Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!
Japp, det som är till för diabetiker.
Japp, det som är till för diabetiker.
Vilken medicin? Jag behöver hjälp av vården för att gå ner i vikt. Jag är 165 cm och väger 120 kg. Har testat flera dieter och går ner lite men går alltid upp mer än vad jag vägde innan dieten. På sistonde har jag börjat oroa mig för mitt eget liv. Tack och lov är jag frisk annars än så länge. Men vågar inte göra mer själv heller eftersom jag alltid går upp mer än vad jag vägde innan. :(
Rekommenderar dig att läsa tråden.
Ja och nej på alla dina frågor :)
Jag äter en underhållsdos nu och det kanske jag kommer behöva göra hela livet vilket chockar folk, då tänker de inte på att det finns massor av människor som reglerar ett hälsotillstånd med en medicin hela livet :) Typ blodtrycksmedicin.
Det är en låg dos som i mitt tycke ställt om min hjärna till som den ska vara. Nu äter jag bara vad jag känner för, vanlig mat, slutar när jag blir mätt, tänker inte så mycket på ätande faktiskt! Bara lever. En sund livsstil.
Okej, men om den ställt om din hjärna förstår jag inte varför du inte klarar dig utan underhållsdosen. För jag antar att du inte gör det? Skulle du våga testa?
jag är typ1 diabetiker och Gått ner 10 kg på några månader med hjälp av periodisk fasta. har väldigt svårt att gå ner med insulin som är fettbildande men får hålla nere kalorierna så går det. visst känner jag hunger och vill unna mig onyttigheter, speciellt när jag får lågt socker. Jag menar, ingen har det lätt men dom flesta som käkar den medicinen kallar sig sjuka. Men du verkar ju uppenbarligen blivit frisk.
har också en sund livsstil fast utan medicin. Vad är skillnaderna mellan dig och mig i dagsläget om du är omställd?
Sen har ju din insulinkänslighet ökat i samma med viktnedgången.
känner många typ2 som tro att dom MÅSTE käka medicinen (ozempic) fastän dom gått ner 20 kr och redan fått bra värden, men jag gissar att dom inte törs vara utan den för då kommer hungern och vem vill vara hungrig när man kan göra det enkelt för sig?
Anonym (K): Jag har aldrig påstått att fetma inte är en sjukdom. Men de ska hålla sig till de läkemedelena som är framställda för jist fetma/obsitas. Och inte de som är framställda för diabetes.
Förövrigt så kan man även gå ner i vikt av levaxin, men det innebär inte att de ska få utskrivet levaxin mot fetma.
Anonym (B): Kan också vara så att dessa har ozempic för att få en bra blodsockerreglering och inte primärt gå ner i vikt. Och därför så "måste" de fortsätta.
Sen har ju din insulinkänslighet ökat i samma med viktnedgången.
känner många typ2 som tro att dom MÅSTE käka medicinen (ozempic) fastän dom gått ner 20 kr och redan fått bra värden, men jag gissar att dom inte törs vara utan den för då kommer hungern och vem vill vara hungrig när man kan göra det enkelt för sig?
Anonym (K): Jag har aldrig påstått att fetma inte är en sjukdom. Men de ska hålla sig till de läkemedelena som är framställda för jist fetma/obsitas. Och inte de som är framställda för diabetes.
Förövrigt så kan man även gå ner i vikt av levaxin, men det innebär inte att de ska få utskrivet levaxin mot fetma.
Vilken medicin? Jag behöver hjälp av vården för att gå ner i vikt. Jag är 165 cm och väger 120 kg. Har testat flera dieter och går ner lite men går alltid upp mer än vad jag vägde innan dieten. På sistonde har jag börjat oroa mig för mitt eget liv. Tack och lov är jag frisk annars än så länge. Men vågar inte göra mer själv heller eftersom jag alltid går upp mer än vad jag vägde innan. :(
Som diabetiker kan jag upplysa om att jag inte får medlet utskrivet för att minska aptiten utan för att jag saknar ett hormon i tarmen som reglerar upptaget i tarmen så att blodsockret blir jämnare.
Insulinet, som också är ett hormon tar jag för att min bukspottskörtel inte producerar nog med insulin
Är inte speciellt överviktig 65 kg till mina 170 cm är rätt normalt för min ålder. Trots att jag är insulinbehandlad, något som brukar leda till viktuppgång.
När jag nu inte har tillgång till Victosa måste jag öka insulinet mer än det dubbla som leder till att jag kan få insulinkänningar något som kan vara dödligt.
Därför försöker diabetessköterska och läkare hitta annan behandling vilket är svårt eftersom mina njurar inte är helt ok.
Det är med den bakgrunden jag faktiskt anser att vi diabetiker borde få ha vår medicin i fred. Det finns andra behandlingar för övervikt men för oss är den ofta livsviktig.