Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Kvinnor, skulle ni kunna fria?

Friade till min make, tämligen oromantiskt i bilen. Frågade, ska vi gifta oss, han svarade ja. Det är för 24 år senGlad  

• Anonym (Hm)
    Anonym (Ts) skrev 2024-02-08 08:47:32 följande:

Vad du anser patetiskt ger jag absolut noll för.

Vi ser det som en möjlighet också, när vi pratat lite löst, med att samla vånner och familj, för en enkel ceremoni och lite mat. Pga äldre släkt, en pandemi och graviditeter där jag mått dåligt har det inte varit så många möjligheter till det senaste 5 år. Kyrkligt blir det inte heller.

+1
  • Anonym (Hm)
    EnAnonumius skrev 2024-02-08 09:04:18 följande:
    "Brudöverlämning" är ingen svensk klassisk kyrktradition.
    Det är något vi har fått in i Sverige på modernare tid.

Skall man gifta sig enligt svensk klassisk tradition, med kyrkbröllop så går bruden och  brudgummen upp tillsammans för altargången.
    Fadern, brodern etc manliga släktingar  är hänvisa att sitta ned på kyrkbänken som alla andra närvarande.
    Håller med
  • Anonym (Hm)
    Anonym (absol) skrev 2024-02-09 15:18:52 följande:
    Du verkar leva kvar i nån svunnen tid som inte längre existerar. Gods och namn... Ja, även kvinnor äger saker och har ett namn i dessa tider. Och de flesta ärver inte några stuterier heller för den delen. 

Vill man skydda sin egendom vid äktenskap så kan man skriva äktenskapsförord. 

Om paret inte är gifta så ärver barnen den avlidne förälder, vilket blir mycket krångligt då den kvarvarande föräldern måste köpa ut barnen ur tex det egna hemmet. Om barnen är minderåriga så blir det extremt krångligt, och kan påverka ekonomin och livsvillkoren för familjen otroligt illa.

Det handlar inte främst om arvet till barnen när båda föräldrarna gått bort, och barnen är vuxna. Utan om nuet om den ena föräldern går bort medan barnen är minderåriga. 

Alla har inte en ärvd förmögenhet att skydda, utan lever i en vardagsekonomi där båda står för inkomster och inköp. Gud vad du verkar fixerad vid något som påverkar så oerhört få, och som i princip gått ur tiden för länge sen. Patriciervillor som går i arv... vart ser du det nånstans?
    Håller med
Svar på tråden Kvinnor, skulle ni kunna fria?