• Auditanne

    Vad orsakar fotfetischism/fotkink?

    Nån form av autism gissar jag. Ett vanligt drag bland autistiska män är att fixera sig vid specifika detaljer och missa helheten. Något so sker i många sammanhang utöver sexlivet och kvinnans kropp.

    Jag har också autistiska drag men klarar ändå av att se och uppskatta helheten av människors kroppar. Att stirra in sig på en enda kroppsdel låter bara osunt och obalanserat. 

  • Auditanne
    Tukt skrev 2024-02-10 23:23:24 följande:
    Om det har med fetischism att göra, så finns det ingen koppling till autism. En fetischist "stirrar" inte på en kroppsdel, och tappar det andra. Kroppsdelen, plagget eller objektet får däremot en starkare laddning än vad man vanligen har.
    Det vet väl inte du? Jag står fast vid min tro att sexuella fetischer handlar om att inte uppskatta helheten lika mycket som specifika detaljer. Det är liksom detta som fetischer handlar om. De flesta normala människor har inga fetischer heller utan uppskattar den hela människan.
  • Auditanne
    Anonym (Fot_fetisch) skrev 2024-02-10 23:34:17 följande:
    helt fel, det är inte så att man bara sittrar sig blind på fötterna.
    Jag tror inte att det har någon som helst koppling till autism.
    Det tror jag eftersom det handlar om att snöa in sig på en speciell del av kroppen. Det är som sagt detta som fetischer handlar om. Skulle själv aldrig dejta någon med knäppa fixeringar. Speciellt inte kring fötter som är den allra fulaste delen av en människas kropp. 
  • Auditanne
    Anonym (Fot_fetisch) skrev 2024-02-10 23:45:51 följande:
    Mår du bra?
    Ja, jag mår tillräckligt bra för att inte ha en massa osmakliga fetischer kring osmakliga ting, ex. fötter. Till skillnad från avvikande kufar som du. 
  • Auditanne
    Pussan skrev 2024-02-11 00:11:09 följande:
    Det går inte att dela med sig av sina uppfattningar utan att nedvärdera andra människor?
    Han var nedlåtande mot mig, då får han också räkna med samma attityd tillbaka.

    Och jag har full rätt att uttala mig i frågan. Även när min åsikt kring sjuka fetischer är just negativa. 
  • Auditanne
    Tukt skrev 2024-02-11 09:30:12 följande:
    Så mycket forskning finns det faktiskt runt parafilier finns det faktiskt. Så att det skulle handla om autism är tämligen klart.
    Finns ingen forskning som utesluter autism i dessa fall. Det är typiskt autistiskt att fokusera och bli fäst på specifika detaljer istället för att uppskatta kroppen som helhet. 
  • Auditanne
    Pussan skrev 2024-02-20 23:04:34 följande:
    Du kan väl ändå inte få det till att jag menade att du inte har rätt att uttala dig?

    Tvärtom frågade jag om du inte kan dela med dig av din uppfattning utan att nedvärdera andra.
    Men det verkar ju inte gå. Du har bestämt att fötter är den fulaste delen av en människas kropp, och om någon uppskattar fötter så är det sjuka eller osmakliga fetischer för avvikande kufar.
    Avvikande från vad? Från din uppfattning....?
    Då är jag också gärna en kuf. En avvikande.
    Jag nedvärderar sånt som jag anser vara osunt, i detta fall fetischer som jag definitivt inte ser som något hälsosamt. 

    Slå upp ordet avvikande om du inte förstår ordets innebörd. Det är inte så svårt. 
  • Auditanne
    Pussan skrev 2024-02-20 23:19:41 följande:
    Vilket trams. Jag frågar vad det är avvikande från. Det är väl inte så svårt att svara på. 

    Men slå gärna upp ord som vidsynt eller öppensinnad. Kanske även trångsynt eller intolerant. 
    Vad är det avvikande från? Normen såklart. Det är väl inte så svårt att förstå?

    Människor med fetischer är inte öppensinnade. En öppensinnad person är vidsynt nog att se helhetsbilden och snurrar inte in sig på specifika detaljer. 
  • Auditanne
    Pussan skrev 2024-02-20 23:28:42 följande:
    En öppensinnad person är vidsynt nog att se att olika människor kan tända på olia saker. Alla följer inte normen, de är inte mindre värda för det.
    Nej. En vidsynt och intelligent person snöar inte in sig på detaljer utan ser helhetsperspektiv. Såväl i rena intelligenstest som i sängkammaren.

