• Anonym (ledsen)

Så ledsen över tunnande hår (kvinna)

Som rubriken lyder - mitt hår blir bara tunnare och tunnare. Bara fjun i tinningarna nu. Tycker man ser den blanka skallen genom håret.

Åter protein, vitaminer, you name it.

Testat många preparat i hårbotten (Moerie, rosmarinolja, The Ordinary), tycker mest bara jag fått känsligare och mer kliande hårbotten av detta. Samma med rogain.

Vad ska jag göra? Har hört att det finns någon form av sprutor man kan ta, med blod i? Någon som sett resultat av detta? Vad heter det? 

Eller någon som sett resultat av något annat?

• Svar på tråden Så ledsen över tunnande hår (kvinna)
  • Goneril

Inte tvätta för ofta och slita på håret, högst 1 gång per vecka. Plantur 39, schampo och balsam. Massage. Inte föna för varmt, aldrig föna utan skydd. Aldrig kamma i vått hår. Bra och varierad kost. Lära sig tupera lite grann så inte tunnhårigheten syns så väl. Frissan kan lära dig det om du inte kan. 70 + och har fortfarande en bra "kalufs".

• Anonym (gener)

Tyvärr har jag förstått handlar sånt här mycket om gener... Jag har ok hår nu men sett både mamma och syster få tunnare och tunnare (och pappa flintis) så jag försöker helt enkelt stålsätta mig för att det inte kommer vara så här för alltid.

Kanske börja använda snygg keps eller scarf?

Sorry för deppigt svar :/

• Goneril

Anonym (Gener), det kan faktiskt vara så att du slipper tunnhårigheten, i viss mån beror den på hur man lever och sköter håret. Där kan man påverka själv. Kosten är jätteviktig förstås, protein och därmed kollagen. Jag ser damer i min egen ålder ( 70 +) med hårbotten som lyser igenom och då tänker jag att en bra klippt frisyr skulle göra susen, lätt tupering så blåser inte håret kring, lite spray på det. Många tunnhåriga håller på mycket och kammar och drar, det tror jag man ska låta bli. Gör i ordning håret på morgonen och låt det sedan vara i fred.

• Anonym (Kosttillskott)

Äter du dagligen vitaminer för håret?Finns flera bra att välja mellan på apoteket och hälsokost.Volymgivande schampo är ochså viktigt.

• Core

Precis som med skägg eller håravfall för män är det väldigt genetiskt. Med det sagt behöver man inte ärva sin mammas hår eller liknande, man kan få övervägande genetik som hoppat ett par generationer 

En sund livsstil är det enda man på riktigt kan göra nån skillnad med. Allt med schampo, det där som nämndes med att kamma blött hår etc, påverkar bara vad som händer ovan hud, alltså inte om det slutar växa eller ej

• Anonym (Genetiskt)

Det är helt genetiskt. Vitaminer gör ingen skillnad om du inte har brist och det är inte den vanligaste orsaken. Jag har inte någon evidens för PRP-behandling men vem vet. Själv är jag 38 ich hat bedömts ha ärftligt håravfall. Eftersom jag har haft mycket hår är det fortfarande inte uppenbart men räknar med att det kommer bli det. Trist men bad tusan gör man åt sina gener? Det är som det är. Du ska inte låta bli att tvätta eller kamma, det gör ingen skillnad.

• Anonym (Genetiskt)

Förresten, jag tycker toppik kam dölja om det inte är för stora ställen. 

• Anonym (Anna)

Precis som att man inte frågar sin frisör eller personalen på åhlens eller försöker läsa sig till i någon veckotidning hur man ska behandla sin diabetes, astma eller cancer, så är det inte heller dessa som har kunskap om tillstånd som drabbar huden eller håret. Det finns en mängd olika tillstånd och sjukdomar som leder till håravfall, och det första steget är förstås att ta reda på vilken av dessa man har. 

Rör det sig om ärftligt håravfall, vilket är det vanligaste, är det enda som fungerar läkemedel, dvs minoxidil först och främst och sedan finns finasterid, spironolakton eller eventuellt andra antiandrogener. Vill/kan du inte använda finasterid eller spironolakton så går det åtminstone att prova ett p-piller med drosperinon om du inte kommit in i klimakteriet eller har riskfaktorer. PRP i sig finns det ingen tydlig evidens för men det finns en del data som talar för att själva stickandet kan stimulera hårtillväxten, så microneedling kan det absolut vara värt att prova i tillägg till läkemedel. Det gäller då att välja nålar med korrekt djupt och att använda rätt behandlingsintervall - att bara köpa någon roller på kicks utan att läsa på innan skulle jag avråda från

Det är viktigt att sätta in behandling så tidigt som möjligt eftersom håravfallet är progressivt och det inte går att få tillbaka ett håranlag när det väl försvunnit. Samtidigt är det viktigt att prova en behandling i taget för att utvärdera effekten. 

När det gäller kliande hårbotten av minoxidil så är det normalt att reagera på alkoholerna, men man ska förstås inte använda medlet om man reagerar allergiskt med eksem eller nässelutslag. Men handlar det bara om torrhet så skulle i alla fall jag hellre ta det än tappa ytterligare hår. 

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Genetiskt) skrev 2024-02-12 10:49:03 följande:

Förresten, jag tycker toppik kam dölja om det inte är för stora ställen. 

Var tvungen att goggla, helt nytt för mig. Tror du detta irriterar hårbotten?
  • Anonym (Genetiskt)
    Anonym (ledsen) skrev 2024-02-12 13:22:23 följande:
    Var tvungen att goggla, helt nytt för mig. Tror du detta irriterar hårbotten?
    Jag har inte haft några problem med det. Tycker det ser riktigt naturligt ut när jag vilja dölja mindre ytor. 
Svar på tråden Så ledsen över tunnande hår (kvinna)