• Ida83

Problem med tårna

Jag får emellanåt problem med tårna och vet inte vad det är eller vad det beror på. Tårna svider och kliar, blir röda och lite svullna. Jag tror inte att det är fotsvamp då symtomen kan försvinna från en dag till den andra. Jag har mest problem på vintern. Jag kan även uppleva att det är lite bullig att gå när jag precis har vaknat. Även pirr och domningar. Jag har googlat men hittar inget som passar helt in. 

Någon med samma besvär eller som vet vad det är?

• Svar på tråden Problem med tårna
  • Ida83

Jag kan tillägga att jag i övrigt är helt frisk, äter bra, rör på mig, BMI ca 18. Är kvinna över 40.

• Ida83
    Lynx123 skrev 2024-02-11 15:56:14 följande:

Artros? Reumatism?

I huden? Har inga problem med lederna.
  • Anonym (K)

Vilka tår är det vi pratar om?
    Var på tårna sitter besvären?
    Några kända allergier? 

Har du någon bild på rodnaden och svullnaden.

• Ida83
    Anonym (K) skrev 2024-02-11 16:21:46 följande:

Vilka tår är det vi pratar om?
    Var på tårna sitter besvären?
    Några kända allergier? 

Har du någon bild på rodnaden och svullnaden.

Främst de tre tårna i mitten på ena foten och framförallt på undersidan. Har ingen bild men det är mörkrosa och något svullet. Just nu känns det lite som nålar in i tårna på undersidan. Det sticks verkligen.
  • Anonym (K)
    Ida83 skrev 2024-02-11 17:20:43 följande:
    Främst de tre tårna i mitten på ena foten och framförallt på undersidan. Har ingen bild men det är mörkrosa och något svullet. Just nu känns det lite som nålar in i tårna på undersidan. Det sticks verkligen.

Det är inte tillräckligt med information för att kunna hjälpa dig.

Behöver kunna se hur det ser ut, jämföra med andra foten, få en ordentlig anamnes och kunna undersöka dig för att veta om det här är något att bry sig om.

Ta kontakt med 1177 eller vårdcentralen så kan de hänvisa dig vidare. 

• Anonym (Upp)

En okvalificerad gissning är att det kan röra sig om en allergi. Känner en vars kroppsdelar svullnar på orelaterade ställen (fiskallergi) testa antihistaminer 

• Ida83
    Pope Joan II skrev 2024-02-11 17:42:38 följande:

Daktylit? Kan vara debutsymptom för psoriasisartrit. 

Hoppas inte det.
  • Ida83
    Anonym (K) skrev 2024-02-12 00:01:35 följande:

Det är inte tillräckligt med information för att kunna hjälpa dig.

Behöver kunna se hur det ser ut, jämföra med andra foten, få en ordentlig anamnes och kunna undersöka dig för att veta om det här är något att bry sig om.

Ta kontakt med 1177 eller vårdcentralen så kan de hänvisa dig vidare. 

Tack för svar! Vet inte om det är någon idé, men jag får fundera på det.
  • Ida83
    Anonym (Upp) skrev 2024-02-12 03:28:42 följande:

En okvalificerad gissning är att det kan röra sig om en allergi. Känner en vars kroppsdelar svullnar på orelaterade ställen (fiskallergi) testa antihistaminer 

Ja kanske det, har vissa allergier sedan länga. Ska fundera på om jag kan koppla symtomen till något jag har ätit.
  • Anonym (Kalla tår)

Jag hade samma problem med mina tår förra vintern. Efter mycket googlande upptäckte jag att det var något som kallas köldknölar och som vissa kan få av att utsätta tår eller fingrar för kyla. Hade precis flyttat till hus och gick runt barfota på våra iskalla golv. Problemen försvann när jag började använda sockor eller tofflor hemma och körde extra ullsulor i skorna. Hoppas det kan hjälpa!

Svar på tråden Problem med tårna