• Tukt

Vad orsakar fotfetischism/fotkink?

Det är ju en viss skillnad på fetischer och kinks. 
    Kinks kommer sig väl helt enkelt av positiva upplevelser blandat med symbolik.
    När det kommer till fetischer så har jag aldrig hört att det finns någon vetenskaplig förklaring. Men det verkar som det är något man föds med. Alltså förmågan att starkt objektifiera saker. Sedan kan nog de, likt kinks präglas in.
    Många gånger kan tidiga upplevelser förmodligen påverka de båda, även om en själv inte är medveten om det.

• Tukt
    Auditanne skrev 2024-02-10 23:05:05 följande:

Nån form av autism gissar jag. Ett vanligt drag bland autistiska män är att fixera sig vid specifika detaljer och missa helheten. Något so sker i många sammanhang utöver sexlivet och kvinnans kropp.

Jag har också autistiska drag men klarar ändå av att se och uppskatta helheten av människors kroppar. Att stirra in sig på en enda kroppsdel låter bara osunt och obalanserat. 

Om det har med fetischism att göra, så finns det ingen koppling till autism. En fetischist "stirrar" inte på en kroppsdel, och tappar det andra. Kroppsdelen, plagget eller objektet får däremot en starkare laddning än vad man vanligen har.
  • Tukt
    Auditanne skrev 2024-02-10 23:40:59 följande:
    Det vet väl inte du? Jag står fast vid min tro att sexuella fetischer handlar om att inte uppskatta helheten lika mycket som specifika detaljer. Det är liksom detta som fetischer handlar om. De flesta normala människor har inga fetischer heller utan uppskattar den hela människan.
    Så mycket forskning finns det faktiskt runt parafilier finns det faktiskt. Så att det skulle handla om autism är tämligen klart.
  • Tukt
    Auditanne skrev 2024-02-20 23:11:14 följande:
    Finns ingen forskning som utesluter autism i dessa fall. Det är typiskt autistiskt att fokusera och bli fäst på specifika detaljer istället för att uppskatta kroppen som helhet. 
    Du drar mycket egenpåhittade slutsatser i kväll ser jag. Bara det där med att en fetischist inte kan vara öppensinnad, för att den bryr sig om sitt "objekt"...
    Att vara öppensinnad handlar om att vara öppen för en rad olika saker. Men kan man ha två saker i huvudet samtidigt ska kan man vara både öppen för olika intryck OCH, fokuserad på sin fetisch. Ja det är ju det som skiljer en autist och en fetischist.
  • Tukt
    Auditanne skrev 2024-02-21 00:07:33 följande:
    Nej, det gör jag verkligen inte. Nej, att ha en fetisch ÄR att vara fixerad vid specifika detaljer och inte uppskatta den hela människan lika mycket för allt. 

Skulle själv aldrig dejta en fetischist av den anledningen. Vill bli lika uppskattad för ögonen som för bröst, ben och andra sexuella delar av kroppen. Få människor ser något sexuellt i svettiga fötter med korvfingrar (tår) förövrigt. 
    För att säga sig inte vara fetischist, vet du förvånansvärt mycket om hur fetischister är och tänker.
    Det finns ett annat svenskt ord för det. Fördomsfull. 
  • Tukt
    Anonym (Venngarn) skrev 2024-02-21 07:49:46 följande:

Fötter är äckliga. Usch. Hur kan man vilja ha svettiga tår kring sitt kön? Hur? Tår som eft
    er en dag i skorna luktar illa. Fötter är fula. Fast visst-pungen är en än fulare kroppsdel. 

Brukar du säga till andra människors att deras sexualitet är äcklig, utan att veta något om den? Eller gäler det bara diskussioner om fetischism på Familjeliv?
  • Tukt
    Anonym (Venngarn) skrev 2024-02-21 16:44:48 följande:
    Ja. Det har jag inget problem med alls. Det finns för många sjuka och knäppa grejer därute. 
    Men du tycker det är okej att kränka och vara nedlåtande generellt då alltså?
  • Tukt
    Anonym (Venngarn) skrev 2024-02-21 22:16:44 följande:

Hur kan det vara kränkande? Det är en åsikt. Känsliga personer får allt kamma till sig lite. 

De kommer knappast att sluta slicka på andras fötter bara för att andra tycker att det är äckligt, eller hur?

Så du menar att åsikter inte kan vara kränkande om de uttalas om en person, bara för att det just är en åsikt?
    Rent juridiskt kallas det ärekränkning. I en sådan här diskussionstråd, off-topic. Rent mänskligt heter det i regel: totalt jävla socialt inkompetent. Vare sig det är vattenkammat eller inte. 
  • Tukt
    Anonym (Venngarn) skrev 2024-02-21 22:54:59 följande:

Självklart. Men här handlar det inte om en specifik person utan om att slaska runt på andras fötter. En åsikt som är min egen då jag tycker att det är äckligt.

Men jag styr inte över vad folk gör i sina skor eller sängkammare. 
    Personligen så skiter jag fullständigt i vad folk tycker om saker som jag gör eller säger. Det rör mig inte i ryggen. 

Gällande fötter kommer jag med största sannolikhet fortsätta ha samma preferenser.

Men det är ju inte det du gör. Skiter i vad andra gör i sängkammaren, utan sätter dig till doms över det, med motiveringen att det är åsikter.
    Självklart får man ha åsikter. Men man behöver inte köra upp dom i ansiktet på andra för det, lika lite som någon behöver köra upp "svettiga" fötter i ansiktet på någon annan. För det är ju först en åsikt får relevans. Vad folk annars gör just hemma i sängkammaren är som du själv skriver deras ensak.
  • Tukt
    Auditanne skrev 2024-03-02 03:48:53 följande:
    Det handlar om vanlig ordförståelse då jag vet vad ordet fetisch faktiskt betyder.

Och dessutom kan jag också grunderna i neuropsykiatriska funktionshinder då jag läst lite i detta. Sen är det bara att lägga ihop ett plus ett.

Trams. Jag är inte mer fördomsfull än fetischister som även de uttryckt sig föraktfullt mot allt som är sunt och normalt i sexväg. 
    Vad i ordet "fetisch" som du säger dig förstå, kopplar du till autism?
  • Tukt
    Pussan skrev 2024-03-24 22:51:54 följande:
    Jag har inte insett det innan, men du är ju riktigt rolig.
    Skadligt för kropp och sinne... att fixa med mina fötter.... SkrikandesSkrikandesSkrikandes ja, jag hoppas att de som har gjort det inte har fått läggas in på psyket efteråt....
    Ett HjärtaFlörttill dig som orkar...
  • Tukt

Det är väl ofta så att den som står med en kikare på distans. Tror att det lilla utsnitt den visar, är hela sanningen. 
    Är man dessutom intolerant i grunden så är det ju dumt att ens ta ned kikaren. Det går ju leva ett helt liv med små utsnitt ur verkligheten och döma på avstånd.

Svar på tråden Vad orsakar fotfetischism/fotkink?