• Anonym (Help)

Stalker

Jag är en kvinna I sena 20års åldern. För några veckor sedan skrev jag med en man vi kan kalla Carlos. Han skickade bilder som jag sedan förstod var gamla foton. Han sa att han var 45 men i verkligheten är Han 66 år. Jag avslutade "relationen" men han har inre accepterat detta.
    Han kontaktar mig dagligen via olika konton på sociala medier. Han har även kört hem till mig vid två tillfällen. Första gången så stod han och knackade hårdhänt på min dörr och fönster och ropade mitt namn men jag öppnade inte, i postlådan lämnade han ett brev att han älskar mig och vill vara min vän.

Sista gången han körde hem till mig så var jag utanför mitt hem och han såg då mig. Jag fick panik och började gå därifrån och han gick efter mig en lång bit. Tillslut började han ropa på mig och då stannade jag och bad han att dra, att jag inte ville prata osv. Sen fortsatte jag snabbt gå därifrån, jag gömde mig och försökte komma undan. Efter en halvtimme när jag fortfarande var ute och inte vågade gå hem så ringde jag en kompis och hennes pappa kom och plockade upp mig i bilen och följde mig hem. När vi kom hem så såg vi att Carlos fortfarande var kvar utanför mig och väntade. Jag var så rädd. Min kompis pappa var på väg ut till honom men då så hoppa Carlos in i bilen och körde iväg. Detta var för cirka 5 dagar sedan.
    Jag har inte gett honom min adress utan den har han själv letat upp. Han har letat upp min nummer och ringt till mig och alla på mitt abonnemang så jag har blivit tvungen att byta nummer till alla. Han har inte mitt nya nummer.
    Vad kan jag göra? Jag är rädd att han ska skada mig, mörda mig eller nåt..
  • Svar på tråden Stalker
  • Lynx123

Polisanmäl. Informera även alla i din närhet, inklusive grannar.

• Anonym (Yvonne)

Ja, visa en bild på personen till dina grannar och vänner så det vet vem det är. Stalkers kan försöka lära känna någon i din närhet eller någon bekant bara för att kunna komma närmare och få tag i information den kan använda sig av. 
    Kolla så inte han spårar din gps i telefonen och ta bort så han inte kan se något på dina sociala medier. 

• Anonym (Help)

Han fortsätter att hitta sätt att kontakta mig på. Ja polisen är kontaktad men de sa att de inte kan göra något för att han inte begått något brott mot mig än Gråter
    Han skickar bilder på pengar och säger att han betalar mig för att få träffa mig, att han önskar att få ha 6 med mig då han inte rört en kvinna på många år. Det är så obehagligt. 
    Jag har gjort som ni skrev, har informerat några grannar samt tagit bild på hans bil och regnummer och visat. Så dom hjälper till att hålla koll.

• Anonym (Yvonne)

Skriv till honom att du aldrig vill bli kontaktad igen och att du kommer anmäla honom för ofredande om han gör det igen. 
    Printscreena och gör en polisanmälan för ofredande/sexuella trakasserier. 
    Det kanske finns anmälningar mot honom sedan tidigare. 

• Anonym (KittyKat)
    nyheter24.se/nyheter/forskning/882526-experten-ar-du-utsatt-for-en-stalker-det-har-bor-du-gora

1.Ta aldrig kontakt med stalkern

All form av kontaktbesvarande tolkas som en vilja att ha kontakt. Var konsekvent, även om det är svårt, och svara inte på något av stalkers försök till kontakt. Det är det mest effektiva sättet att få dem att sluta, säger Strand till Nyheter24.

2. Dokumentera stalkingen och dina känslor

Skriv ner hur du känner när stalkern försöker kontakta dig. Många har en tendens att bagatellisera sin egen reaktion och tänka "det där var ju inte så farligt, varför reagerade jag så starkt för?" trots att när det hände kände de ett väldigt starkt obehag eller en stark rädsla. Det behöver inte ens handla om hot eller liknande, bara ett enkelt "hej" kan få folk att bli livrädda och stänga in sig i flera dagar.

Det är också viktigt att dokumentera exempelvis brev, meddelanden, sms eller samtalsloggar från stalkern så det kan användas som bevis i en eventuell polisutredning.

3. Prata med någon

Prata med någon om vad som händer och hur du upplever det. De flesta människor vill oftast stödja dig så fort de blir medvetna om vad du är utsatt för. Och även om det inte känns som det är en så stor grej kan det vara en väldigt stor grej för den som är utsatt och det brukar folk förstå.

