• Anonym (Varför?)

Män och deras viktiga jobb

Jag har en högre position och högre lön än min man. Inte jättemycket, men ändå. Vi jobbar båda på kontor. Jag har en chefstjänst.

Vi hamnar ofta i diskussioner runt att han inte kan rucka på möten för familjefrågor medan jag kan. T.ex. skjuta på ett möte pga tandläkarbesök med ett barn. Nu senast handlade det om att ringa vårdcentralen angående hans sjuka pappa, något som min man säger att han först kan göra på måndag för han inte kan ta telefonsamtal under möten. Jag förstår inte detta. Om det är nödvändigt (vilket detta samtal är) har jag inga problem att säga att jag behöver ta ett samtal kl 13 och då avviker jag i tio minuter. Alla jag jobbar med accepterar sånt (i rimlig omfattning så klart). Men så tycker inte min man att han kan göra.

Är detta bara i hans huvud? Eller är det förväntningarna på män och kvinnor som spökar? För han är inte mer oundbärlig på sitt jobb än vad jag är på mitt.

• Svar på tråden Män och deras viktiga jobb
  • Anonym (Greven)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-02-07 14:32:30 följande:
    Män och deras viktiga jobb

Jag har en högre position och högre lön än min man. Inte jättemycket, men ändå. Vi jobbar båda på kontor. Jag har en chefstjänst.

Vi hamnar ofta i diskussioner runt att han inte kan rucka på möten för familjefrågor medan jag kan. T.ex. skjuta på ett möte pga tandläkarbesök med ett barn. Nu senast handlade det om att ringa vårdcentralen angående hans sjuka pappa, något som min man säger att han först kan göra på måndag för han inte kan ta telefonsamtal under möten. Jag förstår inte detta. Om det är nödvändigt (vilket detta samtal är) har jag inga problem att säga att jag behöver ta ett samtal kl 13 och då avviker jag i tio minuter. Alla jag jobbar med accepterar sånt (i rimlig omfattning så klart). Men så tycker inte min man att han kan göra.

Är detta bara i hans huvud? Eller är det förväntningarna på män och kvinnor som spökar? För han är inte mer oundbärlig på sitt jobb än vad jag är på mitt.

Han som människa har kanske svårt att hantera flera bollar i luften. Han kan ju behöva öva, se vad som händer om han gör något som går utanför sin comfortzone.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Greven) skrev 2024-02-07 14:35:58 följande:
    Han som människa har kanske svårt att hantera flera bollar i luften. Han kan ju behöva öva, se vad som händer om han gör något som går utanför sin comfortzone.

Så kan det vara. Men han har inget problem att emellanåt rådda familjesaker på arbetstid när det inte är möten. 

Jag tycker så klart inte heller att det är bra om det blir störningar som påverkar andra och det sker väldigt sällan. Men samtidigt tycker jag att man i vart fall på min arbetsplats är måna om att det ska gå att kombinera jobb och familjeliv, och det kan ju omfatta både småbarn och sjuka, äldre föräldrar. 

• Anonym (Brahed)

Kanske det ibland är så enkelt att det finns chefer och kollegor som har åsikter och han faktiskt inte vill ta diskussionen som uppstår.  Alla arbetsplatser och kollegor är inte chill med privata samtal under mötestid.  På mitt jobb är det just så, privata samtal är förbjudet under planerade möten för att det av olika anledningar missbrukats och viktiga saker på mötet har missats och fått konsekvenser. 

• Anonym (Lollo)

Det kan nog vara så att det är större acceptans när en mamma prioriterar familjen än när en pappa gör det. Inget som min familj märkt av dock. Det kan också vara olika arbetsplatskulturer. 

Eller så är det, som ngn skrev, så att din man har svårt att ha flera bollar i luften eller vara lika tydlig med att det finns viktigare saker än jobbmötet. Min man får jättedåligt samvete för sånt - även om arbetsplatsen är mycket föräldravänlig. Han vill vara alla till lags, alltid. 

• Jemp

Jag är kvinna och undviker sånt så långt det absolut är möjligt. Särskilt om det inte bara Är en kort återkommande avstämning. Det blir ju rätt otrevligt gentemot kollegorna, även om jag har en accepterande arbetsplats. 

Men det lär ju finnas nån gång under dagen han inte sitter i möten. 

• Anonym (Mr Lewis)
    Anonym (Varför?) skrev 2024-02-07 14:32:30 följande:

Han tror att han är FBI's högste chef.
  • Robert 832

Det har definitivt med olika förväntningar att göra. Arbetsplatser är betydligt mer förlåtande gentemot kvinnor än de är mot män. Det kan nog alla män intyga som tagit ut föräldraledigt eller vabb jämställt med sin partner att det gnatas betydligt mer när en man gör det.

• Less is more

Jag är kvinna och där jag jobbar så kan en chef självklart avvika för viktiga telefonsamtal. Inget konstigt med det.

• Anonym (Mr Lewis)
    Less is more skrev 2024-02-07 15:02:13 följande:

Jag är kvinna och där jag jobbar så kan en chef självklart avvika för viktiga telefonsamtal. Inget konstigt med det.

Jag har jobbat på ställen där man aldrig såg chefen.
  • Anonym (Lollo)
    Robert 832 skrev 2024-02-07 15:00:21 följande:

Det har definitivt med olika förväntningar att göra. Arbetsplatser är betydligt mer förlåtande gentemot kvinnor än de är mot män. Det kan nog alla män intyga som tagit ut föräldraledigt eller vabb jämställt med sin partner att det gnatas betydligt mer när en man gör det.

För mig och min man är det tvärtom. Hans arbetsplats är mycket mer tillåtande vad gäller sånt här. Kanske beroende på cheferna. Jag har äldre manliga chefer och hans chefer är äldre kvinnor och relativt unga män (pappor). 
Svar på tråden Män och deras viktiga jobb