• Anonym (Fundersam)

Vad fick ni för efterkontroll av lunginflammation?

Jag gjorde lungröntgen och hade lunginflammation. Som uppföljning rekommenderas datortommografi då den ger bättre bilder. Jag har hört att man inte brukar göra röntgen ens.

Så jag undrar vad för kontroller ni som haft lunginflammation fått göra och varför den kontrollen?

Har någon av er gjort datortommografi efteråt och har ni isådanafall fått veta varför? Å vad har anledningen varit?

Min lunginflammation har gått över enligt klinisk undersökning och jag mär bra nu, mem rekommenderas ändå röntgen (dt) för att kolla upp. Är det vanligt? 

• Svar på tråden Vad fick ni för efterkontroll av lunginflammation?
  • Anonym (Fundersam)

Ingen?

• cosinus

Sonens lungor röntgades då han låg inlagd för lunginflammation några dygn för ett antal år sen. Han gick då i lågstadiet.

Kan inte minnas att det var någon uppföljning på det efteråt utan det var den enda vanliga slätröntgen som gjordes.

• Lynx123

Utan att vara säker så tror jag att uppföljning kan göras om lunginflamnationen varit långvarig eller problematisk på något sätt. Många covidpatiienter får bestående långskador, till exempel, och läkarna vill försäkra sig om att dina lungor är helt läkta. 

• Anonym (Fundersam)

Tack för era svar. Jag hade ingen långdragen eller komplicerad lunginflammation så det är det som jag blir fundersam över varför jag rekommenderas göra en CT efteråt som kontroll. Det står ingenting om andra fynd förutom lunginflammation på utlåtandet. 

Är det vanligt att göra en CT efter lunginflammation?

• Anonym (Jag har inte fått göra det)

Jag har haft lunginflammation tre gånger, aldrig gjort röntgen efteråt. 

• Anonym (Lungröntgen)

Hade lunginflammation för 7-8 år sedan. Fick inte datortomografi, men lungröntgen sammanlagt 3 gånger. 1 gången i samband med undersökningen, andra gången för att se att det var borta 8 veckor senare. Det var inte borta, så det blev ytterligare en gång. 

• Anonym (Y)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-02-14 17:08:49 följande:

Tack för era svar. Jag hade ingen långdragen eller komplicerad lunginflammation så det är det som jag blir fundersam över varför jag rekommenderas göra en CT efteråt som kontroll. Det står ingenting om andra fynd förutom lunginflammation på utlåtandet. 

Är det vanligt att göra en CT efter lunginflammation?

Tillhör du en riskgrupp? Kan det vara något sånt?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Y) skrev 2024-02-14 17:27:05 följande:
    Tillhör du en riskgrupp? Kan det vara något sånt?
    Nrj ingen riskgrupp och första ggr jag fått det. 
    På utlåtandet står ingenting bara att det kan vara värt att göra en CT som uppföljning. Inte varför. Man blir orolig. 
  • Anonym (e)

Det mesta inom vården är uteslutning, bättre att de kollar upp dig mer vid minsta frågetecken än att vården struntar i det.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (e) skrev 2024-02-14 17:36:15 följande:

Det mesta inom vården är uteslutning, bättre att de kollar upp dig mer vid minsta frågetecken än att vården struntar i det.

Men borde man inte få en motivering till varför?
    Läkarna svarar inte, då det är röntgenläkare som skrivit på svaret så 
    Läkarna säger bara vad röntgenläkarna skrivit och sen att jag kan välja själv. Låter så kpnstigt i mina öron. Vad är det de ska utesluta bptde väl stå?
Svar på tråden Vad fick ni för efterkontroll av lunginflammation?