4. Anmäl till polisen

Susanne poängterar också att det är viktigt att komma ihåg att stalking är en brottslig gärning och att det ofta inte är något den utsatte kan lösa på egen hand. Därför är det viktigt att göra en polisanmälan för att få hjälp och stöd.

• Anonym (Yvonne)

Hur kom du i kontakt med personen från början?
    Jag har läst någonstans att bli stalkad så är det oftast av en expartner,kollega eller vän det oftast rör sig om.
    Och att det oftast grundar sig i svartsjuka eller avundsjuka.
    Men det finns väl olika varianter, någon som blir kär och besatt som det låter som din stalker är. 
    Och Stalkers målar upp en fantasi bild om att kärleken är besvarad. Och om han inte får sin vilja igenom kommer han bryta ner dig i tron om att du ska bli hans även om han skadar dig. Den värsta stalker typen är den som går så långt att använda våld och våldta sina offer bland annat för att i dens skalle är du hans. 
    För att bli av med en stalker måste man antingen flytta eller så måste dem dö om inte polisen får fast dem.

• Anonym (Help)
    Anonym (KittyKat) skrev 2024-02-11 18:28:34 följande:
    nyheter24.se/nyheter/forskning/882526-experten-ar-du-utsatt-for-en-stalker-det-har-bor-du-gora

1.Ta aldrig kontakt med stalkern

All form av kontaktbesvarande tolkas som en vilja att ha kontakt. Var konsekvent, även om det är svårt, och svara inte på något av stalkers försök till kontakt. Det är det mest effektiva sättet att få dem att sluta, säger Strand till Nyheter24.

2. Dokumentera stalkingen och dina känslor

Skriv ner hur du känner när stalkern försöker kontakta dig. Många har en tendens att bagatellisera sin egen reaktion och tänka "det där var ju inte så farligt, varför reagerade jag så starkt för?" trots att när det hände kände de ett väldigt starkt obehag eller en stark rädsla. Det behöver inte ens handla om hot eller liknande, bara ett enkelt "hej" kan få folk att bli livrädda och stänga in sig i flera dagar.

Det är också viktigt att dokumentera exempelvis brev, meddelanden, sms eller samtalsloggar från stalkern så det kan användas som bevis i en eventuell polisutredning.

3. Prata med någon

Prata med någon om vad som händer och hur du upplever det. De flesta människor vill oftast stödja dig så fort de blir medvetna om vad du är utsatt för. Och även om det inte känns som det är en så stor grej kan det vara en väldigt stor grej för den som är utsatt och det brukar folk förstå.

4. Anmäl till polisen

Susanne poängterar också att det är viktigt att komma ihåg att stalking är en brottslig gärning och att det ofta inte är något den utsatte kan lösa på egen hand. Därför är det viktigt att göra en polisanmälan för att få hjälp och stöd.

Tack det var hjälpsamt!
  • Anonym (Help)
    Anonym (Yvonne) skrev 2024-02-11 18:59:36 följande:

Hur kom du i kontakt med personen från början?
    Jag har läst någonstans att bli stalkad så är det oftast av en expartner,kollega eller vän det oftast rör sig om.
    Och att det oftast grundar sig i svartsjuka eller avundsjuka.
    Men det finns väl olika varianter, någon som blir kär och besatt som det låter som din stalker är. 
    Och Stalkers målar upp en fantasi bild om att kärleken är besvarad. Och om han inte får sin vilja igenom kommer han bryta ner dig i tron om att du ska bli hans även om han skadar dig. Den värsta stalker typen är den som går så långt att använda våld och våldta sina offer bland annat för att i dens skalle är du hans. 
    För att bli av med en stalker måste man antingen flytta eller så måste dem dö om inte polisen får fast dem.

Vi började skriva med varann och han utgav sig vara någon annan än den han är. Ljög om ålder och ljög om utseende. Men innan jag ens visste om att han ljög om allt så avslutade jag relationen. Jag har aldrig träffat han, bara skrivit. Jag får känslan av att han är besatt, han skriver och skriver låånga meddelanden. Han skriver att han förlåter mig för att jag har ljugit och fört honom bakom ljuset, han skriver att han älskar mig och vill vara min vän. 
    Enda gången jag har träffat på honom är ju när han fysiskt tagit sig hem till mig och försökt leta upp mig, han jagade mig utomhus. Är verkligen rädd.
    Efter den gången han letade upp mig utomhus så skrev han sedan på kvällen och skämtade, ungefär så här skrev han "jag som tog med mig buntband och silvertejp, haha det måste ha sett otroligt konstigt ut men jag skulle bara tejpa upp ett brev på din dörr, inget annat".
    Jag svarar inte på något han skriver men han ger sig ju inte, de ramlar in säkert 4-5 långa meddelanden varje dag.
  • Agda90

Jag reagerar på att polisen säger att han inte har begått något brott. Det har han väl gjort?
    Räknas inte inviterna till 6 som sexuellt ofredande? Eller tänker jag fel?

