Anonym (XXX) skrev 2024-02-09 10:37:08 följande:
Detta fattar inte de svenska brudarna som låter sig ledas till altaret av fadern, fast de är frånskilda eller har varit sambos, och har barn redan. Det är ju det jag säger att DÅ blir det löjligt - vilket inte betyder att seden är löjlig i samtliga fall. Om det är en ung brud som gifts bort direkt från föräldrahemmet, så tycker jag faktiskt att det kan vara fint... ett sätt för henne att hedra sin far, som har gett henne det självförtroendet att hon vågat tro att en (förhoppningsvis) bra man ska kunna älska henne och gifta sig med henne.
Hedra sin fader?
Vad får du det i från att brudöverlämningen skulle handla om ett sätt att hedra fadern, som gett henne självförtroende för att gifta sig med wen förhoppningsvis bra man?
(Dottern bad ju inte om att bli född, och det är ju bara befängt att anse att barnen skall hedra sin föräldrar för det plikter de åtar sig när de skaffar barn. )
Du är så långt ifrån innebörden med brudöverlämningen man kan komma med din kommentar här.
Grunden med brudöverlämningen har med att göra att kvinnan var omyndig, och då överlämningen handlar om att nu var det den blivande mankens tur att försörja kvinnan och vara hennes förmyndare. Där har du grunden med brudöverlämningen enligt de anglosaxiska traditionerna som den kommer ifrån från början.
Seden diskuteras även på amerikanska debattforum nu, för det finns feminister som menar att den bör upphöra. Men då brukar det komma inlägg från unga kvinnor som skriver, att om hennes far inte fick leda henne så skulle det uppfattas som kritik mot fadern. Släkten och vännerna skulle undra vad han har gjort mot henne, och det kan bli alla möjliga spekulationer.
Ja protesterna kommer det kan jag förstå, det är inte många amerikaner (liksom svenskar) som inte känner till den riktiga innebörden med brudöverlämningen. Man behöver knappast vara någon (jävla) feminist fört att kunna ta reda på fakta om innebörden med den traditionen.
Fast det är i alla fall kristna, protestantiska traditioner. Vi har starka band till Storbritannien, det har vi alltid haft. Jag oroar mig i så fall mer för att vi importerar sekulära vulgära och trashiga traditioner från i huvudsak USA, en del väldigt knasiga saker från Japan (i vissa kretsar), samt naturligtvis muslimska traditioner och religiösa påbud som även påverkar den svenska befolkningen.
Ja vi har alltid haft hyffsade starka band med UK.
Knappast en stadshemlighet.
Dock så är UK anglosaxare, med vi svenskar var fram 2000 evangelisk -luthersk.
Trots dessa starka band så behöll vi våra sätt att gifta oss ändå och behöll våra respektive kulturer överlag utan att influeras.
Och du detta med brudöverlämningen som har kommit nu på senare tid är faktiskt inhämtad från USA, då vi har mer serier och filmer som är amerikanska än brittiska och vi är även mer influerade av USAs kultur än britternas kultur.