Inlägg från: Anonym (Ful kan du va) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ful kan du va)

Vad heter barnen på förskolorna i Stockholm?

Anonym (Fula namn) skrev 2024-02-13 09:55:28 följande:
    Gunnar är ett hemskt namn, tycker jag.
    Min son heter Gunnar. Älskar namnet.

Du kan vara ful.
  • Anonym (Ful kan du va)

Nästan alla små bebisar jag känner har namn som också förekommer frekvent bland dödsannonser. Det är ju så namn funkar, cykliska.

Det som skulle sticka ut här vore nann som typ Stefan, Henrik, Pontus, Therese eller Maria på en bebis.

• Anonym (Ful kan du va)
    Anonym (Fula namn) skrev 2024-02-13 12:50:21 följande:
    Så klart att någon blir kränkt för att jag tycker att hens barns namn är fult.

Du har ju ingen aning om hur jag ser ut.
    Inte kränkt men det är ett så sjukt tråkigt sätt att skriva det på som du har.
  • Anonym (Ful kan du va)
    Anonym (Fula namn) skrev 2024-02-13 12:50:21 följande:
    Så klart att någon blir kränkt för att jag tycker att hens barns namn är fult.

Du har ju ingen aning om hur jag ser ut.
    Och ful kan man vara i sättet, inte bara utseendet.
  • Anonym (Ful kan du va)
    Anonym skrev 2024-02-13 17:55:01 följande:
    Det finns säkert namn som du tycker är fula också.
    Gunnar har jag inte sån aversion mot då ett av mina barn heter det i tredjenamn, efter en släkting. Fast vackert är det då inte.Cool
    Fast jag säger det inte, eftersom det absolut inte ger nåt positivt att säga. Det sårar bara. Det är ju bara en tycke och smakgrej men framställs ofta som en sanning.

Hur svårt är det att hålla inne med en del kommentarer egentligen? Eller är ni såna som går fram till en kollega med och säger att ni tycker hennes tröja var ful?
  • Anonym (Ful kan du va)
    Anonym (Fula namn) skrev 2024-02-13 18:30:10 följande:
    Jag är bara ärlig. Den här tråden handlar inte om att vara finkänslig kring andras barns namn.
    Den här tråden handlar inte heller om man tycker namn är fina eller fula, eller hur?

Och du kallar det ärligt, jag kallar det burdust och elakt.
  • Anonym (Ful kan du va)
    Anonym (Fula namn) skrev 2024-02-13 19:32:10 följande:
    Jag framställde det inte som en sanning. Jag lade till ?tycker jag? efter. Men oavsett så fattar ju alla att vilka namn som är vackra resp. fula är en smakgrej. Man skulle ju bli helt deprimerad om man lät sig påverkas av hur många som sannolikt tycker att ens barn har fula namn, eftersom folk ju har olika smak.

Nej, jag skulle aldrig gå fram till en kollega och säga att hens tröja är ful. Vad jag minns så sa jag inte heller specifikt till dig att ditt barns namn är fult. Det var du själv som berättade att ditt barn hette Gunnar, efter att jag sa vad jag tyckte om det namnet. Det är skillnad mellan att vid fikabordet säga ?Jag tycker magtröjor är så fula?, och att gå fram till en kollega och säga ?Vilken ful magtröja du har?.

Anonym (Fula namn) skrev 2024-02-13 19:32:10 följande:
    Jag framställde det inte som en sanning. Jag lade till ?tycker jag? efter. Men oavsett så fattar ju alla att vilka namn som är vackra resp. fula är en smakgrej. Man skulle ju bli helt deprimerad om man lät sig påverkas av hur många som sannolikt tycker att ens barn har fula namn, eftersom folk ju har olika smak.

Nej, jag skulle aldrig gå fram till en kollega och säga att hens tröja är ful. Vad jag minns så sa jag inte heller specifikt till dig att ditt barns namn är fult. Det var du själv som berättade att ditt barn hette Gunnar, efter att jag sa vad jag tyckte om det namnet. Det är skillnad mellan att vid fikabordet säga ?Jag tycker magtröjor är så fula?, och att gå fram till en kollega och säga ?Vilken ful magtröja du har?.
    Tråden handlar ju nu inte ens om vad man anser om namn så det blir ju en grymt onödig vinkling på den.
  • Anonym (Ful kan du va)
    Anonym skrev 2024-02-13 22:27:47 följande:
    Om någon frågar så ger jag ett ärligt svar.
    Tål du inte svaret så ställ inte frågan.
    Obs, vet att du inte frågade vad vi tycker om "Gunnar". Dock frågade du om tröjan.
    Fast det där är ett rent tramsigt försvar för att få vara elak. Man är inte rak eller ärlig, msn är bara elak.

Och nä, jag stllde intr frågan utan det kom ju uop i tråden, vsrför jag reagerade eftersom det inte var trådens poång stt bedöma namn.
  • Anonym (Ful kan du va)
    Anonym skrev 2024-02-14 08:44:45 följande:
    Bara för "att" kan jag berätta att jag hade en brevvän när jag var barn, tidigt 70-tal, som hetter Nova-Li. Hennes syster hetter Ylva-Li.

Var inte vanligt då men dock existerande.
    Ändå rätt i tiden när Astrid Lindgrens bok allra käraste syster med en Ylva-Li ju kom i bilderboksversion då!
Svar på tråden Vad heter barnen på förskolorna i Stockholm?