Polisanmäl VARJE tillfälle även om det är jobbigt. Ge dig inte på den biten!
    Påminn grannar oh vänner om att han fortfarande stalkar dig med jämna mellanrum så att de inte glömmer. 

Har du ett larm hemma? Om inte så är det läge att skaffa ett. 
    De larm som vi har haft och har kan man med en knapptryckning prata med larmcentralen. Det finns larm med fjärrkontroller så att man inte behöver rusa till panelen som sitter vid ytterdörren. 

• Anonym (Olivia)

Polisanmäl varje kontaktförsök han gör. Det han gör är olagligt och heter på juridiskt språk stalkning. Lagen om stalkning är relativt ny. Polisen du pratade med var uppenbarligen inte insatt. Fortsätt anmäla! 

Rådet om att berätta för folk omkring dig tycker jag var bra. En kompis till mig var utsatt på nästan exakt samma sätt som du. Vid något tillfälle fick hon till och med hjälp av främlingar (han följde efter henne på stan och hon bad om hjälp i en butik). Ta hjälp av alla du kan. De kan också fungera som vittnen i ett senare skede. Tex om dina grannar fotograferar honom utanför din bostad. 

• Anonym (Liv)

Jag har själv haft en stalker liknande din. I mitt fall var det en kompis som blev kär i mig och som först inte kunde acceptera att jag inte besvarade hans känslor, och sen inte kunde acceptera att jag inte längre ville ha med honom att göra efter att han gång på gång klivit över mina gränser.

Det pågick i flera år och det var fruktansvärt nedbrytande psykiskt. Tyvärr är min och många andras erfarenhet att det är svårt att få rättsväsendet att reagera. Min stalker sa att han skulle ta livet av sig om jag inte älskade honom, samt att om jag inte hörde av mig snart skulle han "vidta åtgärder som inte blir trevliga för dig". Inte ens detta tyckte polisen var hot.

Hursomhelst ansökte jag om kontaktförbud, varpå han till slut blev polisförhörd. Kontaktförbudet gick inte igenom (faktiskt citat: "han har inte stört dig tillräckligt"). Men jag tror att det skrämde honom att bli kallad till förhör, för sedan dess har det varit helt tyst.

Det enda råd jag kan ge dig är att dokumentera alla störningsmoment, om du har möjlighet. Anteckna datum och klockslag för när han stått hemma hos dig, skärmdumpa meddelanden och telefonsamtal etc. Skärmdumpa också om du någon gång skrivit att "jag vill inte ha kontakt med dig". Och anmäl allt som ofredanden. 

Och bemöt honom med fullständig tystnad.

• Anonym (Olivia)
    Agda90 skrev 2024-02-13 08:42:17 följande:

Jag reagerar på att polisen säger att han inte har begått något brott. Det har han väl gjort?
    Räknas inte inviterna till 6 som sexuellt ofredande? Eller tänker jag fel?

Håller med! Jag blir faktiskt riktigt arg av att läsa att de sagt så till TS eftersom det TS blir utsatt för är klockren stalkning - förbjudet enligt lag sedan 2011. Straffet är böter eller fängelse upp till ett år. 

Från Polisen: Stalkning är ett vidare begrepp som innefattar både brottsliga handlingar och handlingar som den utsatta personen uppfattar som störande, kränkande eller skrämmande, men som inte är brott enligt svensk lag.

Med stalkning menas även att någon systematiskt förföljer, kartlägger och smyger sig på den utsatta personen.

• Anonym (.)
    Anonym (Help) skrev 2024-02-11 15:00:11 följande:

Han fortsätter att hitta sätt att kontakta mig på. Ja polisen är kontaktad men de sa att de inte kan göra något för att han inte begått något brott mot mig än  // Gråter
    Han skickar bilder på pengar och säger att han betalar mig för att få träffa mig, att han önskar att få ha 6 med mig då han inte rört en kvinna på många år. Det är så obehagligt. 
    Jag har gjort som ni skrev, har informerat några grannar samt tagit bild på hans bil och regnummer och visat. Så dom hjälper till att hålla koll.

Kräv så mycket pengar att du vet att han inte kan betala.
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (.) skrev 2024-02-13 16:42:23 följande:
    Kräv så mycket pengar att du vet att han inte kan betala.

För Guds skull NEJ! 

TS, du ska inte säga eller skriva något alls till din stalker, bara polisanmäla, varje gång. 

Svar på tråden Stalker