Inlägg från: Anonym (..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (..)

Kvinnor, skulle ni kunna fria?

Tecum skrev 2024-02-08 20:55:43 följande:
    Tror du på fullt allvar att ert förhållande hade varit bättre och du mer attraherad om ni gift er? Han och du är ju samma personer ändå och kärleken är inte beroende av en ring och ett vigselbevis. 
    Ja, kanske för att det är mer attraktivt med en partner som bryr sig om vad som är viktigt för den andre?
  • Anonym (..)
    Anonym (Lina) skrev 2024-02-09 09:19:15 följande:

Det var ju inte viktigt när de träffades. Då gick det utmärkt att både flytta ihop och skaffa barn. 

Man kan ju tolka det som att hon först ville snärja honom och sedan komma med fler krav. 

Det kanske inte är så viktigt att gifta sig för tidigt. Men det var ändå viktigt för henne att göra det i något skede.

Min kommentar handlade om honom inte om henne, så nej så kan man inte tolka det.

• Anonym (..)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-09 09:35:53 följande:
    Exakt, och det gäller inte när det andra parten har en annan önskan?

Mitt ex friade till mig, jag sa nej. Han blev sur. Jahapp, var sur då. 
    Jag tänker iaf inte gifta mig för att göra någon nöjd när jag inte vill själv.

Jag svarade på en kommentar som påstod att det inte gör honom mer attraktiv, men det kan det faktiskt göra.

Jo det kan gälla båda så om mannen tycker hon är oattraktiv så har ju även han valet att bryta upp.

• Anonym (..)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-09 10:21:16 följande:
    Ser hon honom som mer attraktiv för att de gifter sig så är det högst sannoikt temporärt, det blir snart vardag igen.

Varför skulle han bryta upp om han trivs? Måste han gifta sig mot sin vilja menar du?
    Du påstod ju att det kan göra henne oattraktiv, om mannen då omvänt vill lämna är det upp till honom, trivs han trots det så kanske han inte lämnar? Ingen måste gifta sig det har jag inte skrivit något om?
  • Anonym (..)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-09 10:24:03 följande:
    Fast inte nödvändigtvis, om man HAR varit överens, men den andra plötsligt ändrar sig under resans gång. Och det är i min erfarenhet nästan alltid kvinnor som gör det.

Jag har t.ex. hört från så många män, att de har varit helt överens med sina nya kvinnor om att de bara ska träffas kravlöst när båda känner för det... Men sedan dröjer det ändå inte mer än ett par månader förrän kvinnan börjar tjata om bröllop, barn och hus. Eller att hon förväntar sig att mannen ska hjälpa till med räkningarna, eller börja hämta hennes barn sedan förr på dagis när hon "inte hinner", eller följa med hem till hennes gamla förälder och hjälpa till med något praktiskt där.

Att man inte vill gifta sig kan ha väldigt goda anledningar. Det är t.ex. ett säkrare skydd för att ens tillgångar stannar i släkten, än vad både äktenskapsförord och testamente tillsammans kan vara. Samt efternamnet, som vi diskuterade tidigare. Samt att vissa människor har starka värderingar emot äktenskap - de betraktar det som något gammaldags kälkborgerligt, alternativ religiöst och förlegat. 

(Jag säger inte att något av detta gäller TS och hennes sambo, det var lite allmänna reflektioner bara.)
    Nej inte nödvändigtvis, jag skrev inte att det måste vara så.
  • Anonym (..)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-09 10:30:35 följande:
    Var påstod jag det???

Nej, det är ju en jäkla tur att man kan välja.
    Dessvärre gäller det inte alls, med det är en helt annan fråga.
    Var påstod duu det, ja alltså jag skrev att det kan göra en partner mer attraktiv, då svarar du att det gäller väl även när den andra partnern har en annan önskan?
  • Anonym (..)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-09 10:44:05 följande:
    Och det gör det väl? Om ett par har kommit överens om att äktenskap inte är något för dem, så är det väl attraktivt att hålla fast vid det, och inte börja tjata om Drömbröllopet ändå efter ett antal år?
    Jag har inte avsett ett scenario där paret kommit överens att äktenskap inte är för dem, men visst i det fallet så är det attraktivt att hålla fast vid vad man kommit överens ja
  • Anonym (..)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-09 11:04:24 följande:
    Om de bor ihop utan att vara gifta, så måste de i alla fall underförstått ha kommit överens om det. Såvida kvinnan inte var tvungen att flytta in hos mannen för att hon var hemlös... Och detta gäller i ännu högre grad, om kvinnan även gått med på att bli gravid och föda barn utan att vara gift.
    som sagt om den ena anses oattraktiv av något skäl, det skälet kan även vara detta att den anses inte håller det som överenskommit, så är den andre fri att bryta upp om det oatteaktiva gör att det inte funkar längre 
  • Anonym (..)
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-09 14:37:15 följande:
    Fastän mannen kanske har väldigt goda skäl att inte vilja gifta sig - t.ex. att det då finns en risk att hans släktgods och släktnamn går ur släkten. 
    Det här är ju guld. Dock tror jag problemet är att männen i många fall inte erkänner den faktiska orsaken att inte vilja gifta sig och låter kvinnan sväva i ovisshet. Säger han det rakt ut och står för sanningen som den faktiskt ser så har hon ju något konkret att förhålla sig till.
  • Anonym (..)
    Anonym (Lina) skrev 2024-02-09 14:49:57 följande:
    För tidigt? Att gifta sig innan barn är inte för tidigt. Att skaffa barn är en mkt större sak än giftemål. 
    Ja det kan jag förstå. Då borde det inte vara några problem att gifta sig om man tänker det är en mindre grej, så ännu en anledning till oattraktivt beteende 
  • Anonym (..)
    Anonym (Lina) skrev 2024-02-09 15:35:07 följande:

Då är ju frågan varför hon skaffar barn med en man hon finner oattraktiv. 

Jag ser det så här, flyttar man ihop och skaffar barn utan att vara gifta, då har man accepterat att vara ogift. Är giftemål viktigt då gifter msn sig först. Att komma i efterhand och kräva giftemål känns konstigt. 

Ja det kan man fråga sig, hennes beteende är dock en annan fråga. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Lina) skrev 2024-02-09 16:10:28 följande:
    Är det? Hennes beteende hänger inte ihop med hur hon agerat. Hon vill separera pga uteblivet giftemål fast hon tyckte det var ok tidigare. 
    Fast nu kommenterade jag vad som kan ses som attraktivt hos mannen i det fallet. Tecum påstod ju att attraktion inte hänger på det, men det kan det faktiskt göra.
    Hennes beteende är en annan fråga, givetvis kan mannen se henne som oattraktiv också på grund av det.
Svar på tråden Kvinnor, skulle ni kunna fria?