• Anonym (Feber)

Hur mkt hjälp får ni av era sambos?

Hej, 
    Bara undrar hur mycket hjälp av era sambos ni får med hemmet och barnen vid sjukdom? 

Jag har bihåleinflammation och öroninflammation just nu och känner mig inte helt kry. Blir tungandad bara av att gå uppför trappan och febrig så skulle så gärna vilja vila, men jag har ju heller inte energin att motta allt skrik och bråk från min sambo för han tycker jag gör för lite.
    Jag tog hela nattpasset med bebis och tvååring, som jag så alltid gör, men sen fick han ta frukost och tiden efter frukost och nu är han förbannad över det. jag förstår att det är tungt att va med både en 2-åring och en 9-månaders men jag gör ju det jämt annars, är det verkligen för mycket begärt att han ska dra det tunga lastet idag?

• Svar på tråden Hur mkt hjälp får ni av era sambos?
  • Anonym (Fia)

Jag tror du vet svaret egentligen. Varför har ni fastnat i en sån skev uppdelning?

• Lonken

Din sambo är ett egoistiskt rövh*l som inte förtjänar att ha familj. Är min sambo sjuk så är det jag som tar hand om allt så hon får vila.
    Sparka ut honom ur ditt liv!

• Anonym (RadioGaga)
    Studentpappa skrev 2024-02-11 11:37:40 följande:

Och han har du barn med för att?..

För att det inte finns fungerande män till alla kvinnor.

En del får därför nöja sig med gnälliga mansbebisar eller leva utan barn.
  • Anonym (U)

... Han skriker och bråkar med dig för att han tvingas vara pappa för en stund?

Vilket bottenskrap till man och pappa alltså. 

• Core

Vi unnar oss varandra både sjukdagar och de dagar man är slut, att bara vila. Vi hade mycket såna här bråk förr där man hela tiden ställde sysslor mot varandra, men nu ger vi utrymme för varandra.

Det dunkar göra är att fråga dig om du är tillåtande annars, ofta när jag var vrång så där grundade det sig i en känsla av att samma sak gjordes mot mig. Så det var ett arbete vi båda fick påbörja 

• FuckGoggleAskMe

Du menar alltså att han en dag såg till att hans två barn fick frukost och sedan tog hand om dem ett litet tag till? Oj, vilket hjälte!! Måste genast skicka en medalj till min egen gamle pappa, som tog hand om frukost med sina två barn varje dag i 18 år, pga att min mamma inte är någon morgonmänniska. Tror att din sambo skulle ha satsat på akvariefiskar i stället för barn.  

• SmulanFnulan

Jag hänger upp mig på ordet "hjälp".. Vaddå hjälp? Det är väl lika mkt hans hem och barn? Isåfall pratar man om ett DELAT ansvar i en välfungerande familj. Du är tillsammans med en riktig mansbebis och jag tror nog du vet svaret på dina frågor innerst inne.

• Anonym (Mia)

Han uppför sig inte ok, förstås. Ni får nog ta och prata igenom vad som är rimligt att förvänta sig av varandra när en person är sjuk. Det behöver inte vara precis jämt fördelat om båda får vad de behöver och känner att de har den stöttning och hjälp som de behöver, men det är alltid intressant att höra varför en av parterna tycker att snedfördelningen är ok och motiverad. Speciellt när den andra parten håller på att slita ut sig.

När ska han ta över föräldraledigheten med minstingen? Det brukar lösa många problem när pappan får träna upp sig lite på att vara föräldern med huvudansvar.

Annars så är det ok att ta in barnvakt eller be om hjälp när man är sjuk. Klarar pappan inte av att ta mer av sitt ansvar och avlasta så får du se till att du inte bränner ut dig genom att tex betala för en barnvakt eller be far- eller morföräldrar att hjälpa till istället.

Hoppas att du kryar på dig snart!

• Anonym (U)

För att svara på din fråga: 

Min man "hjälper" inte mig. Han är inte där som extra avlastning eller som hjälpreda när jag behöver det utan han gör lika mycket som mig. Han drar sitt strå till stacken så att säga. Han är inte en barnvakt utan han är pappa. Han är lika mycket förälder som jag. Och är jag sjuk så är han ännu mer förälder och ser till att jag får vila, för att han är mån om mig. 

Svar på tråden Hur mkt hjälp får ni av era sambos?