• Anonym (Kaviar isbjörn)

Hål i kaviartuben

Spelar ingen roll vilket märke man köper, efter ett tags användning blir det hål i den, speciellt på kanterna av den. När man trycker på tuben så kommer det ut kaviar lite här och där. Är det så svårt att göra en kaviartub som håller? Kanske skulle göras i plast istället för jag antar att det har med metallen att göra. Någon som kan ge tips på hur man gör för att det inte ska bli hål?

• Svar på tråden Hål i kaviartuben
  • Fjäril kär

Har i princip aldrig hänt mig och jag kan bara tipsa om att hantera tuben varsamt. Det kan gå hål som du beskriver om man hela tiden är där och rullar ihop tuben och plattar till den på olika sätt. Gör inte så , alls. Det kan man möjligen göra när tuben är i princip tom. Då kan man börja rulla ihop den för att få ut det sista. 

• Tecum

Vi använder Kalles och jag kan inte minnas att den gått sönder. Däremot i tuber med klister händer det emellanåt.

• Anonym (M)

Om man börjar klämma längst bak på tuben, och sedan längre och längre fram i takt med att den töms så håller den bättre. Man bör också undvika att böja den fram och tillbaka i samma veck gång på gång.

Men det kanske är lättare sagt än gjort när man har barn som fixar eget mellanmål efter skolan...

Jag tror att anledningen till att de inte är av plast är att det då sugs in luft i tuben vilket kan försämra hållbarheten.

• klyban

Låter som handhavande fel, inte heller något jag hört talas heller.

Jag trycker ut kaviar, och sen viker tuben eftersom, och ibland tar jag hjälp med en träslev eller baksidan av knivskaftet och trycker fram kaviaren från där jag ska vika.

Måste säga jag är sjukt nyfiken i hur du lyckas TS, så hur lyckas du?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.

Tack för tipsen. Jag trycker nog lite här och där på tuben, det blir som det blir. Tror inte att jag börjar längst ner och jobbar mig uppåt. Orkar inte alltid vara så strukturerad, speciellt inte på morgonen då man har bråttom. 

• Anonym (Fiskbarn)

Det måste vara hål i tuben, annars blir det svårt att pressa ut kaviaren. Normalt sitter hålet i ena ändan av tuben och är försedd med en skruvkork. 

• flygrl

Som flera andra har jag inte heller ditt problem, TS. Jag försöker klämma innehållet framåt från tubens stängda ände. En bra grej är skaffa en sån där "nyckel" eller va det kallas som man kan rulla/klämma tuben framåt med alt. en sån där tubklämmar-grej med en skåra som trycker innehållet framåt. 😉

flygrl skrev 2024-02-11 20:55:27 följande:

Som flera andra har jag inte heller ditt problem, TS. Jag försöker klämma innehållet framåt från tubens stängda ände. En bra grej är skaffa en sån där "nyckel" eller va det kallas som man kan rulla/klämma tuben framåt med alt. en sån där tubklämmar-grej med en skåra som trycker innehållet framåt. 😉

Jag tror det är nyckeln, att klämma längst ner och arbeta sig uppåt, inte att klämma mitt i. 
  • Sunflora

Det har jag aldrig varit med om, vad gör du med tuben för att det ska gå hål?

• Anonym (Vår)

Köper Kalles och det har aldrig hänt

• flygrl
    Anonym (Kaviar isbjörn) skrev 2024-02-11 21:14:01 följande:
    Jag tror det är nyckeln, att klämma längst ner och arbeta sig uppåt, inte att klämma mitt i. 
    Jo, så är det ju. Men det finns alltså hjälpmedel för enklare klämma ur tuben, dels en sån där grej av metall man kan rulla/klämma tuben och innehållet framåt med dels en grej med skåra i som man skjuter framåt över tuben och på så vis klämmer kaviaren framåt mot öppningen. Testa nåt sånt vetja så slipper du få hål i tuben. 😊
  • Anonym (f)

Också varit med om det. Eller inte kaviar men andra tuber. Ytterst frustrerande.

• Anonym (Frittsiff)
    Anonym (Kaviar isbjörn) skrev 2024-02-11 13:25:48 följande:
    Hål i kaviartuben

Spelar ingen roll vilket märke man köper, efter ett tags användning blir det hål i den, speciellt på kanterna av den. När man trycker på tuben så kommer det ut kaviar lite här och där. Är det så svårt att göra en kaviartub som håller? Kanske skulle göras i plast istället för jag antar att det har med metallen att göra. Någon som kan ge tips på hur man gör för att det inte ska bli hål?

öö Har aldrig hänt, vad fan gör du med din kaviar?

• Anonym (What?)

Trodde inte det fanns de som fortfarande åt fiskembtyom. Försvann inte kaviar på 80-talet?

• klyban
    Anonym (Kaviar isbjörn) skrev 2024-02-11 19:34:51 följande:

Tack för tipsen. Jag trycker nog lite här och där på tuben, det blir som det blir. Tror inte att jag börjar längst ner och jobbar mig uppåt. Orkar inte alltid vara så strukturerad, speciellt inte på morgonen då man har bråttom. 

Då gör du något som heter "metallutmattning", och ingen metall håller för det.
    Anonym (What?) skrev 2024-02-11 22:19:53 följande:

Trodde inte det fanns de som fortfarande åt fiskembtyom. Försvann inte kaviar på 80-talet?

ehh?
    Var nog det mest konstiga jag läst i mitt liv, varför skriver du något sånt konstigt eller försökte du vara sarkastisk?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Hål i kaviartuben