    Insnöade hjärnor snöar in sig på detaljer. Det säger sig självt. 
  • Auditanne
    Tukt skrev 2024-02-20 23:27:24 följande:
    Du drar mycket egenpåhittade slutsatser i kväll ser jag. Bara det där med att en fetischist inte kan vara öppensinnad, för att den bryr sig om sitt "objekt"...
    Att vara öppensinnad handlar om att vara öppen för en rad olika saker. Men kan man ha två saker i huvudet samtidigt ska kan man vara både öppen för olika intryck OCH, fokuserad på sin fetisch. Ja det är ju det som skiljer en autist och en fetischist.
    Nej, det gör jag verkligen inte. Nej, att ha en fetisch ÄR att vara fixerad vid specifika detaljer och inte uppskatta den hela människan lika mycket för allt. 

    Skulle själv aldrig dejta en fetischist av den anledningen. Vill bli lika uppskattad för ögonen som för bröst, ben och andra sexuella delar av kroppen. Få människor ser något sexuellt i svettiga fötter med korvfingrar (tår) förövrigt. 
  • Auditanne
    Pussan skrev 2024-02-21 16:24:15 följande:
    Det har ju ingen som helst betydelse om det är få människor ser något sexuellt i detta. De som gör det de gör det. Varför ska du pracka på dem dina normer?
    Låt alla människor vara som de är så blir det bäst för alla.

    Och jag kan av många års erfarenhet säga att så få är det inte som ser något sexuellt i kvinnliga fötter i sexiga skor. 
    Därför att detta är precis vad avvikande människor försöker göra härinne. Pracka på oss med en frisk sexualitet era osmakliga fetischtrådar. Det är ni som försöker framställa era egna perversiteter som något normalt samtidigt som ni själva dömer oss med en normal syn på sex som "tråkiga", "religiösa" och annat verklighetsfrånvänt trams. 

    Det finns särskilda forum för folk som vill uppmuntra dessa böjelser och Familjeliv är inte ett av dem. 

    Och jo, det är en minoritet av folket som har dessa fetischer där de flesta tillhör gruppen HBTQ vilken i sin tur också är en mycket liten minoritet. Precis som kan läsas i bifogad länk i inlägget ovanför mina senaste. 
  • Auditanne
    Tukt skrev 2024-02-21 07:36:34 följande:
    För att säga sig inte vara fetischist, vet du förvånansvärt mycket om hur fetischister är och tänker.
    Det finns ett annat svenskt ord för det. Fördomsfull. 
    Det handlar om vanlig ordförståelse då jag vet vad ordet fetisch faktiskt betyder.

    Och dessutom kan jag också grunderna i neuropsykiatriska funktionshinder då jag läst lite i detta. Sen är det bara att lägga ihop ett plus ett.

    Trams. Jag är inte mer fördomsfull än fetischister som även de uttryckt sig föraktfullt mot allt som är sunt och normalt i sexväg. 
  • Auditanne
    Tukt skrev 2024-03-02 10:14:18 följande:
    Vad i ordet "fetisch" som du säger dig förstå, kopplar du till autism?
    Redan förklarat detta. Fixeringen vid detaljer som autister vanligen har En fetisch är en detalj och representerar inte helheten. 
  • Auditanne
    Pussan skrev 2024-03-02 23:40:35 följande:
    Det går inte att diskutera med dig. Jag skriver ¨Låt alla människor vara som de är så blir det bäst för alla¨
    och då svarar du att ¨avvikande människor försöker......pracka på oss med en frisk sexualitet era osmakliga fetischtrådar¨

    Du läser alltså inte ens vad jag skriver innan du angriper.

    Slutdiskuterat för min del. 
    Bra. Du begriper ju inget du heller. Att folk är olika innebär inte att vissa sjuka perversiteter ska framställas som något normalt när de inte är detta och i värsta fall kan vara skadliga för kropp eller sinne.
  • Auditanne
    Pussan skrev 2024-03-24 22:51:54 följande:
    Jag har inte insett det innan, men du är ju riktigt rolig.
    Skadligt för kropp och sinne... att fixa med mina fötter.... SkrikandesSkrikandesSkrikandes ja, jag hoppas att de som har gjort det inte har fått läggas in på psyket efteråt....
    Det är snarare du som är rolig med din usla ordtolkning. 

