Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Blir galen på min familj

Bra att du inte tar åt dig lika mycket längre och att du omger dig med människor som du mår bra av!

Tror att den rätta strategin är att fokusera på det som är bra i livet.
    Ordspråket om att man inte kan ändra på andra är ju väldigt sant. Man kan berätta vad man känner och tycker (men det är ju inte säkert att personen ändrar sig ändå), man kan avsluta relationen eller välja mellanvägen. Där man bestämmer sig för var ens gränser går och vad man ställer upp på. Och sen inte ha andra förväntningar och inte lägga energi på att irritera sig. Helt enkelt ta saken i egna händer och vara den som sitter i förarsätet i sitt eget liv.

Tror att risken då är mindre att man blir ledsen och besviken.
    I ditt fall vet du ju logiskt att du inte gör något fel mot varken mamman eller sonen, men ändå blir du besviken och ledsen. Så är det ju ofta att känslorna överstyr logiken. Gäller att försöka jobba med sitt förhållningssätt och vara trygg i att man gör det som är rätt (mot sig själv och även rimligt mot andra).

• Anonym (Mia)
    Anonym (Igenkänningen) skrev 2024-02-11 14:36:11 följande:

Igenkänning på att vara en som ger och inte får. Jag är slltid den som finns. den som fixar, kramar om, lyssnar, skickar meddelanden, pysslar om, ställer upp. När folk mår dåligt öppnar jag min dörr, åker förbi med mat, och finns.

När jag mår dåligt är det tyst. Från alla håll. Jag har nästan kraschat av trötthet på sistone efter en graviditet och trötthet efter. Min man kan då gå upp och bara göra frukost åt sig, så jag får gå upp på helgen och fixa till mig och barnen trots att jag inte sovit. Säger jag att jag mår dåligt så säger han bara att jag väl får gå och prata med nån då och att jag verkar instabil. Pratar jag med annan släkt så får jag ofta bara höra att allt är självförvållat. 
    Köper jag något åt mig själv får jag ofta en pik över att det ju var onödigt. 

Det här att vara den som ger och som intenkan få är mentalt belastande i längden.

Du har säkert problem med att du bara ger, men jag undrar mer varför du valt ett sånt ego till pappa till dina barn?? 

Det kanske låter hårt, men när inte ens den man valt att dela sitt liv med ger något, då har man stora problem.

När det gäller övriga runt om en får man skaffa sig ett förhållningssätt, lära sig att sätta gränser. Du har ett eget ansvar över ditt mående och din lycka och du kan inte tvinga andra att ändra sig hur gärna du än vill. Det finns garanterat människor som skulle uppskatta dig och ge tillbaka. Fokusera på att söka upp dem istället och fokusera mer på dig själv.

Förutom möjligen barn har man inga förpliktelser mot andra, inte ens föräldrar eller syskon, om man inte känner att man får något  tillbaka. DU är värd mer!

Men börja med att tag i relationen till din man....  
Svar på tråden Blir galen på min familj