Stalker
Jag har själv haft en stalker liknande din. I mitt fall var det en kompis som blev kär i mig och som först inte kunde acceptera att jag inte besvarade hans känslor, och sen inte kunde acceptera att jag inte längre ville ha med honom att göra efter att han gång på gång klivit över mina gränser.
Det pågick i flera år och det var fruktansvärt nedbrytande psykiskt. Tyvärr är min och många andras erfarenhet att det är svårt att få rättsväsendet att reagera. Min stalker sa att han skulle ta livet av sig om jag inte älskade honom, samt att om jag inte hörde av mig snart skulle han "vidta åtgärder som inte blir trevliga för dig". Inte ens detta tyckte polisen var hot.
Hursomhelst ansökte jag om kontaktförbud, varpå han till slut blev polisförhörd. Kontaktförbudet gick inte igenom (faktiskt citat: "han har inte stört dig tillräckligt"). Men jag tror att det skrämde honom att bli kallad till förhör, för sedan dess har det varit helt tyst.
Det enda råd jag kan ge dig är att dokumentera alla störningsmoment, om du har möjlighet. Anteckna datum och klockslag för när han stått hemma hos dig, skärmdumpa meddelanden och telefonsamtal etc. Skärmdumpa också om du någon gång skrivit att "jag vill inte ha kontakt med dig". Och anmäl allt som ofredanden.
Och bemöt honom med fullständig tystnad.