• Anonym (Medicin)

Medicin mot ångest/gad

Har testat sertralin men gav för mkt biverkningar som inte gav med sig.
    vad finns det mer för mediciner mot gad/ångest? 

önskar endast svar på frågan.
    andravtips o dyl undanbedes.

• Svar på tråden Medicin mot ångest/gad
  • Anonym (Nej)

Nej, egentligen inte. Det är SSRI som skrivs ut. Finns även SNRI, men det ger ännu värre biverkningar.

• Anonym (Medicin)
    Anonym (Nej) skrev 2024-02-09 19:45:25 följande:

Nej, egentligen inte. Det är SSRI som skrivs ut. Finns även SNRI, men det ger ännu värre biverkningar.

Tycker jag blir så konstig av ssri. Vet inte men får en konstig känsla i huvudet av dom 🤔 
    men känns som jag inte har nåt alternativ då jag måste ha nåt för ångesten då den är helt outhärdli :(
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Medicin) skrev 2024-02-09 19:54:09 följande:
    Tycker jag blir så konstig av ssri. Vet inte men får en konstig känsla i huvudet av dom 🤔 
    men känns som jag inte har nåt alternativ då jag måste ha nåt för ångesten då den är helt outhärdli :(
    Ja, jag håller med Det var väldigt obehagligt i huvudet när jag tog dem. För att inte tala om utsättningssymtomen. Vidrigt. Man får väl tyvärr göra en avvägning om vad som är värst tyvärr.
  • Anonym (Medicin)
    Anonym (Nej) skrev 2024-02-09 20:04:05 följande:
    Ja, jag håller med Det var väldigt obehagligt i huvudet när jag tog dem. För att inte tala om utsättningssymtomen. Vidrigt. Man får väl tyvärr göra en avvägning om vad som är värst tyvärr.
    Hur länge åt du escitalopram?
    äter du nån medicin idag? Vad lider du av?
  • Anonym (Quetiapin)

Så heter medicinen jag får fast jag har nog stavat den fel. Det är egentligen en psykosmedicin men jag tror den dämpar min ångest en del med. Eller åtminstone att jag mer sällan får ångest. Jag tycker den även dämpar mitt ältande av olika katastrofscenarior som inte hänt men som skulle kanske kunna hända och hur det då hade känts om det hände. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Medicin) skrev 2024-02-09 20:16:26 följande:
    Hur länge åt du escitalopram?
    äter du nån medicin idag? Vad lider du av?
    Testade olika typer under ungefär tre år.
    Nej, idag tar jag inget. Har dock Mirtazapine utskrivet, men tar inte det, då det bara gör att jag somnar och är så dåsig att jag inte fungerar dagen efter.
    Jag har kraftig ångest och OCD (tvångssyndrom).
  • Anonym (Medicin)
    Anonym (Quetiapin) skrev 2024-02-09 20:21:42 följande:

Så heter medicinen jag får fast jag har nog stavat den fel. Det är egentligen en psykosmedicin men jag tror den dämpar min ångest en del med. Eller åtminstone att jag mer sällan får ångest. Jag tycker den även dämpar mitt ältande av olika katastrofscenarior som inte hänt men som skulle kanske kunna hända och hur det då hade känts om det hände. 

Hur stor dos quetiapin tar du? 

tar du den snabbverkande? Eller depot? tar du den morgon eller kväll?

jag har testat den en gång men vill minnas att det kröp i benen av det? så vågade inte fortsätta. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Medicin) skrev 2024-02-09 20:41:42 följande:

Hur stor dos quetiapin tar du? 

tar du den snabbverkande? Eller depot? tar du den morgon eller kväll?

jag har testat den en gång men vill minnas att det kröp i benen av det? så vågade inte fortsätta. 

Jag tar inget alls. De få gånger jag testade tog jag på kvällen (15 mg) och den verkade inom tio minuter (alltså fick mig att somna).

• Anonym (Medicin)
    Anonym (Nej) skrev 2024-02-09 20:44:44 följande:
    Jag tar inget alls. De få gånger jag testade tog jag på kvällen (15 mg) och den verkade inom tio minuter (alltså fick mig att somna).
    Va?

frågan var inte riktad till dig.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Medicin) skrev 2024-02-09 20:50:49 följande:
    Va?

frågan var inte riktad till dig.
    Men sorry, herre gud!
Svar på tråden Medicin mot ångest/gad