer medicinskt motiverat att ordinera Ozempic för viktnedgång än till en typ 2 diabetiker som har en fungerande Metformin behandling men som önskar gå ner några trivselkilon mha Ozempic. Som våra politiker nu har gjort (genom läkemedelsverket och TLV) har nu diabetiker rätt till gratis Ozempic och endast de feta som har råd kan själva köpa Wegovy.

Det är Läkemedelsverket som har skapat denna polarisering genom att ställa två heterogena patientpopulationer mot varandra. Hade de gjort rätt från början så skulle det inte finnas någon brist och denna debatt aldrig behövt äga rum.

• Ozempiclover

Anonym (MmM): låg säga att du har rätt, att alla fetton, speciellt diabetesfetton är latmaskar och att det kommer ett läkemedel som gör att diabetesfetton blir mindre lata och lyckas stå emot sina primitiva behov att vräka i sig socker. Tycker du då att det är ok att ta detta läkemedel eller skulle det vara fusk?

• Ozempiclover
    Tyra myra skrev 2024-02-10 18:53:00 följande:
    Vill bara påpeka att patienter med fungerande Metforminbehandling  inte brukar få Ocempic utskrivet.  Anledningen till detta är att Metformin skyddar bättre mot hjärt och kärlsjukdom, något som Tär en komplikation till  typ 2 diabetes.

Det är i första hand patienter som inte tål Metformin och har behov av Insulin som blir ordinerad Ocempic/Victoza. Ibland kan dessa patienter helt sluta med Insulinet vilket är en stor hälsovinst för dem.

Vill tillägga att dessa mediciner är framtagna just för typ2 diabetes, inte som bantningsmedel.
    .  

Föreskrivning av Ozempic inom högkostandsskyddet har gått upp kraftigt sedan viktminskning upptäcktes som bieffekt. Det kan bara förklaras av att det används i viktminskningssyfte även bland diabetiker.

Aspirin utvecklades för att vara smärtstillande men används numera även för att förebygga blodproppar. Viagra utvecklades som en hjärtmedicin men används numera för erektil dysfunktion. Så varför skulle inte Ozempic kunna användas som en bantningsmedicin?

• Ozempiclover
    Anonym (Emil) skrev 2024-02-10 19:44:39 följande:
    Problemet just nu är väl att medicinen inte räcker till alla som behöver det, oavsett orsak.
    Ja det är egentligen det enda problemet i dagsläget, håller med 100%. Därför måste läkare få avgöra vilka patienter som har störst behov enligt principen den med störst behov ska få vård först. Detta kan inte toppstyras av Läkemedelsverket där en patientgrupp ges företräde framför en annan.
Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!