    Jag pratade om osunda fixeringar vid specifika kroppsdelar. Inte om att "fixa med fötter". Detta gör typ alla. Kallas för vanlig fotvård. 

    Ingen normal människa uppskattar folk med fetischer. Ni är en minoritet och ni kommer att få problem med att hitta en partner som accepterar en skev sexualitet.

    Istället för att uppmuntra varandra till dessa störda fetischer genom alla trådar på forumet så vore det mer konstruktivt att söka hjälp för dem. 
  • Auditanne
    Pussan skrev 2024-03-29 16:41:10 följande:
    När jag skriver om de som har fixat med mina fötter så syftar jag föstås inte på vanlig fotvård, utan de som har smekt dem, pussat på dem, slickat dem osv. 
    Däremot dömer jag inte människor som har en annan uppfattning än jag har. Tilll skillnad från dig. 
    Det är dock inte ett normalt beteende och de flesta kvinnor lär vilja ha en man som uppskattar helheten av dem och inte specifika detaljer likt fötter.

    Och du nämnde inte några andra personer utan sa bara "fixa med mina fötter" så. Du var otydlig, snarare än att jag skulle ha missförstått.
  • Auditanne
    Pussan skrev 2024-04-05 23:38:13 följande:
    Javisst. Jag har inte skrivit någonstans att du har missförstått. Jag förtydligade vad jag menade, ifall det var otydligt. (Fast rubriken på tråden är i o f s ¨Vad orsakar fotfetischism/fotkink?¨)

    Men vet du vad? Jag skiter fullständigt i vad som är ¨normalt beteende¨. 
    Vilket gör att du får svårare att hitta en normal partner, vilket de flesta människor är. Men whatever, det är ditt liv och inte mitt. 
  • Auditanne
    Anonym (Gltlgölkd) skrev 2024-04-03 20:59:18 följande:

    Du verkar ha snöat in på att personer med fotfetischism enbart skulle se fötterna och inte helheten. Utan att för den skull kunna uttala mig å alla fotfetischisters vägnar, kan jag som manlig, heterosexuell man som uppskattar tjejers fötter berätta att jag definitivt attraheras av hela tjejen och inte enbart hennes fötter.


    Fötterna måste sitta på en tjej jag finner attraktiv och sexig och kan alltså inte vara vilka fötter som helst. En oattraktiv tjejs (subjektivt, förstås) fötter går exempelvis helt bort. Så glöm det där att jag enbart skulle uppskatta fötterna, då en tjej för mig är en helhet med både yttre och inre egenskaper som kan vara tilldragande eller mindre tilldragande.

    Sedan förstår jag inte heller behovet att döma ut andras sexuella preferenser så länge som dessa inte påtvingas en. Det finns massvis med sexuella varianter som är helt ointressanta för just mig, men så länge det handlar om frivilliga handlingar vuxna människor emellan kan jag inte se att jag behöver helt döma ut vad de går i gång på. Visst, det finns sådant som är direkt avtändande för mig, men det innebär inte att jag dömer ut att andra går i gång på det.
    Live and let live är väl lite min devis där.


    Det är snarare du som inte verkar förstå innebörden av ordet "fetisch". Det handlar om ett särskilt intresse för en särskild kroppsdel eller sexuell aktivitet. Detta i sig betyder att andra saker blir mindre viktiga. I annat fall så förlorar ordet sin innebörd och det handlar inte längre om en fetisch.

    Fast grejen är just att en del av er med sexuellt avvikande beteende försöker pådyvla andra er egen livsstil genom att skriva noveller om det härinne.

    Samt försöker övertala oss normala att det är VI som är konstiga, inskränkta, "kristna" och annat dumsnack bara för vi är sunda och inte har lust att ägna oss åt en massa störda beteenden. Sluta med detta om ni inte vill ha mera mothugg. Och respektera att detta är fel forum att äckla sig på med obscena utsagor om ens egna fetischer.
  • Auditanne
    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-04-19 11:15:34 följande:
    ...eller så slutar du läsa i trådar som du upplever provocerande så är ditt problem löst!
    Ha det bra.
    Nej. Jag anmäler alla trådar som inte är i enlighet med de regler som finns härinne. Nån ordning får det allt vara härinne. Detta är en familjevänlig plats och det får man ta hänsyn till som medlem.
Svar på tråden Vad orsakar fotfetischism/fotkink?