Speltid för 9 åring
Så hemskt!! Har inga egna barn så jag kan tyvärr inte relatera till just denna situation.
Däremot kan jag själv som vuxen relatera till beroendet och vad det gör med en, även om det inte handlade om spelberoende för min del. Jag tycker dock alla såna här typer av beroenden går hand i hand med hur de förvränger verklighetsuppfattningen och bortfall av närvaro. Därför känner jag mycket väl igen din sons reaktioner och humör. Jag dämpade min ångest och med tiden samlades känslor på hög som blev tydliga när någon utifrån liksom störde min koncentration. Det var hemskt för alla!
Egentligen borde inte barn alls vistas vid skärmar eftersom dess påverkan stör deras utvecklingsprocess. De är ej ännu kapabla till att kunna ta egna beslut och resonera kring vad som sker. De är ej heller kapabla till att kunna resonera kring vad som är bra och dåligt för belöningssystemet.
Samma sak sker därför här med din son med att han blir sur och tvär på grund av att han inte har något medel för att kunna hålla sina känslor på plats.
Hittade denna sida, där man även kan ses via videosamtal:
https://lavendla.se/terapi/beroende/dataspelsberoende/
Jag tror tyvärr inte du ensam kan försöka rå bot på denna situation när inte ens din man är medveten om hur illa det är.
Önskar Dig all kraft och lycka till! 💚