Anonym (borderline) skrev 2024-02-06 19:45:47 följande:
Jag har förmåga att känna empati....ibland. Om det gäller mitt eget barn! Men ofta så gillar jag när andra mår dåligt eller har det sämre än jag, blir lämnade av någon, blir av med sitt jobb när det går dåligt för andra så stärks jag och mår bra. När jag var liten så kände jag noll empati och plågade djur och mobbade människor. Nu har jag fått större empati, ju äldre jag blir.
När någon gråter över att personens mormor dött tex, så kan jag tycka och säga "men det kan du ju inte vara ledsen över. Personen som dog var ju gammal"
Och jag menar det verkligen. Förstår inte hur de kan vara ledsna över att någon gammal dör. Eller om ett djur skulle dö. Helt obegripligt och löjligt i min värld. Tror att jag har svårt att förstå andra och sätta mig in i andras känslor och tankar. Tänker bara utifrån vad jag känner och tänker.
Jag kan känna kärlek, eller så är det förmodligen bara besatthet och att jag fäster mig vid någon. För jag fäster mig väldigt lätt om jag umgås med någon aktivt under en period. Lika snabbt så vänjer jag av mig om jag sen inte träffar personen på en vecka. Då har jag glömt människan, om det inte handlar om min pojkvän.
Den där äkta kärleken när man gör allt för en annan person i vått och torrt och vill personen allt det bästa, existerar inte hos mig. Jag vill mer ha allt och ha ett bra liv med någon annan så jag slipper vara ensam. har extremt svårt för att bli kär. Det är mer en inbillad kärlek trot jag.
Skuldkänslor kan jag också känna, men inte ofta. Tycker oftast de kan skylla sig själva och att jag har rätt. Så svaret på den är nog mest NEJ, eftersom jag alltid skyller ifrån mig och tycker att det är den andras fel OM jag nu har sårat eller gjort något som skadat den personen.
Hoppas detta var svar på dina frågor.
Intressant att läsa och tack för att du berättar så öppet.
Du har barn alltså? Känner du kärlek till ditt barn? Skulle du göra vad som helst för ditt barn?
Kan du rent intellektuellt förstå att något är ditt fel? Och att det bara är känslorna som fattas? Hoppas du förstår min fråga.
Hur kom det sig att du utreddes? Var det du själv som ville ha hjälp av psykiatrin eller var det någon anhörig som fick dig att söka dig dit?
Förlåt för alla frågor! Du behöver inte svara. Jag tycker bara det är så intressant att höra dig berätta ur ditt perspektiv.