• Anonym (Tjockisen)

Varför går jag inte ner i vikt?

Jag har sen 1,5 månad lagt om min livsstil. Slutat helt med alkohol (ingen stor skillnad då jag bara tog ett glas eller två på helgen), socker från varje dag till begränsad mängd på helgen, bytt frukost till kvarg utan tillsatt socker från smörgåsar, ingen sockerhaltig dryck, mindre portioner och endast fettsnåla alternativ.

Jag har även börjat gå 10.000 steg om dagen och går på gym 5 dagar i veckan.

Men vikten står stilla? 

Tips?

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?
  • EpicF

Det är normalt att det tar mer än 6 veckor att se skilnad på vågen att man har gått ner. Sånta det lungt, det kommer. 

Däremot ställer jag mig lite frågade till att du får på gymmet 5 dagar i veckan. Tränar du enbart styrka eller också kondition? 

För tränar du enbart styrka är det inte säkert att du går ner i vikt, men däremot så kan du absolut minska i cm i omkrets. Faktiskt bättre mäta mage, arm och lår för att se skillnaden. 

• Anonym (Tjockisen)
    EpicF skrev 2024-02-07 22:06:45 följande:

Det är normalt att det tar mer än 6 veckor att se skilnad på vågen att man har gått ner. Sånta det lungt, det kommer. 

Däremot ställer jag mig lite frågade till att du får på gymmet 5 dagar i veckan. Tränar du enbart styrka eller också kondition? 

För tränar du enbart styrka är det inte säkert att du går ner i vikt, men däremot så kan du absolut minska i cm i omkrets. Faktiskt bättre mäta mage, arm och lår för att se skillnaden. 

Jag kör både kondition och styrka. Jag mäter och visst ser jag en liten skillnad på måtten, men jag behöver gå ner i vikt också
  • Anonym (Tjockisen)
    Tow2Mater skrev 2024-02-07 22:09:07 följande:

Du har ingen övervikt?

Jo tyvärr har jag ju det
  • EpicF
    Anonym (Tjockisen) skrev 2024-02-07 22:15:39 följande:
    Jo tyvärr har jag ju det
    Som sagt det tar mer än 6 veckor att märka skillnad i kilogram. Och speciellt om man håller på med mycket styrketräning. 

Skippa styrketräningen under en period och fokusera på konditionsträning. Spinning ex är bra träningsform för att går ner i vikt. 
  • EpicF
    Anonym (Tjockisen) skrev 2024-02-07 22:15:39 följande:
    Jo tyvärr har jag ju det
    Som sagt det tar mer än 6 veckor att märka skillnad i kilogram. Och speciellt om man håller på med mycket styrketräning. 

Skippa styrketräningen under en period och fokusera på konditionsträning. Spinning ex är bra träningsform för att går ner i vikt. 
  • Anonym (!)

Skippa så mycket kolhydrater du kan. Ris pasta potatis bröd, bort med allt det. Ät ägg vita bönor bacon fisk och sånt. Bra att du har skippat alkohol (särskilt är öl en bov). Jag har tappat 4 kilo på en månad genom att göra denna lilla ändring. Ingen träning. Det är i köket man måste ändra sig. Det är där det märks.

• Anonym (J)

Du äter nog fortfarande mer kalorier än du förbrukar iså fall. 

Testa räkna kalorier. Jag gjorde det och då förstod jag verkligen varför jag vägt så mycket. En sak jag tog bort nästan helt och hållet var bröd. Sjukt mycket kalorier. Tog även bort all dryck som inte var typ vatten eller läsk utan socker. 

När jag räknade kalorier gick jag ner 28 kg på typ 11 månader. Innan jag räknat kalorier så testade jag allt från LCHF, periodisk fasta, nutrilett, träna mm. Inget var så effektivt som kaloriräkning för då fick jag svart på vitt hur mycket jag åt. 

• Anonym (Hör)

Du kanske behöver krympa måltidernas storlek? Skippa all mat efter middagen brukar annars vara bra. 

Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?